راهنمای سفر ۳ روزه به مشهد

کسری مجیدی
کسری مجیدی چهار شنبه، ۲۶ دی ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۰۰
راهنمای سفر ۳ روزه به مشهد

مشهد از مهم‌ترین شهرهای ایران است که به‌واسطه‌ی حضور حرم مطهر امام رضا، علاقه‌مندان بسیاری به آن سفر می‌کنند. با برنامه سفر ۲ روزه به مشهد همراه باشید.

مشهد به‌عنوان مرکز استان خراسان رضوی، از مهم‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود. عمده شهرت مشهد به بهره‌مندی از حرم مطهر امام هشتم شیعیان، حضرت امام رضا (ع)  باز‌می‌گردد. سالانه میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی برای زیارت از این جاذبه‌ی ارزشمند به مشهد سفر می‌کنند.

یکی از راه‌های ساده و بی‌ دردسر برای سفر به این شهر بزرگ و پر‌ جاذبه سفر با تورهای مسافرتی است چراکه انتخاب تور گزینش راحت سفر در بسته ‌های انتخابی هتل، حمل و نقل و بازدید از جاذبه‌های مقصد، غذا و رستوران است.

 وجود جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی و بازدید از آن‌ها، در کنار حرم مطهر، سفر علاقه‌مندان را لذت‌بخش‌تر می‌کند و چه بسا بازدید بسیاری از آن‌ها را برای مسافران که با تور سفرکرده‌اند فراهم می‌کند.

نمای مشهد

اما چنانچه گزینش دیگری را برای سفر و گشت‌وگذار در مشهد دارید، می‌توانید با هر وسیله نقلیه دیگری به مشهد رفته و طبق برنامه سفر ارائه شده سفر ۳ روزه خود را در مشهد آغاز کنید.

 در ادامه، راهنمای سفر به مشهد در ۳ روز ارائه می‌شود که در آن علاوه بر لحاظ کردن جاذبه‌های اصلی منطقه، سعی شده است عوامل موثر دیگر در سفر، مانند زمان و هزینه، در نظر گرفته شود. شایان ذکر است که به‌طور معمول زمان شروع بازدید از جاهای دیدنی مشهد در تمامی روزهای سفر، ساعت ۱۰ صبح فرض شده است. همچنین ناگفته نماند که این برنامه سفر صرفا پیشنهاد کجارو است طبیعتا کاربران می‌توانند

روز اولروز دوم  |  روز سوم

مسیر سفر در طی ۳ روز

روز اول

برای روز اول سفر بهترین کار این است که به سراغ بهترین‌های شهر بروید.

حرم مطهر امام رضا

حرم امام رضا

  • آدرس: مرکز شهر مشهد
  • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز در ۷ روز هفته
  • مدت زمان بازدید: ۴ ساعت

حرم مطهر امام رضا در مرکز شهر مشهد، میزبان زائران امام هشتم شیعیان است؛ به همین دلیل میلیون‌ها زائر از داخل و خارج کشور برای بازدید از این مجموعه به این شهر سفر می‌کنند. از طرفی جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری در داخل این مجموعه قرار دارد. «مسجد گوهرشاد»، «پنجره فولاد»، «باغ رضوان» و «موزه آستان قدس رضوی» برخی از دیگر جاذبه‌های این مجموعه هستند که در محوطه‌ی حرم مطهر امام رضا، می‌توانند حداقل یک نیم‌روز از برنامه‌ هر زائر علاقه‌مندی را به خود اختصاص دهند.

از طرف دیگر بناها و صحن‌های گوناگون این مجموعه از قدمت و معماری منحصربه‌فردی برخوردار هستند. تمامی این عوامل حرم امام رضا را به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مشهد مقدس و حتی کشور تبدیل کرده است.

پیشنهاد ناهار

غذای مشهد

مشهد مانند دیگر شهرهای کشورمان، از رستوران‌ها و غذاخوری‌های کوچک و بزرگ و متعددی برخوردار است. مثل همیشه توصیه می‌کنیم در سفرهای خود غذاهای محلی را تجربه کنید. پیرو همین امر رستوران‌هایی را پیشنهاد می‌دهیم که در منوی خود غذاهای محلی منطقه را دارند و به جاذبه‌های مذکور نزدیک هستند.

با این مقدمه و با گذشت حداقل ۴ ساعت در مجموعه‌ی حرم، به سراغ رستوران‌های پیشنهادی روز اول می‌رویم:

رستوران «پسران کریم»

رستوران کریم

این رستوران که یکی از شعبات رستوران‌های کریم است، در فاصله‌ی ۱۵ دقیقه‌ای با ماشین از حرم، در خیابان «دانشگاه» واقع شده است.

رستوران «رضایی دریادل»

رستوران رضایی مشهد

در فاصله‌ی ۵ دقیقه‌ای با ماشین، در بلوار «دریادل»، رستوران رضایی دریادل قرار دارد.

آرامگاه نادرشاه افشار (باغ نادری)

باغ نادری مشهد

      • آدرس: خیابان «آیت‌الله بهجت»
      • ساعت بازدید: ۱۰ تا ۱۷
      • مدت زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
      • فاصله از جاذبه‌ی قبلی: ۱۵ دقیقه پیاده

آرامگاه «نادرشاه افشار» یا «باغ نادری» مجموعه‌ای است که برای یادبود نادرشاه ساخته شده است. قوام السلطنه در اواخر دوران قاجار، در محل یكی از مقابر ویران‌شده‌ی نادری، آرامگاه جدیدی را برای نادرشاه ساخت و مقبره‌ی او را از تهران به این مکان انتقال داد. در این مجموعه که در آثار ملی به ثبت رسیده است، تندیسی از نادرشاه افشار قرار دارد و آن را به یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی پرطرفدار مشهد تبدیل کرده است. بازسازی و اتمام کامل این پروژه در سال ۱۳۴۲ انجام شد.

باغ وکیل آباد

باغ وکیل آباد

      • آدرس: بلوار «وکیل‌آباد»
      • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز در ۷ روز هفته
      • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
      • فاصله از جاذبه‌ی قبلی: ۳۰ دقیقه پیاده

پس از یک روز شلوغ، بهترین کار استراحت و آرامش در باغ قدیمی شهر است. پارک وکیل‌ آباد از تفرجگاه‌های زیبای مشهد است که در جنوب غربی این شهر واقع شده است. وکیل‌آباد به‌علت قدمت خود و قرار گرفتن در دره‌ای با صفا و برخورداری از هوای مطبوع از دیرباز مورد توجه اهالی شهر و مسافران بوده است. این پارک جنگلی از فضاهای سبز، متنوع و دل‌پذیری بهره‌مند است. همچنین در جوار این پارک جنگلی، «باغ وحش وکیل آباد» قرار دارد که تنها باغ‌وحش مشهد و استان خراسان رضوی است. این باغ وحش گونه‌های فراوانی از جانوران را در خود جای داده است.

روز دوم

برای شروع روز دوم باید از شهر خارج شوید و به حومه‌ی آن سفر کنید.

آرامگاه فردوسی

آرامگاه فردوسی مشهد

      • آدرس: منطقه‌ی توس، خراسان رضوی
      • ساعت بازدید: ۹ تا ۱۸
      • مدت زمان بازدید: ۱ تا ۲ ساعت

آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی توسی در میان باغی مصفا به فاصله‌ی ۲۰ کیلومتری شمال شهر مشهد واقع شده است. در نتیجه برای رفت و برگشت به این مکان از هتل یا محل اقامت‌تان، باید یک صبح تا ظهر را کنار بگذارید. ساختمان فعلی آرامگاه فردوسی و «موزه توس»، در دهه‌ی ۴۰ شمسی ساخته شد و از معماری زیبایی برخوردار است. نمای بیرونی بنای این ساختمان از ستون‌ها و سرستون‌هایی است که اشعاری از فردوسی بر اضلاع چهارگانه‌ی آن نقش بسته‌اند. بخش فوقانی بنا به‌صورت توخالی ساخته شده و فضای داخلی آن شامل ۲۰ ستون مرمری در پایین و ۸ ستون در بخش فوقانی است. به هر ترتیب علاقه‌مندان می‌توانند ساعت‌ها محو این آرامگاه باشکوه و محوطه‌ی اطراف آن باشند.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد ناهار

پس از بازگشت از آرامگاه فردوسی و در پی جاذبه‌های بعدی به مرکز شهر بروید. در نتیجه رستوران‌های پیشنهادی برای روز دوم موارد زیر هستند:

رستوران «معین درباری»

رستوران معین درباری مشهد

در فاصله‌ی تنها ۴ دقیقه با پای پیاده تا «خانه ملک»، رستوران معین درباری در خیابان «پاسداران» قرار گرفته است.

رستوران «امیرکبیر»

رستوران امیرکبیر مشهد

در فاصله‌ی ۱۵ دقیقه‌ای با پای پیاده تا خانه‌ی ملک، رستوران امیر کبیر در خیابان «امام خمینی» واقع شده است.

خانه ملک

خانه ملک

      • آدرس: خیابان امام خمینی
      • ساعت بازدید: ۱۰ تا ۱۷
      • مدت زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
      • فاصله از جاذبه‌ی قبلی: ۴۵ دقیقه با ماشین

«خانه ملک» بنایی است تاریخی مربوط به دوران قاجار. این خانه که در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، از نمونه خانه‌های زیبای بر جای مانده از معماری‌های اصیل ایران محسوب می‌شود. این بنا در گذشته بسیار وسیع‌تر بوده، اما اکنون تنها بخش بیرونی آن برجای مانده که شامل دو طبقه است. خانه‌ی ملک امروزه مرکز هنرهای سنتی میراث فرهنگی و گردشگری خراسان رضوی است. گفتنی است حمام خانه‌ی ملک تنها نمونه‌ی حمام تاریخی خصوصی دوره‌ی خود در منطقه بوده است.

پارک ملت

پارک ملت مشهد

      • آدرس: خیابان بلوار «وکیل‌آباد»
      • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز در ۷ روز هفته
      • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
      • فاصله از جاذبه‌ی قبلی: ۱۵ دقیقه با ماشین

«پارک ملت» مشهد یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار این شهر به شمار می‌رود. همچنین در کنار فضای سبز وسیع و زیبای این پارک، یکی از قدیمی‌ترین شهربازی‌های کشور با چرخ‌وفلک ۸۰ متری‌اش قرار دارد که آن را به یکی از تفریحات مشهد در شب تبدیل کرده است. از طرف دیگر کتابخانه و دریاچه‌ی مصنوعی این پارک بر اهمیت آن افزوده است. به هر ترتیب برای گذراندن اوقات خوش در طول سفر، بازدید از پارک ملت جایگاه ویژه‌ای دارد.

روز سوم

آخرین روز سفر زمان مناسبی برای خرید کردن و برنامه‌های آزادتر خواهد بود.

بازار رضا

بازار رضا مشهد

      • آدرس: خیابان «شیخ توسی»
      • ساعت بازدید: ۹ تا ۱۹
      • مدت زمان بازدید: ۳ ساعت

در نزدیکی حرم امام رضا بازار بزرگ مشهد با نام «بازار رضا» واقع شده است. بازار رضا مشهد یکی از شلوغ‌ترین و پربازدیدترین بازارهای سنتی کشور است. این بازار علاوه بر معماری زیبا و سنتی خود یکی از قدیمی‌ترین مراکز عرضه سوغات و صنایع دستی مشهد محسوب می‌شود. حتما در زمان وارد شدن به این بازار به معماری کم‌نظیر آن دقت کنید. پس از آن نیز می‌توانید با خیال راحت یک نیم‌روز را صرف گشت‌وگذار و خرید در این بازار دوست‌داشتنی کنید.

پیشنهاد ناهار

رستوران‌های پیشنهادی روز آخر موارد زیر هستند:

رستوران «مجتمع گردشگری بابا قدرت»

رستوران بابا قدرت مشهد

با ۱۰ دقیقه پیاده‌روی از انتهای بازار رضا به مجتمع گردشگری بابا قدرت در خیابان «صدر» می‌رسید. این مجتمع که متعلق به دوران قاجار است، جزو آثار ملی محسوب می‌شود. در نتیجه، بازدید از آن، هم فال است و هم تماشا؛ چراکه می‌توانید ناهار خود را نیز در رستوران این مجموعه صرف کنید.

رستوران «ادیب»

رستوران ادیب مشهد

رستوران ادیب در بلوار «چمران» و در فاصله‌ی ۵ دقیقه‌ای با ماشین از بازار رضا قرار دارد.

پارک کوهسنگی

پارک کوهسنگی مشهد

      • آدرس: بزرگراه «کلانتری»
      • ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه‌روز در ۷ روز هفته
      • مدت زمان بازدید: ۱ ساعت
      • فاصله از جاذبه‌ی قبلی: ۲۰ دقیقه با ماشین

«پارک کوهسنگی» در حاشیه‌ی کوه‌های مرتفع در جنوب‌غربی مشهد قرار دارد که از قدیمی‌ترین روستاهای مشهد نیز محسوب می‌شود. کوه‌سنگی از جاذبه‌های نسبتا قدیمی شهر است که از زیباترین پارک‌های ساخته شده در ایران به شمار می‌رود. این پارک تلفیقی است از آب، سنگ و فضاهای سبز. ساختمان «موزه‌ بزرگ خراسان» نیز با معماری زیبای خود جلوه‌ی زیبایی به این مجموعه داده است. این مجموعه در گذر سال‌ها با طرح‌های توسعه‌ی شهر مشهد، به مجموعه‌ای تفریحی و گردشی مناسبی تبدیل شد.

مرکز خرید زیست خاور

مرکز خرید زیست خاور مشهد

      • آدرس: خیابان «کوه‌سنگی»
      • ساعت بازدید: ۹ تا ۲۳
      • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
      • فاصله از جاذبه‌ی قبلی: ۱۰ دقیقه با ماشین

مجتمع «زیست خاور» مشهد، مجتمعی است چند منظوره که امکانات و تجهیزات متنوعی را در زمینه‌های گوناگون گرد هم جمع کرده است. این مجتمع مدرن مجموعه‌ای است تجاری، تفریحی و البته مسکونی که به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مشهد، چه برای شهروندان و چه برای مسافران، تبدیل شده است. در مجتمع عظیم زیست خاور می‌توانید خرید را در کنار تفریح، تجربه کنید.  

به این ترتیب به انتهای برنامه سفر ۳ روزه به مشهد رسیدیم. لازم به ذکر است که برای ساعات آزاد خود می‌توانید به کافه‌ها و رستوران‌ها و دیگر جاذبه‌های شهری مشهد بروید. همچنین خانه‌های تاریخی و پارک‌های دیگر این منطقه را می‌توانید در برنامه‌های خود قرار دهید. در صورت علاقه پارک‌های آبی این شهر نیز مکان مناسبی برای تخلیه‌ی انرژی است. همچنین در مناطق حومه‌ای و اطراف مشهد، مانند شاندیز و طرقبه، تفرجگاه‌های متعدد و مجهزی ساخته شده است که می‌توانید ساعت‌ها در آن به تفریح و گشت‌وگذار بپردازید.

طرقبه

در آخر مجددا یادآور می‌شویم که این برنامه سفر، صرفا پیشنهاد کجارو است و می‌توانید با در نظر گرفتن علایق و سلایق شخصی، برای سفر خود برنامه‌ریزی دیگری داشته باشید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه