بارسلونا: کنترل ترافیک با اجرای ابر بلوک‌ها

محمد مهدوی
محمد مهدوی چهار شنبه، ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
بارسلونا: کنترل ترافیک با اجرای ابر بلوک‌ها

ازدحام جمعیت و ترافیکی که مردم در شهرهای بزرگ به وجود می‌آورند یکی از مشکلات بزرگ شهرهای پرجمعیت است. در ادامه ببینید شهر بارسلونا چه راهکاری برای مقابله با مشکل ترافیک و ازدحام جمعیت انجام داده است.

در دنیایی که ما می‌شناسیم، جوامع به طور قابل توجهی در حال شهری شدن هستند. در سال ۱۹۹۰ فقط ۱۰ ابر شهر با جمعت بیشتر از ۱۰ میلیون نفر وجود داشت. اما در سال ۲۰۱۴ این امار به ۲۸ شهر رسیده است.

محقق‌های پروژه UN می گویند:

در سال ۲۰۳۰ این آمار به ۴۱ شهر هم خواهد رسید.

یکی از زیباترین شهرهای جهان طرحی برای احیای فضاهای شهری دارد. بارسلونا در حال راه‌اندازی یک برنامه به اسم «ابر بلوک‌ها» است. که شامل ۹ دهکده کوچک مکعبی است، که عبور ماشین‌ها در آن محدوده شده است.

ابر بلوک ها

یک جایگزین سالم

بارسلونا

سال ۲۰۱۴ در شهر بارسلونا یک برنامه تحرک شهری توسعه یافت. واکس توضیح می‌دهد:

این برنامه برای جلو گیری از مسدود شدن شهر توسط ماشین‌ها و همچنین برای جلوگیری از خفه شدن شهر به وسیله آلودگی هوا در چند دهه گذشته، توسعه داده شده است.

به دلیل مرگ سالانه ۳,۵۰۰ نفر در اثر آلودگی هوا، بارسلونا همواره در جهت رسیدن به کیفیت هوای مورد تایید اتحادیه اروپا شکست خورده است.

برنامه تحرک شهری کاهش: ۲۱ درصدی ترافیک، آلودگی صوتی و آلودگی هوا را هدف گرفته است. این برنامه شامل ۳۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری، فضای سبز بیشتر و سیستم اصلاح شده حمل و نقل عمومی با دسترسی بهتر و بازده بیشتر است. بیشترین زمانی که منتظر اتوبوس در بارسلونا می‌مانید، تقریبا ۵ دقیقه است!

به دلیل مرگ سالانه ۳,۵۰۰ نفر توسط آلودگی هوا، بارسلونا همواره در جهت رسیدن به کیفیت هوای مورد تایید اتحادیه اروپا شکست خورده است

تاکنون به نظر می‌رسید که اکثر شهرها برای بهبود کیفت زندگی ساکنین چه کارهایی ممکن است انجام بدهند؟ اما در این مورد برای شهر بارسلونا ابر بلوک‌ها تجویز شده است.

طرح جدید فضای پیاده‌روها توسط سالوادو روئدا، رئیس آژانس محیط زیست شهر بارسلونا، توسعه داده شد. استراتژی این طرح تبعید کردن ماشین‌ها به طور کامل از دهکده‌ها نیست، بلکه ماشین‌ها و اتوبوس‌ها به جای حرکت در خیابان‌هایی داخل دهکده‌ها، از خیابان‌هایی که اطراف ابر بلوک‌ها تعبیه شده حرکت می‌کنند. ماشین‌های محلی هم فقط از مسیر یک طرفه که به دهکده‌ها می‌رسد با محدویت سرعت ۱۶ کیلومتر بر ساعت مجاز به تردد هستند.

مرحله اول این پروژه کاهش سرعت تردد اتومبیل‌ها و دومین مرحله حذف کامل ماشین‌های پارک شده در خیابان‌ها و پارک کردن آنها در گاراژهای زیرزمینی است. تصور کنید که برای عبور از خیابان دیگر لازم نیست که به ماشین‌ها فکر کنید.

تغییرات

بارسلونا

مانند اکثر چیزها، تغییرات حیله‌گر هستند و باعث بروز چند مشکل می‌شوند. ابر بلوک‌ها نیز با چند مشکل روبه‌رو شده‌اند. مانند اکثر شهر‌ها در بارسلونا هم برای رسیدن به مرکز شهر با مشکل روبه‌رو می‌شوید و همچنین مراکز تجاری نگران بارگذاری به موقع کالا‌ها در مرکز شهر هستند.

در بارسلونا هم برای رسیدن به مرکز شهر با مشکل روبه‌رو می‌شوید

روئدا این مشکل را پیش‌بینی کرده بود. او به بیزنس اینسایدر توضیح می‌دهد:

همیشه مقاومت در برابر تغیرات وجود دارد. به نظر می‌رسد ما فراموش کرده‌ایم که در ابر بلوک‌ها پیاده‌رو‌های بیشتری نسبت به جاده وجود دارد.

او این نکته را یاد آور می‌شود که محله‌ها حالا خودشان را با ابر بلوک‌ها منطبق کرده‌اند و هرگز نمی‌خواهند به گذشته برگردند. حالا کودکان آنها می‌تواند با امنیت در خیابان‌ها بازی کنند.

مطالب مرتبط:

منبع Curiosity

دیدگاه