حقایق جالب کرمانشاه، شهر انوشیروان ساسانی

کسری مجیدی
کسری مجیدی دوشنبه، ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
حقایق جالب کرمانشاه، شهر انوشیروان ساسانی

کرمانشاه سرزمینی است زیبا و کهن که به کلان‌شهری در غرب ایران تبدیل شده است. با حقایق و نکات جالبی از این شهر همراه باشید.

کرمانشاه یکی از کلان‌شهرهای غربی ایران و مرکز استانی با همین نام است. به‌واسطه‌ی سرگذشت و تاریخ کهن این منطقه، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی فراوانی در اقصانقاط آن قرار گرفته است. همچنین طبیعت منحصربه‌فرد در مناطق کوهستانی زاگرس از دیگر ویژگی‌های کرمانشاه محسوب می‌شود.

با این مقدمه به سراغ حقایق و نکات جالبی از این شهر می‌رویم.

کرمانشاه

۱. بر اساس مستندات، قدمت سکونت بشر در مکان فعلی کرمانشاه به هزاره پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. از طرفی برای پیدایش اولین شهر در این منطقه به قرن ۹ پیش از میلاد اشاره شده است.

۲. کرمانشاه یکی از باستانی‌ترین مناطق ایران است. اوج عظمت این منطقه در زمان انوشیروان دادگر بود. تا جایی که در متون تاریخی از کرمانشاه به‌عنوان شهری اصیل در میان اشجار و آب‌های روان یاد کرده‌اند.

۳. در زمان فرمانروایی قوم باستانی «کاسیان» نام این منطقه «الیپی» بود. سپس در گذر سال‌ها و با تعویض اسامی گوناگون، سرانجام در زمان بهرام شاه ساسانی و به سبب فرمان‌روایی بر مناطق کرمان، نام «کرمانشاه» به این منطقه نسبت داده شد.

کرمانشاه قدیم

۴. کردهای کرمانشاه از ساکنان قدیم فلات ایران محسوب می‌شوند. این قوم یکی از شاخه‌های نژاد آریایی است که پیش از میلاد مسیح در کوه‌های زاگرس سکنی گزید.

۵. کرمانشاه بین مناطق کوهستانی زاگرس، در ارتفاع ۱۲۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. این موقعیت جغرافیایی آب و هوای سرد و معتدل کوهستانی را برای این منطقه به ارمغان آورده است. میانگین دمای کرمانشاه در روزهای گرم سال ۳۱ درجه و در روزهای سرد سال ۲- درجه است.

کرمانشاه

۶. تاسیس شهرداری کرمانشاه به اواخر قرن ۱۳ شمسی در زمان قاجار برمی‌گردد.

۷. کرمانشاه با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر، از کلان‌شهرهای ایران و بزرگ‌ترین شهر کردنشین کشور محسوب می‌شود.

۸. زبان مردم کرمانشاه کردی است. این زبان عموما با گویش‌های کلهری، اورامی، سورانی و لکی صحبت می‌شود. همچنین عده‌ای از ساکنان این منطقه با لهجه‌ی فارسی کرمانشاهی تکلم می‌کنند.

مردم کرمانشاه

۹. شیعیان بیشترین ساکنان این شهر را تشکیل می‌دهند. در حالی که هموطنان اهل تسنن و زرتشتی در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

۱۰. همان طور که اشاره شد، با توجه به قدمت و عقبه‌ی کرمانشاه، آثار و جاذبه‌های تاریخی بسیاری در این شهر وجود دارد. همچنین بیشتر این آثار باقی‌مانده از زمان ساسانیان است که شاخص‌ترین آن‌ها «طاق بستان» است که نماد کرمانشاه به حساب می‌آید. «سنگ نبشته‌ بیستون» که در دامنه‌ی کوه بیستون قرار دارد، از دیگر آثار مطرح منطقه است که در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.

سنگ نبشته بیستون کرمانشاه

۱۱. طبیعت این منطقه نیز میزبان پدیده‌های طبیعی شگرفی است. غار پراو یا «پرو» از جمله‌ی این موارد است. این غار که در ارتفاعات کوهی با همین نام قرار دارد، به‌عنوان بزرگ‌ترین غار عمودی دنیا مطرح است.

غار پراو کرمانشاه

۱۲. شرایط مناسب طبیعی و اقلیمی کرمانشاه، از خاک مرغوب و حاصل‌خیز گرفته تا رودخانه‌های دائمی، این منطقه را به یکی از قطب‌های کشاورزی ایران تبدیل کرده است. همچنین در کنار کشاورزی، دامداری و دام‌پروری از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی مردم کرمانشاه محسوب می‌شود.

۱۳. صنایع این منطقه به دو دسته‌ی صنعتی و دستی تقسیم می‌شود. فرآورده‌های نفتی، قند و شکر و غذایی از جمله صنایع صنعتی و گلیم‌بافی، قالی‌بافی و کوزه‌گری نیز از جمله صنایع دستی کرمانشاه به شمار می‌روند.

صنایع دستی کرمانشاه

۱۴. کرمانشاه را می‌توان یکی از قطب‌های موسیقی دانست. این منطقه با موسیقی کردی خود از جایگاه ویژه‌ای در موسیقی ایرانی برخوردار است. از مهم‌ترین سازهای این موسیقی می‌توان به کمانچه، تنبور و دف اشاره کرد.

۱۵. در دهه‌ی ۵۰ شمسی شهر کرمانشاه با شهر «رسبورگ» (Roseburg) در ایالت «اورگان» (Oregon) آمریکا، پیمان خواهر خواندگی داشت که در پی همین موضوع، خیابانی با نام «خیابان کرمانشاه» در رسبورگ نام‌گذاری شده است.

خیابان کرمانشاه در آمریکا

۱۶. برای مورد آخر جالب است بدانید که کیهان کلهر، آهنگ‌ساز و نوازنده معروف ایرانی، اهل کرمانشاه و متولد شهر اسلام‌آباد غرب است.

کیهان کلهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه