دیدنی های تفلیس؛ با معماری ترکیبی از اروپایی آسیایی

مژگان هراتیان
مژگان هراتیان دوشنبه، ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۰۰
دیدنی های تفلیس؛ با معماری ترکیبی از اروپایی آسیایی

اگر جاذبه‌های تفلیس را ببینید، شاید به عنوان مقصد بعدی سفرتان بزرگ‌ترین شهر گرجستان و اروپای شرقی را انتخاب کنید. جاذبه‌های طبیعی این شهر زیبا شگفت انگیزند.

تفلیس، با تاریخ پرفراز و نشیب خود دستخوش تحولات زیادی قرار گرفته است.  این شهر زیبا در طول تاریخ اقامتگاه مردمان مختلف از نژادها و مذاهب گوناگون بوده است و سبک‌های معماری‌ مختلف این شهر در طول سالیان هماهنگ با تحولات تاریخی شده است. 

تفلیس به خاطر معماری متمایزش مشهور است که بازتاب دهنده داستان‌های پشت این شهر و تاریخ آن است که این معماری گلچینی از معماری قرون وسطایی، نئوکلاسیک (Neoclassical)، هنر نو (Art Nouveau)، استالینیسم (Stalinist) و نوگرایی (Modernist) است.

اگر قصد سفر به گرجستان را دارید، با مشاهده تور گرجستان و تور تفلیس در کجارو، بهترین آفر تور را از میان فروشنده‌های معتبر همکار کجارو انتخاب کرده و با پایین‌ترین قیمت خریداری کنید.

شهر قدیمی تفلیس

شهر قدیمی

شهر قدیمی (Old Town) که روی شیب و در پای تپه‌‌ای با ابهت که توسط قلعه ناریکالا (Narikala) پوشش داده شده است، قرار دارد. این منطقه تاریخی یک شهر پلکانی است که خیابان‌هایی دراز و باریک دارد. در خانه‌ها به حیاط‌های مخفی باز می‌شود و درختان انگوری که سر به فلک کشیده‌اند به هرچیزی که به عنوان پایه برای رشدشان پیدا کنند، به آن تکیه می‌کنند. 

شهر قدیمی

بعضی از قسمت‌های این شهر بازسازی شده است و بسیار پرشور است و بعضی از قسمت‌های شهر شبیه صحنه فیلم‌برداری فیلم‌های دیزنی شده است. البته بیشتر کوچه‌های پرپیچ و خم این شهر زیبا و قدیمی دست نخورده باقی مانده است. سبک معماری این منطقه ترکیبی از تاثیرات دو معماری مختلف است. خیابان‌های تنگ و پیچ در پیچ شهرهای آسیایی و یا عربی که با معماری هنر نو و روسی کلاسیک و اروپایی ترکیب شده است. 

تله کابین تفلیس

تله کابین تفلیس

در سال ۲۰۱۲ این تله کابین (Aerial Cable Car) گشوده شد، که پارک رایک (Rike) در سمت چپ رودخانه مکتاری (Mtkvari) را به قلعه ناریکالا وصل می‌کند. تنها با یک لاری (واحد پول گرجستان معادل ۱۳۰۰ تومان) شما با یک تیر دو هدف می‌زنید هم یک نمای زیبا ۳۶۰ درجه‌ای از پنجره‌های بزرگ کابین به شهر را دارید و هم اینکه به راحتی به بالای تپه می‌رسید. البته متاسفانه این سواری تنها چند دقیقه طول می‌کشد که دیدن این مناظر زیبا به سرعت تمام می‌شود. 

کلیسا جامع تثلیث تفلیس

کلیسا جامع تثلیث تفلیس

بزرگ‌ترین نماد کلیسا ارتدکس گرجستان،‌ کلیسا جامع تثلیث (Tsminda Sameba Cathedral) است. این کلیسا اغلب بسیار شلوغ است، اما فضای آرام خود را حفظ می‌کند، افراد بسیاری در این مکان مقدس دعا می‌کنند و عبادت کنندگان شمع روشن می‌کنند. نباید دیدن این مکان مقدس را از دست بدهید. فرقی نمی‌کند چه ساعتی از شبانه‌روز برای بازدید آمده اید، چرا که این‌جا همیشه زیباست. این کلیسا در سال ۲۰۰۴ بعد از ۱۰ سال ساخت و ساز به زیبایی کنونی رسید. می‌توان به این کلیسا لقب بزرگ‌ترین استفاده از معماری سنتی گرجستان را داد. شما اثر این معماری را در سنگ‌های گرانیت و مرمر، بتن، آجرهای بکار رفته در ساختمان می‌بینید.

فیونیکولار

فیونیکولار

در سال ۱۹۰۰ مسئولین شهر به مهندس بلژیکی آفونس رابی (Alphonse Roby) ماموریت دادند تا فیونیکولار (Funicular) را بسازد. این خط آهن درون شهری که حدود ۵۰۰ متر طول دارد در سال ۱۹۰۵ تاسیس شد. این خط آهن دارای ۳ ایستگاه بود امروزه ایستگاه پایین‌تر در خیابان چانکادزه (Chonquadze) در شهر ایستگاه پانتون (Pantheon) در نزدیکی منتسمیندا پانتئون (Mtatsminda Pantheon) و منتسمیندا در بالای کوه است. در سال ۲۰۰۰ این خط راه اهن شهری به خاطر یک حادثه بسته شد و دوباره در سال ۲۰۱۲ بعد از بازسازی کابینه‌ها، خط آهن و گذاشتن وسایل ایمنی برای مسافران بازگشایی شد. 

 پل صلح

پل صلح

پل صلح (Peace Bridge) یک پل قوسی شکل است که بالای رودخانه مکتاری در تفلیس ساخته شده است. این پل ۱۵۰ متری را یک طراح ایتالیایی به نام میشل دی لوچی (Michele De Lucchi) طراحی کرده است و به صورت رسمی در سال ۲۰۱۰ افتتاح شد. در حالی که نورپردازی‌ها در این مکان در حال نصب بودند بدنه این پل در ایتالیا ساخته شد و با ۲۰۰ کامیون به تفلیس صادر شد.

پل صلح

پل صلح یک طراحی خیره کننده دارد و همچنین یک گذر راحت بین پارک رایک و شهر قدیمی است و البته یک چشم انداز عالی از شهر نیز دربالای این پل می‌توانید ببینید.

نمایی از شهر از داخل پل صلح

قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا

قلعه ناریکالا (Narikala) یا قلعه مادر یک نماد باستانی از دفاع در تفلیس است.  این قلعه در قرن ۴ میلادی ساخته شد تقریبا در زمانی که خود شهر بنا شد. در مورد اسم این قلعه باستانی بعضی می‌گویند که از نام فارسی برای قلعه آمده است و بعضی از نظریه‌ها می‌گوید که نام این قلعه از زبان مغولی آمده است و به معنی قلعه کوچک است. قلعه بصورت قابل توجهی توسط عرب‌ها در قرن ۷ و ۸ میلادی گسترش یافت. 

عرب‌ها کاخ امیر را درون دیوارهای این قلعه ساختند. پادشاه دیوید (King David) در قرن ۱۱ قلعه را بیشتر توسعه داد. بیشتر قسمت‌های موجود از قلعه کنونی از قرن ۱۶ و ۱۷ میلادی می‌آید. در سال ۱۸۲۷ قلعه بخاطر زلزله تخریب شد و بازسازی نشد. کلیسا سنت نیکولاس (St. Nikolos) در داخل دیوارهای قلعه است که به قرن ۱۲ میلادی برمی‌گردد. این کلیسا در سال ۱۹۹۶ بازسازی شد. اگر قصد دیدن این قلعه زیبا را دارید اطمینان خاطر داشته باشید که از اینجا شهر چشم‌انداز زیبایی دارد.

تئاتر گابریادز 

تئاتر  گابریادز

این تئاتر مینیاتوری کوچک و منحصر به فرد است که احتمالا بهترین در میان تئاترهای گرجستان مشهور است. این ساختمان زیبا در قلب تفلیس قدیمی توسط خود گابریادز (Gabriadze) طراحی شده است. اگر خواستید به تماشای نمایش‌های این تئاتر بنشینید بهتر است زودتر بلیط بخرید چرا که بلیط‌های این تئاتر به سرعت به فروش می‌رود.

باغ ملی گیاه شناسی گرجستان

باغ ملی گیاه شناسی گرجستان

برای قرن‌هاست که در این مکان باغ‌های متعددی وجود دارد. در سال ۱۸۴۵ باغ‌های سلطنتی به طور رسمی به باغ ملی گیاه شناسی (The National Botanical Garden of Georgia) تبدیل شد. این باغ در یک دره زیر قلعه ناریکالا واقع شده است. ورودی باغ در آخر خیابان بوتانیکوری (Botanikuri) قرار دارد و هزینه‌ی ورودی دو لاری (۲۶۰۰ تومان) است. برای اینکه در این باغ زیبا قدم بگذارید مطمئن باشید که حداقل سه ساعت زمان داشته باشید چرا که هر گوشه‌ی این باغ زیبا و شگفت انگیز است.

کارتلیس ددا

کارتلیس ددا

تقریبا از تمام شهر می‌توانید مجسمه‌ای را در منظره ای زیبا ببینید. یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های گردشگری تفلیس مجسمه مادر گرجستان یا کارتلیس ددا (Kartlis Deda) است. این مجسمه ۲۰ متری در یک دست خود شمشیر و در دست دیگر خود یک جام دارد که یک استعاره از شخصیت گرجی است به این صورت که با مهمانان خوش رفتارند و با دشمنانشان می‌جنگند. 

کارتلیس ددا

نمایی از مجسمه کارتلیس ددا

مطالب مرتبط:

دیدگاه