چیچن ایتزا ال کاستیلوی مکزیک، اهرام ثلاثه ای در کالبد یک هرم

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی یکشنبه، ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۰۰
چیچن ایتزا ال کاستیلوی مکزیک، اهرام ثلاثه ای در کالبد یک هرم

«هرم چیچن ایتزا ال کاستیلو»، قطعا یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری مکزیک است که به‌طرز شگفت‌انگیزی طراحی سه لایه دارد و موجب شگفتی همگان شده است.

مکزیک، یکی از کشورهای قاره‌ی آمریکا است که به‌عنوان بزرگ‌ترین کشور اسپانیایی زبان در جهان، شناخته می‌شود. این سرزمین را می‌توان از کهن‌ترین مناطق دنیا معرفی کرد که لقب «مهد تمدن آزتک» را که از مهم‌ترین تمدن‌های باستان است، به خود اختصاص داده است. این کشور کهن، در قرن ۱۶ میلادی توسط «هرنان کورتس»، کشف شد و پس از سه قرن تحت استعمار سلاطین اسپانیا، در اوایل قرن ۱۹ میلادی، استقلال خود را به‌دست آورد.

جالب است بدانید که باستان‌شناسان اولین آثار به‌دست آمده از بشر در آمریکای مرکزی را در منطقه‌ای که امروزه این کشور در آن قرار دارد، کشف کرده و قدمت آن برابر با ۴۰ هزار سال پیش، تخمین زده شده است. در این سرزمین آثار تاریخی جالب و شگفت‌انگیزی از تمدن‌های کهن و باستانی و ادوار مختلف تاریخی برجای مانده است که برخی از آن‌ها در گروه عجایب هفت‌گانه، معرفی شده است. «چیچن ایتزا» (Chichen Itza)، شهری باستانی مربوط به دوران «پیشا کلمبی» است که توسط مردم مایا ساخته شد. چیچن ایتزا در لغت یعنی «در کنار دهانه چاه ایتزا» و کلمه‌ی «ایتزا» نیز احتمالا در زبان مایا به‌معنای «جادو» یا «جادویی» است.

معبد چیچن ایتزا

این شهر از اواخر دوره‌ی کلاسیک (۶۰۰ تا ۹۰۰ میلادی) تا پایان کلاسیک (۸۰۰ تا ۹۰۰ میلادی) و اوایل دوره‌ی پسا کلاسیک (۹۰۰ تا ۱۲۰۰ میلادی) نقطه‌ کانونی در نواحی شمالی شبه‌جزیره یوکاتان به شمار می‌رفت. چیچن ایتزا یکی از بزرگ‌ترین شهرهای تمدن مایا بود که تاریخی اسطوره‌ای پشت آن نهفته است. این شهر متنوع‌ترین جمعیت تمدن مایا را در خود نگه می‌داشت که همین موضوع عاملی مهم برای رخنه کردن سبک‌های مختلف معماری در آن شده است. این مکان در سال ۲۰۰۷ میلادی به‌عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه‌ دنیای جدید انتخاب شد. چیچن ایتزا همچنین به‌عنوان میراث جهانی تحت حفاظت یونسکو قرار دارد. در دورانی بین قرون ۹ تا ۱۲ میلادی، حکمرانان چیچن ایتزا، هرمی را ساختند که به «کوکولکان» (Kukulcan)، نام‌گذاری شد.

معبد چیچن ایتزا

باستان‌شناسان معتقد هستند که این بنای تاریخی در دورانی که مورد استفاده قرار می‌گرفت، احتمالا به‌عنوان معبدی برای عرضه و پیشکش کردن قربانیان به خدای باران مایاها، «چاک»، فعالیت می‌کرده است. همچنین آن‌ها با توجه به بقایایی از انسان‌هایی که در این معبد کشف شده است، بر این باورند که علاوه بر قربانی کردن حیوانات، استفاده از انسان‌ها نیز به‌عنوان قربانی ایزد باران، امری عادی و بدیهی بوده است. «ال کاستیلو» (El Castillo)، نام دیگر این هرم افسانه‌ای و شگفت‌انگیز است.

معبد چیچن ایتزا

در واقع این بنای منحصربه‌فرد، معبدی است که توسط سازندگانش به‌صورت هرم بنا شده است. این معبد هرمی شکل در استان «یوکوتان» و در کشور مکزیک قرار دارد. معماری آن بسیار جالب و قابل‌توجه است و نه‌تنها باعث حیرت بازدیدکنندگان و گردشگران شده، بلکه شگفتی باستان‌شناسان را نیز برانگیخته است.

معبد هرمی ال‌کاستیلو، درمجموع ۳۶۵ پله دارد که با تعداد روزهای سال برابر است

یکی از جذابیت‌های معماری این بنا، ۹۱ پله‌ای است که در هر یک از چهار طرف آن مشاهده می‌شود. بنابراین درمجموع این معبد دارای ۳۶۴ پله است. اما برای رسیدن به معبدی که در بالاترین نقطه‌ی هرم قرار گرفته است، گردشگران و بازدیدکنندگان باید یک پله‌ی دیگر را طی کنند که درمجموع با ۳۶۵ پله روبه‌رو می‌شوند و این یکی از شگفتی این مبعد است؛ چراکه تعداد پله‌های آن با تعداد روزهای سال برابر است.

معبد چیچن ایتزا

تا چندی پیش باستان‌شناسان تصور می‌کردند معماری سحرآمیز این بنای زیبا دارای یک هرم ثانویه در دل هرم اصلی است. اما به‌تازگی با پیشرفت تکنولوژی، کارشناسان کاوش‌های متعددی را بر این معبد اسرارآمیز انجام انجام دادند که نتایجی جالب و حیرت‌انگیز به دست آمد. آن‌ها با پدیده‌ای جدید و باورنکردی مواجه شدند.

کشف هرم سوم داخل هرم دوم، در معبد ال‌کاستیلو، تعجب باستان‌شناسان را برانگیخته است

به نظر می‌رسد هرمی سومی وجود دارد که داخل هرم دوم قرار گرفته است. با این اوصاف شاید بتوان ال‌کاستیلو را اهرام ثلاثه‌ای در کالبد یک هرم واحد دانست که اگر محققان بتوانند به لایه‌های آن نفوذ کنند، بی‌شک اطلاعات مهم و جالبی درباره‌ی سازندگان آن به دست خواهند آورد. محققان برای دستیابی به اطلاعات و کشف جزئیات بیشتر از تکنولوژی برش‌نگاریِ (توموگرافی) سه‌ بعدیِ الکتریکیِ مقاومت بنا یا به اصطلاح ERT-3D استفاده کرده‌اند. از آنجایی که سال گذشته از این تکنولوژی برای کشف چاه و قناتی که زیر ال‌کاستیلو قرار داشت و مدفن قربانیان زیادی بود، استفاده شده است، محققان با این روش به‌خوبی آشنا بوده و می‌توانند اطلاعات قابل‌قبول‌تر و جامع‌تری از این معبد منحصربه‌فرد و جالب را کسب کنند.

معبد چیچن ایتزا

جالب است بدانید که در این تکنولوژی، از ۹۶ الکترود در فضای بیرونی سازه استفاده می‌شود تا دانشمندان بتوانند نقشه‌ای دیجیتالی را از هرم اسرارآمیز مورد نظر، ترسیم کنند. همچنین آن‌ها بر این باورند که هرم امروزی روی هرم دیگری ساخته شده است که اسناد خوبی از آن وجود دارد. اما آنچه باعث شگفتی محققان شده است، وجود سازه‌ا‌ی سوم، داخل هرم دوم است. در واقع این بنا نه‌تنها دارای محراب و راه پله است، بلکه نزدیک‌ترین فاصله را به چاه زیر ال‌کاستیلو دارد و بی‌تردید با رسیدن به آن، مسیر دستیابی به فرهنگ سال‌های اولیه‌ی ساخت آن و مردمان سازنده‌اش هموارتر می‌شود و احتمالا می‌توان پاسخ بسیاری از پرسش‌هایی را که در مورد تمدن و فرهنگ مردم آن زمان وجود دارد، یافت.

سست بودن زیر ساخت‌های درونی معبد مانع از کاوش‌های بیشتر باستان‌شناسان در این سازه‌ی باستانی شده است

«جئوفری برَسوِل» از دانشگاه کالیفرنیا در ایالت «سن‌دیه‌گو»، مطلب قابل‌توجهی را عنوان کرده است. وی معتقد است که سازه‌ای مشابه در دل ال‌کاستیلو دهه‌ی ۴۰ میلادی کشف شده است که برای کشف حقایق بیشتر در مورد آن، نیازمند کاوش و تحقیقات بیشتر است؛ این در حالی است که متاسفانه سست بودن زیاد زیر ساخت آن امکان کاوش بیشتر را میسر نساخته است. وی در ادامه‌ی اظهارات خود گفته است که شاید این تنها سازه‌ی داخل ال‌کاستیلو نباشد و ممکن است چند هرم دیگر نیز داخل هرم ثانویه وجود داشته باشد.

معبد چیچن ایتزا

همین موضوع باعث شده است تا هویت واقعی این بنا همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی بماند. تنها راه مطمئن شدن و کشف حقایق جدید کاوش و تحقیقات بیشتر بر این معبد هرمی شکل جالب و البته زیبا است که قطعا خطرات زیادی را برای کاوشگران و خود بنا به‌همراه دارد. متاسفانه در حال حاضر تماشا و بازدید از ساختار درونی هرم چیچن ایتزا امکان‌پذیر نیست ولی قطعا رویایی است که باستان‌شناسان علاقه‌مند به کشف جزئیات بیشتر در مورد این بنای باستانی، در ذهن خود می‌پرورانند.

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه