بلیز کجاست؟

کسری مجیدی
کسری مجیدی چهار شنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۰
بلیز کجاست؟

بلیز کشوری است کمتر شناخته‌شده در آمریکای مرکزی و کرانه‌ی دریای کارائیب. در این مقاله اطلاعات جامعی در مورد این کشور ارائه میکنیم.

«بلیز» (Belize) نام کشوری است دورافتاده و کمتر شناخته‌شده در آمریکای مرکزی و کرانه‌ی دریای کارائیب. این کشور پس از کش‌مکش‌های فراوان در اواخر قرن ۲۰ به رسمیت شناخته شد. با توجه به تاریخ و عقبه‌ی این منطقه، بلیز از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری بهره‌مند است. هر چند که عمده‌ترین جاذبه‌ی این منطقه، به واسطه‌ی موقعیت جغرافیایی، پدیده‌های طبیعی آن هستند که گردشگران و علاقه‌مندان فراوانی را به این کشور می‌کشانند.

با این مقدمه، به سراغ برخی از ویژگی‌ها و مشخصات این کشور کمتر شناخته‌شده می‌رویم.

معرفی |  تاریخ |  جغرافیا |  جمعیت‌شناسی |  فرهنگ  |  اقتصادحمل و نقل جاذبه‌ها

بلیز از هوا

معرفی

بلیز کشوری است در آمریکای مرکزی که پیش‌تر به دلیل تحت تسلط بودن توسط بریتانیا به «هندوراس بریتانیا» (British Honduras) شهرت داشت. پایتخت این کشور که با ۲۳ کیلومتر مربع، کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین کشور منطقه محسوب می‌شود، شهر «بلموپان» (Belmopan) است.

تاریخ

مایا در بلیز

قوم مایا قرن‌ها پیش و پس از میلاد مسیح اولین ساکنین این ناحیه بود. بر اساس مستندات، ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، این قوم به منطقه‌ی فعلی بلیز قدم گذاشت. با رشد و گسترش قوم مایا، جمعیت ساکن این منطقه حتی به یک میلیون نفر هم رسید.

سپس نوبت به دیگر ساکنین محلی و همچنین سرخ‌پوستان محلی رسید. سال‌ها بعد زمانی که اسپانیایی‌ها به این منطقه رسیدند، آن را به تصرف خود درآوردند؛ ولی پس از چندین سال حکومت غیرمستقیم بر بلیز، در اواخر قرن ۱۸، توسط بریتانیا شکست را پذیرفتند.

از اواسط قرن ۱۹ بود که این منطقه به عنوان مستعمره‌ی بریتانیا با نام هندوراس بریتانیا شناخته شد. سرانجام در سال ۱۹۸۱ بود که این منطقه به استقلال دست یافت و نام خود را بلیز تغییر داد. با این وجود کماکان نیز نظام پارلمانی این کشور تابع بریتانیا است.

جغرافیا

جغرافیای بلیز

بلیز در نواحی ساحلی آمریکای مرکزی و کارائیب است؛ در حالی که مکزیک را در شمال و گواتمالا را در غرب خود می‌بیند. این موقعیت اقلیمی، پدیده‌های طبیعی و جانوری گسترده‌ای را برای این کشور در پی داشته است. بلیز با بهره‌مندی از گونه‌های کمیاب جانورانی مانند طوطی‌های خاص این منطقه و همچنین گیاهان اقیانوسی از طبیعت شگرفی برخوردار است.

این کشور ۳۸۶ کیلومتر کرانه‌ی ساحلی با دریای کارائیب دارد، در نتیجه آب و هوای بلیز با توجه به شرایط جغرافیایی استوایی است. برای این منطقه میانگین دمای ۲۶ درجه در روزهای سرد سال و میانگین دمای ۳۰ درجه در روزهای گرم سال، به همراه میانگین رطوبتی بالغ بر ۸۰٪ محاسبه شده است.

جمعیت‌شناسی

جمعیت بلیز

امروزه بلیز از جمعیتی نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر بهره می‌برد. این تعداد از نژادهای گوناگونی از سرخ‌پوستان تا سیاه‌پوستان تشکیل شده است. همچنین از این میان دورگه‌ها بیشترین ساکنین این کشور را شامل می‌شوند. از آثار استعمار بلیز توسط بریتانیا، می‌توان به زبان رسمی کنونی این کشور که انگلیسی است، اشاره کرد. مسیحیت دین بیش از ۷۰٪ مردم این کشور محسوب می‌شود. پس از آن نیز مذاهب و اعتقادات محلی منطقه از بیشترین میزان پیرو نزد ساکنین بلیز برخوردار هستند.

فرهنگ

فرهنگ بلیز

به طبع با توجه به اشاراتی که به تاریخ دیرین این منطقه شد، بلیز از فرهنگ غنی بهره‌مند است. پیرو همین امر آثار فرهنگی و اسطوره‌ای بسیاری در این کشور جریان دارد که همگی ریشه در قوم‌ها و نژادهای ساکن این منطقه دارند. از طرفی سرگذشت بلیز سنت‌ها و آیین‌های بسیاری را در پی داشته است که امروزه نیز کماکان آثار این عوامل را در زندگی ساکنین این منطقه ، از جمله موسیقی محلی آن‌ها، می‌بینیم.

اقتصاد

اقتصاد بلیز

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین صنایع رونق دهنده به اقتصاد این کشور، صنعت توریسم است. از طرفی با توجه به جمعیت و شرایط بلیز، عمده شرکت‌های این کشور به صورت نهادهای خصوصی است. بیشتر این شرکت‌ها در زمینه‌های کشاورزی و نفتی فعالیت می‌کنند. تولیدات و صادرات محصولات کشاورزی از قبیل موز و شکر، سهم بزرگی از اقتصاد این کشور را شامل می‌شوند.

حمل و نقل

حمل و نقل در بلیز

بلیز از خطوط راه‌آهن بی‌بهره است؛ با این وجود با برخورداری از یک هزار کیلومتر مسیرهای آبی، چندین بندر بزرگ و کوچک و ۴ فرودگاه اصلی مشکلی، در زمینه‌ی حمل و نقلی ندارد. همچنین برای راه‌های ارتباطی شهری نیز از خطوط و تجهیزات مطلوب برای اتوبوس برخوردار است.

جاذبه‌ها

جاذبه های بلیز

جمع موارد ذکر شده، بلیز را به عنوان یک کشور دورافتاده، به مقصدی جذاب تبدیل می‌کند. چه جاذبه‌های فرهنگی و مردمی که به واسطه‌ی تاریخ و قدمت این کشور حاصل شده است و چه جاذبه‌های طبیعی که از موقعیت جغرافیایی آن نشات گرفته و تفریحات آبی بسیاری را در سواحل کم‌نظیرش در پش داشته؛ همگی بهانه‌ای هستند برای سفر و ماجراجویی در این سرزمین ناشناخته.

مطالب مرتبط:

منبع Wikipedia

دیدگاه