سفر ۵ روزه به برلین

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی پنجشنبه، ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۵
 سفر ۵ روزه به برلین

برلین پایتخت کشور زیبای آلمان مملو از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصر به فرد است و از دیرباز جمعیت بسیاری از گردشگران را به سمت خود جلب کرده است؛ با برنامه سفر ۵ روزه به برلین با کجارو همراه باشید.

شهر برلین پایتخت کشور باشکوه و دیدنی آلمان، ویترینی پر زرق و برق از جاذبه‌های تاریخی بسیار با معماری‌های بی‌نظیر و همچنین شهری پر از پارک‌ها و زیبایی‌های دلبرانه طبیعی است. هر یک از بخش‌های این شهر با کلیساها، موزه‌ها و هر بنای تاریخی که در خود جای داده است گفتنی‌های بسیاری برای بینندگانش دارد. لذت سفر در این شهر طوری است که ناخوادآگاه صبح زود شما را بیدار می‌کند تا با دوربین خود قدم در بخش‌های مختلف این شهر بزنید و از چشم‌اندازهای آن دیدن کنید. سالانه فستیوال‌های موسیقی و فیلم بسیاری در برلین برگزار می‌شود که اگر بخت با شما یار باشد در سفر خود می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید یا در شور و هیجان ایجاد شده شهر از برگزاری جشن‌ها لذت ببرید؛ در نهایت برلین یعنی یک بسته سفر فوق‌العاده برای علاقه‌مندان به سفری پر خاطره و مهیج با انواع گزینه‌ها.

برنامه سفر برلین

در ادامه، برنامه سفر ۵ روزه به برلین ارائه خواهد شد که در آن تلاش شده است علاوه بر ذکر دیدنی‌ها و جاذبه‌های مشهور و مورد علاقه گردشگران، عوامل موثر دیگری نظیر زمان بازدید، بعد سفر و سهولت در حمل و نقل در بهترین حالت ممکن لحاظ شود. بدیهی است این برنامه سفر از جانب کجارو تعیین شده است و طبیعتا گردشگران می‌توانند با توجه به زمانبندی خود و برنامه‌ای که دارند و همچنین جاذبه‌های بسیاری که شهر برلین دارد، نوعی دیگر برنامه ریزی کنند؛ دوستان کجارویی عزیز در این برنامه سفر و برای گشت و گذار در این شهر تاریخی، با ما همراه باشید.

روز اول | روز دوم | روز سوم | روز چهارم | روز پنجم

مسیر سفر در ۵ روز

روز اول

سفر خود در برلین را با دیدن جاذبه‌های تاریخی معروف آن شروع می‌کنیم و به قلب تپنده برلین می‌رویم.

رایشتاگ (Reichstag)

رایشتاگ (Reichstag)

  • آدرس: Platz der Republik 1, 11011 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۲ صبح
  • مدت زمان بازدید: ۴۵ دقیقه

محل نشست پارلمانی آلمان، یکی از تاریخی‌ترین نقاط برلین محسوب می‌شود. این بنا در حال حاضر دارای یک گنبد جدید است و جمعیت زیادی در این شهر را به خود جذب می کند. بنایی که دارای تاریخی غنی است و داستان‌هایی از آلمان قرن ۱۹ را نقل می‌کند. رایشتاگ، ساختمان اصلی پارلمان آلمان، نه تنها طلایه‌دار تاریخ مدرن پر آشوب آلمان بوده بلکه ساختمانی زیبا و دیدنی نیز محسوب می‌شود. پس از تخریب این بنا در سال ۱۹۳۳ بر اثر آتش‌سوزی در اواخر دهه‌ی ۹۰ میلادی به طور کامل بازسازی شد. از برجسته‌ترین ویژگی این ساختمان، بازسازی باشکوه گنبد آن است که از شیشه ساخته شده و چشم انداز خوبی نسبت به مناطق اطراف ساختمان دارد؛ برای وارد شدن به این ساختمان و گنبد باید ورودی پرداخت کنید و چون اغلب تقاضا زیاد است، باید از قبل بلیط رزرو کنید و باید گذرنامه‌تان را نیز به همراه داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

دروازه براندنبورگ (Brandenburg Gate)

دروازه براندنبورگ (Brandenburg Gate)

  • آدرس: Pariser Platz, 10117 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۲۵ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۷ دقیقه پیاده روی

اولین سازه‌ی نئوکلاسیک شهر، دروازه‌ی براندنبورگ در منطقه‌ی «میته» (Mitte) برلین است که در سال ۱۷۹۱ ساخته شد. طرح بنای این دروازه مشابه دروازه ورودی شهر آتن است. این سازه‌ی شکوهمند، ۲۶ متر ارتفاع دارد. ستون‌های این دروازه (۶ ستون در هر سمت) پنج راه عبور و مرور را تشکیل داده‌اند. مردم شهر فقط اجازه داشتند از دو مسیر واقع در منتهی‌الیه دو سمت دروازه برای رفت ‌و آمد استفاده کنند. مجسمه باشکوهی ‌متشکل از ارابه‌ای با چهار اسب که نشانی از الهه پیروزی رومیان باستان است بر فراز دروازه قرار دارد. بدون شک این سازه یکی از دیدنی‌ترین و مشهورترین نمادهای برلین است: سازه‌ای که زمانی بخشی از دیوار برلین و نماد جدایی شرق و غرب برلین بوده است.

 یادمان یهودی‌‌های کشته شده‌ اروپا (Memorial to the Murdered Jews of Europe)

 یادمان یهودی‌‌های کشته شده‌ اروپا

  • آدرس: Cora-Berliner-Straße 1, 10117 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۸ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۷ دقیقه پیاده روی

این مکان که همچنین تحت عنوان «یادمان هولوکاست» شناخته می‌شود از بلوک‌های بتنی که ۲ کیلومتر مربع فضا را اشغال کرده در مرکز برلین ساخته شده است. در سراسر دنیا یادمان‌های بسیاری برای هولوکاست طراحی و اجرا شد، اما این فضا در قلب برلین، شاید سردترین و به یادماندترین یادمان دنیا که اثر معمار برجسته آمریکایی پيتر آيزنمن است شاید شما را منجمد ‌کند. ۲۷۱۱ بلوک بتنی با الگوی منظم در سطح شیبداری با مساحت ۱۹ هزار متر‌مربع در جنوب «براندنبرگ گیت» (Brandenburg Gate) قرارگرفته است. سادگی سیستم موجود و اغراق بصری این فضا هر بیننده‌ای را برای لحظاتی محصور این اتمسفر می‌کند.

میدان گندرمن مارکت (Gendarmenmarkt)

میدان گندرمن مارکت (Gendarmenmarkt)

  • آدرس: Gendarmenmarkt, 10117 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۹ دقیقه پیاده روی

 میدان گندرمن مارکت یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های برلین است که در اطراف آن ساختمان‌های بزرگ تاریخی بسیاری قرار دارد. این میدان در قرن ۱۷ ساخته شده و بعد از آن که هنگ ژاندارمری در اینجا ایجاد شد، نام آن را میدان Gendarmenmarkt گذاشتند و یکی از محبوب‌ترین مکان‌های شهر، چه در روز و چه در شب، باقی مانده است. «خانه‌ی کنسرت» (Konzerthaus)، کلیسای جامع فرانسه و کلیسای جامع برلین جلوه بسیاری به این میدان داده‌اند. در مقابل خانه‌ی کنسرت، بنای Schiller قرار دارد که به دلیل فواره‌ی زیبایی که از چهار بانو تشکیل شده است شهرت دارد که هر کدام نشان‌دهنده‌ی غزل (با چنگ)، درام (با خنجر)، تاریخ (با لوح‌هایی که نام گوته، بتهوورن، مایکل آنجل و چند نفر دیگر نوشته شده است) و فلسفه (که روی آن عبارت «خودت را کشف کن» حکاکی شده است) است. اگر در زمستان به این مکان زیبا آمدید حتما از بازارچه کریسمس آن دیدن کنید.

پیشنهاد ناهار

پس از بازدید از این دیدنی‌ها زمان استراحت و میل کردن ناهار فرا می‌رسد؛ دو رستوران پیشنهادی موارد زیر هستند:

رستوران Refugium

میدان گندرمن مارکت (Gendarmenmarkt)

این رستوران با داشتن محیطی آرام و منوی فوق‌العاده از غذاهای بین‌المللی و آلمانی میزبان مهمانان خود است و در نزدیکی میدان قرار دارد و به راحتی قابل دسترسی است.

رستوران Chipps

رستوران Chipps

این رستوران در Jägerstraße 35 و در نزدیکی میدان گندرمن مارکت قرار دارد و کمتر از ۴ دقیقه پیاده روی قابل دسترسی است. در این رستوران غذاهای لذیذ اروپایی و همچنین منوهایی برای علاقه‌مندان به غذاهای سالم و سبزیجات وجود دارد.

موزه‌ی پرگامون (Pergamon)

موزه‌ی پرگامون (Pergamon)

  • آدرس: Bodestraße 1-3, 10178 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۴ دقیقه پیاده روی

 موزه‌ی پرگامون یکی از غنی‌ترین موزه‌های جهان است که در شهر برلین، پایتخت کشور آلمان واقع شده است. هر ساله بیش از یک میلیون نفر از سراسر جهان از این موزه دیدن می‌کنند. در موزه‌ی پرگامون مجموعه‌های نفیسی از آثار هنری مربوط به دوره یونان باستان تا منطقه جنوب غربی و مرکز آسیای میانه، آثاری از مصر باستان، آسوریان، بابل و ایران باستان نگهداری می‌شود. از آنجایی که این موزه‌ها بسیار غنی هستند و آثار متعدد و جالبی از مناطق مختلف و دوران‌های مختلف تاریخی دارند، اگر به تاریخ و تماشای موزه‌ها علاقه دارید این مکان بهترین گزینه است. شاهکار اصلی موزه، مذبح پرگامون متعلق به سال ۱۸۰ قبل از میلاد است که به عنوان قربانگاهی برای زئوس در نظر گرفته شده است. از شکوه و جلال این موزه هر چه سخن گفته شود کم است.

 کلیسای جامع برلین (Berlin Cathedral Church)

 کلیسای جامع برلین (Berlin Cathedral Church)

  • آدرس: Am Lustgarten, 10178 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۸ شب
  • مدت زمان بازدید: 45 دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۸ دقیقه پیاده روی

 کلیسای جامع برلین که یکی از دیدنی‌های معروف شهر برلین است، به دلیل‌ داشتن گنبدی با ارتفاع ۷۵ متر و ناقوسی که متعلق به سال ۱۵۳۲ است، شهرت دارد. ساخت این کلیسا در سال ۱۹۰۵ به پایان رسید که در محل کلیسای قبلی ساخته شده است. بنای این کلیسا به سبک باروک جدید ساخته شده و بزرگ‌ترین کلیسای برلین است. کلیسای جامع برلین دارای بخش های مختلفی از جمله کلیسای یادبود، کلیسای غسل تعمید و نکاح و کلیسای منطقه‌ای است. بعد از چند دهه کار سخت برای بازسازی آسیب‌های واردشده در جنگ، این کلیسا شکوه سابق خود را پیدا کرد و از مهم‌ترین بخش‌های دیدنی آن می‌توان به راه‌پله‌ی امپریال اشاره کرد.

 کلیسای حضرت مریم (St. Mary's Church)

 کلیسای حضرت مریم (St. Mary

  • آدرس: Karl-Liebknecht-Str. 8, 10178 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۹ دقیقه پیاده روی

روز اول خود را با بازدید از کلیسای حضرت مریم در برلین به پایان می‌رسانیم. کلیسای حضرت مریم کلیسایی نسبتا کوچک در برلین است که قدمت آن نامشخص است. بخش‌های قدیمی کلیسا از سنگ گرانیت ساخته شده است ولی اکثر بخش‌های آن بنایی آجری دارد. این کلیسا در طول جنگ جهانی دوم، به شدت توسط بمب‌های متفقین آسیب جدی دید و پس از جنگ، در برلین شرقی و در دهه ۱۹۵۰ توسط مقامات آلمان شرقی ترمیم شد. همچنین مجسمه برجسته‌ای از مارتین لوتر در محوطه خارجی کلیسا وجود دارد.

 روز دوم

در روز دوم به دیدن بناها و یادبودهای دیدنی دیگر شهر برلین می‌رویم.

کلیسای جامع فرانسوی (French Cathedral)

کلیسای جامع فرانسوی (French Cathedral)

  • آدرس: Gendarmenmarkt 5, 10117 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۴۵ دقیقه

کلیسای جامع فرانسوی که در میدان گندرمن مارکت قرار دارد، به اندازه‌ی کلیسای جامع برلین زیبا و تاثیرگذار است. کلیسای جامع فرانسوی در سال ۱۷۰۵ برای جامعه‌ی هوگونت ساخته شد که در سال ۱۶۸۵ در برلین مستقر شده بودند. بعدها کلیسای Friedrichstadt  و برج گنبددار به این کلیسا اضافه شد. از مهم‌ترین بخش‌های این کلیسا می‌توان به برج ۷۰ متری با کاریلون ۵ و ۸ ضلعی، اتاق‌های برج ۲۰ متری و نرده‌ی ایوان با ارتفاع ۴۰ متری که نمای پانورمایی بر شهر برلین دارد اشاره کرد. طبقه‌ی همکف کلیسا دوباره طراحی شده و موزه‌ی «هوگونوت» (Huguenot) در آن قرار دارد که در آن آثار مربوط به تاریخ هوگونوت در فرانسه و آلمان در آن به نمایش درآمده است.

 پاسگاه بازرسی چارلی (Checkpoint Charlie)

 پاسگاه بازرسی چارلی (Checkpoint Charlie)

  • آدرس: Friedrichstraße 43-45, 10117 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۳۵ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۲ دقیقه

 تاریخ دیوار برلین در سال ۱۹۶۱ آغاز شد، زمانی که آلمان شرقی بخش شرقی شهر را برای پایان دادن به پناهنده شدن مردم از آلمان شرقی به آلمان غربی، جدا کرد. تا سال ۱۹۸۹ که دیوار برلین تخریب نشده بود، این دیوار با ارتفاع ۴ متر به طول ۱۵۵ کیلومتر کشیده شده بود، ۵۵ خیابان را تخریب کرده بود و ۲۹۳ برج دیده‌بانی و ۵۷ سنگر و پناهگاه زیرزمینی داشت. مشهورترین بخش تقسیماتی دیوار برلین نقطه‌ی بازرسی چارلی بود که این مکان در واقع زمانی که دیوار هنوز سر پا بود، به عنوان گذرگاهی بین دو بخش شرقی و غربی استفاده می‌شد. اکنون تنها به عنوان یادبودی از آن دوران برای علاقه‌مندان پابرجاست.

موزه یهود برلین (Jewish Museum Berlin)

موزه یهود برلین (Jewish Museum Berlin)

  • آدرس: Lindenstraße 9-14, 10969 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۸ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه پیاده روی

 موزه‌ی یهود برلین به عنوان یادبودی برای کشته‌شدگان یهودی در جنگ جهانی دوم ساخته شده است. این موزه در ۲۴ ژانویه‌ی سال ۱۹۳۳، ۶ روز قبل از این که نازی‌ها به طور رسمی قدرت را در دست بگیرند، تاسیس شد. در این موزه علاوه بر تاریخ یهود، مجموعه‌ای از هنر یهود نیز به نمایش گذاشته شده است. موزه یهود برلین که در سال ۲۰۰۱ در معرض عموم قرار گرفت، نشان‌دهنده‌ی تاریخ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی یهودیان از صده چهارم میلادی تا قرن حاضر در آلمان است. «دانیال لیبسکند» (Daniel Libeskind) برای طراحی این مجموعه به مظاهر و نشانه‌های بارز زندگی یهودی‌ها توجه کرده است. وی این مظاهر را به صورت شکل‌های هندسی زاویه‌دار طراحی کرده‌ است که به آنها عبارت «ماتریس خرد ستیزی» نسبت می‌دهد. دیدن این موزه بسیار پر هیجان است و دیدن بخش‌های مختلف آن باعث کمی آشفتگی در وجود شما می‌‌شود‌.

 پیشنهاد ناهار

به بخش لذت‌بخش ناهار می‌رسیم و نوبت کمی استراحت است؛ دو رستوران پیشنهادی به شرح زیر است.

رستوران Yildiz

رستوران Yildiz

این رستوران در فاصله ۵ دقیقه‌ای از موزه یهود قرار دارد و غذاهای لذیذ ترکی سرو می‌کند.

رستوران Pizza Yasmin

رستوران Pizza Yasmin

این رستوران در فاصه ۸ دقیقه‌ای از موزه یهود قرار دارد و با محیطی دوستانه و غذاهای لذیذ ایتالیایی میزبان مهمانان خود است.

گالری بلوک شرقی (East Side Gallery)

گالری بلوک شرقی (East Side Gallery)

  • آدرس: Mühlenstraße, Berlin
  •  ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: یک ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۰ دقیقه با ماشین

 در امتداد رودخانه «اسپری» (Spree) و در جایی که دیوار برلین زمانی شرق را از غرب جدا می‌ساخت، طولانی‌ترین قطعه دیوار به یک گالری هنری در فضای باز تغییر کاربری داده است. این دیوار‌نما که به طول یک کیلومتر گسترده است در اصل در سال ۱۹۹۰ رنگ شده و با تلاش فراوان برای ۲۰ امین جشن سالیانه آن در سال ۲۰۱۰ بازسازی شده است. آثاری از ۱۰۰ هنرمند داخلی و بین‌المللی در گالری به چشم می‌خورد. دیوارنما یادمانی است از دوران باشکوه سقوط دیوار برلین و به گذشته پیچیده شهر دلالت می‌کند. پرسه‌زنی در امتداد این دیوار برای هر گردشگر برلین یک باید است و این نه فقط به دلیل ظاهر زیباشناسانه آن بلکه به دلیل اهمیت تاریخی آن مهم است.

میدان الکساندر پلاتز (Alexanderplatz)

میدان الکساندر پلاتز (Alexanderplatz)

  •  آدرس: 10178 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۱۵ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۷ دقیقه با ماشین

این میدان که در دوره حکومت (آلمان دموکراتیک) میدان مرکزی برلین شرقی بود، در سالیان دور گذشته تغییرات بسیاری داشته است و اکنون تبدیل به یکی از محل های گردشگری برای مسافران شده است. میدان الکساندر از محله‌های بسیار قدیمی شهر برلین است و جزو یکی از میادین مهم این شهر محسوب می‌شود که همانند برخی از محله های برلین، به ویژه در بخش شرقی آن رد پای تاریخ در آن به چشم می‌خورد. از این میدان برج تلویزیون به چشم می‌خورد که مقصد بعدی ما خواهد بود.

 برج تلویزیون Fernsehturm

 برج تلویزیون Fernsehturm

  • آدرس: Panoramastraße 1A, 10178 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱۲ صبح
  • مدت زمان بازدید: ۴۵ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵ دقیقه

این برج دکل مخابراتی به ارتفاع ۳۶۸ متر، با کاربری دکل مخابراتی و همچنین رستورانی در بالای برج است، که چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای از شهر برلین را به بازدید کنندگان خود تقدیم می‌کند. همچنین اگر تمایل دارید بر فراز این برج شام میل کنید، باید از چندماه قبل جا رزرو کنید و حتی برای دیدن این برج باید از قبل بلیط خود را تهیه کنید. لذت دیدن منظره شهر از این ارتفاع و خوردن شامی دلپذیر، طعم این روز پر خاطره را دلنشین‌تر می‌کند.

روز سوم

در روز سوم قصد داریم به بخش‌های هیجان‌انگیز دیگری از شهر برلین گذر کنیم؛ زمان بازدید را ۱۰ صبح در نظر می‌گیریم.

جزیره موزه (Museum Island)

جزیره موزه (Museum Island)

  • آدرس: Spreeinsel, Q1620888, Mitte
  •  ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۱۰ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۳ ساعت

 جزیره زیبای موزه، بین رودخانه‌ی اسپری و Kupfergraben، کانالی به طول ۴۰۰ متر وجود دارد؛ و منطقه‌ای فوق‌العاده‌ در برلین برای گشت و گذار و جستجو است. اینجا می‌توانید بسیاری از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین موزه‌های شهر را پیدا کنید که شامل «موزه‌ی قدیمی» (Altes Museum) می‌شود که در سال ۱۸۳۰ ساخته شد و محل نگهداری جواهرات و دیگر گنجینه‌های سلطنتی است. بعدها «موزه‌ی جدید» (Neues Museum) در سال ۱۸۵۵ ساخته شد و به دنبال آن گالری ملی را در سال ۱۸۷۶ بنا کردند؛ موزه‌ی Bode نیز در سال ۱۹۰۴ ساخته شده که یکی از بهترین مجموعه‌های آثار تاریخی و عتیقه‌ی شهر در آن به نمایش گذاشته شده است. علاقه‌مندان به هنر هم می‌توانند از «گالری ملی» (Alte Nationalgalerie) بازدید کنند که مجموعه‌ایی زیبا از نقاشی‌های قرن نوزدهم در آن وجود دارد. نکته قابل توجه این است که در جزیره موزه هیچ ترافیکی وجود ندارد و همچنین در سال ۱۹۹۹ در فهرست جهانی یونسکو قرار دارد.

خیابان Unter den Linden

خیابان Unter den Linden

  • آدرس: Unter den Linden, 10117 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۳۵ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۵ دقیقه با ماشین

 خیابان Unter den Linden مشهورترین خیابان برلین است که اسم آن به معنی «خیابانی زیر درختان لیمو» است. این خیابان قرن‌ها است که هم از گردشگران و هم از مردم محلی این شهر میزبانی می‌کند و قدم زدن در آن بسیار دلنشین است. این خیابان وسیع، حدود ۱۴۰۰ متر طول دارد و Pariser Platz را در مقابل دروازه‌ی برندانبورگ، به Lustgarten وصل می‌کند. در سال ۱۶۴۷ در این مسیر ۶ ردیف درخت، از جمله درختان لیموی معروف، کاشته شدند. امروزه این خیابان ۲ باند دارد که توسط یک پیاده‌روی وسیع مرکزی از هم جدا شده‌اند. در این پیاده‌رو درختان بسیاری وجود دارند و مکان بسیار فوق‌العاده‌ای برای استراحت در شلوغی شهر ایجاد کرده است. از مهم‌ترین بناهای این خیابان می‌توان به میدان گندرمن مارکت، خانه‌ی اپرا و کلیسای جامع St. Hedwig اشاره کرد. برای قدم‌زدن‌های شبانه نیز این خیابان گزینه مناسبی است.

میدان Potsdamer Platz

میدان Potsdamer Platz

  • آدرس: Potsdamer Platz, 10785 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۱۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۷ دقیقه با ماشین

در دهه‌ی ۱۹۲۰، Potsdamer Platz شلوغ‌ترین میدان در اروپا محسوب می‌شد، اما این میدان در طول جنگ جهانی دوم نابود و به وسیله‌ی دیوار برلین تقسیم و پس از اتحاد دو آلمان تبدیل به بزرگ‌ترین ساختمان اروپا شد. این ساختمان نمونه‌ی ممتازی از برلین جدید با معماری جدید است که از جمله اداره‌ها، هتل‌ها، سینماها، مراکز خرید و مرکز بزرگ کمپانی سونی را در بر می‌گیرد. با بالا رفتن از بنای civic 1 منظره پانوراما شگفت‌انگیزی پیش روی چشمان شما خواهد بود.

پیشنهاد ناهار

با توجه به زمان سپری شده حال نوبت وعده ناهار است و بهترین گزینه رستوران‌های میدان Potsdamer Platz است؛ رستوران‌های متنوع بسیاری در این میدان و اطراف آن وجود دارد که پاسخگوی هر سلیقه‌ای است اما دو رستوران پیشنهادی موارد زیر هستند:

رستوران Brasserie Desbrosses

رستوران Brasserie Desbrosses

این رستوران در کنار میدان و در فاصله یک دقیقه‌ای آن قرار دارد و با داشتن محیطی دلچسب، غذاهای متنوع با قیمت مناسب می‌تواند گزینه مناسبی برای نوش جان کردن وعده ناهار باشد.

رستوران Vapiano Berlin Potsdamer Platz

رستوران Vapiano Berlin Potsdamer Platz

این رستوران نیز در چند قدمی میدان قرار دارد و انواع پاستاها، پیتزاها و نوشیدنی‌های گوارا را سرو می‌کند و به طور کلی منویی ایتالیایی را در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد.

پارک تیر گارتن و ستون پیروزی (Tiergarten and Victory column)

پارک تیر گارتن و ستون پیروزی

  • آدرس: Straße des 17. Juni 31, 10785 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۲۴ ساعت شبانه روز
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۶ دقیقه با ماشین

پارک تیر گارتن به طور تحت‌الفظی با عنوان «باغ حیوانات» ترجمه می‌شود و مدت‌ها است که یکی از مهم‌ترین بخش‌های شهر است و به عنوان بزرگترین و قدیمی‌ترین پارک برلین شناخته می‌شود. اینجا در اصل منطقه‌ی شکاری برای خاندان سلطنتی آلمان بود که به شکار می‌پرداختند. در سال ۱۷۰۰ این منطقه به پارک تغییر کاربری داد و در ابتدا به سبک فرانسوی طراحی شده بود و بعدا به یک پارک تزئینی به سبک انگلیسی تبدیل شد. از دیگر بناهای یادبود این پارک می‌توان به بنای یادبود فردریش ویلهلم سوم اشاره کرد که در سال ۱۸۴۹ ساخته شد که سرشت صلح‌طلبی این پادشاه را نشان می‌دهد. مهم‌ترین بنای یادبود تیر گارتن، ستون عظیم پیروزی است، سازه‌ای بلند با ارتفاع ۷۰ متر که در فلکه ساخته شده و مجسمه‌ی ۸ متری از جنس طلا دارد. دیدن این مجسمه در کنار طبیعت زیبای این پارک بسیار لذت بخش است.

کاخ بلوو (Bellevue Palace)

کاخ بلوو (Bellevue Palace)

  • آدرس: Spreeweg 1, 10557 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۵ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۴۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۸ دقیقه پیاده روی

 کاخ بلوو برلین توسط معمار آلمانی، «مایکل فیلیپ دانیل باومن» (Michael Philipp Daniel Boumann)، در سال ۱۷۸۶ و به سبک نئوکلاسیک ساخته شده است. اگرچه این ساختمان همیشه تحت سلطه حکومت بوده،‌ اما در سال ۱۹۹۴ به اقامتگاه رسمی رئیس جمهوری تبدیل شد و بازدید از بخش‌های مجاز آن و دیدن محل اقامت ریاست جمهوری حس جالبی را برای گردشگران ایجاد می‌کند.

کلیسای یادبود قیصر ویلهلم (Kaiser Wilhelm Memorial Church)

کلیسای یادبود قیصر ویلهلم

  • آدرس: Breitscheidplatz, 10789 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۱:۳۰ دقیقه
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۶ دقیقه با ماشین

 یکی از جذاب‌ترین بناهای تاریخی برلین، کلیسای یادبود قیصر ویلهلم است؛ در واقع می‌توان گفت این کلیسا شامل ۲ کلیسا است: کلیسای جدید که در سال ۱۹۶۱ طراحی شده است و در کنار آن، ویرانه‌های کلیسای اصلی که شامل برجی با ارتفاع ۶۳ متر است. این بنا در سال ۱۹۴۳ تخریب شد اما بقایای آن در مجموعه‌ی جدید گنجانده شد و همانجا باقی ماند. ایده شیشه‌کاری کلیسای جدید، از شیشه‌های رنگی بکار رفته در کلیسای جامع چارترِس گرفته شده است. نتیجه‌ی این ترکیب، امروزه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری برلین شده که با داشتن یک سالن یادبود که شامل بقایای موزائیک، معماری و چندین عکس می‌باشد، به عنوان یادبود جنگ معرفی می‌گردد.

روز چهارم

در روز چهارم تلاش داریم بیشتر به بخش‌های طبیعی گذر کنیم؛ دوربین عکاسی خود را حاضر کنید و حافظه آن را بررسی نمایید. زمان شروع بازدید را ۹ صبح در نظر می‌گیریم.

باغ‌های جانورشناسی برلین (Zoologischer Garten Berlin)

باغ‌های جانورشناسی برلین

  • آدرس: Hardenbergplatz 8, 10787 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۶:۳۰ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۳ ساعت

این باغ یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری برلین است که هر ساله میزبان بیش از ۳ میلیون گردشگر است. این مجموعه در سال ۱۸۴۴ تاسیس و بعد از جنگ جهانی دوم به طور کامل بازسازی شد. در این باغ وحش مدرن و آکواریوم آن در محیطی طبیعی از حیوانات نگهداری می‌شود و به دلیل برنامه‌های زادگیری موفق، شهرت بسیار دارد. در این مرکز بیش از ۱۵ هزار حیوان زندگی می‌کند. بزرگ‌ترین قفس پرندگان اروپا در این مجموعه قرار دارد که بازدید از آن می‌تواند بهترین قسمت گشت و گذار در این باغ وحش باشد.

آکواریوم Aquadom

آکواریوم Aquadom

  • آدرس: Spandauer Str. 3, 10178 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۷ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۳ دقیقه با ماشین

 این اکواریوم که در هتل ۵ ستاره‌ «رادیسون بلو» ( Radisson Blu) ساخته شده است، یکی از جذاب‌ترین نمونه‌ها در دنیاست. یک لوله‌ی استوانه‌ای شکل با ارتفاع ۲۵ متر و قطر خارجی ۱۱ متر. حجم آکواریوم نزدیک به ۱ میلیون‌متر آب است و بیش از ۲۶۰۰ ماهی‌ از ۵۶ نوع مختلف در آن زندگی می‌کنند. درون این آکواریوم استوانه‌ای یک آسانسور دو طبقه‌ شیشه‌ای وجود دارد که به آرامی بازدیدکنندگان و گردشگران را از طبقه‌ی همکف تا بالای آکواریوم و زیر یک گنبد شیشه‌ای بزرگ بالا می‌برد. ظرفیت این آسانسور ۳۰ نفر است. زیر آکواریوم چندین سازه‌ی بزرگ دیگر نیز به چشم می‌خورد؛ از جمله یک تونل زیرآبی برای عبور و مرور بازدیدکننده‌ها و یک استخر زیبا برای نمایش صخره‌های زیر دریا و چندین راهروی دیگر که امکان بازدید کامل از مرکز حیات‌وحش را فراهم می‌کنند.

پیشنهاد ناهار

بعد از دیدن این بخش‌های زیبای طبیعی و ارتباط با دنیای حیوانات زمان دلپذیرترین بخش، یعنی میل کردن ناهار می‌رسد. در اطراف این هتل و آکواریوم رستوران‌های گوناگونی وجود دارد که دو رستوران پیشنهادی ما به شرح زیر است.

رستوران Kantine Deluxe

رستوران Kantine Deluxe

این رستوران با داشتن طراحی زیبا و کارکنان خوش‌ برخورد محیطی دوستانه و لذت بخش را برای مهمانان خود ایجاد کرده است. منوی غذایی آنان بسیار متنوع است و از بهترین مواد غذایی برای طبخ غذاهای خود استفاده می‌کنند و همیشه منوی هر فصل را هم جداگانه در فهرست غذایی خود دارند. از این رستوران تا آکواریوم ۳ دقیقه پیاده روی راه است.

رستوران Yogi

رستوران Yogi

این یک رستوران هندی است که ۷ دقیقه پیاده روی با آکواریوم فاصله زمانی دارد و برای افرادی که به غذاهای لذیذ هندی علاقه دارند بسیار مناسب است.

پارک Treptower

پارک Treptower

  • آدرس: Alt-Treptow, 12435 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۱ صبح
  • مدت زمان بازدید: ۳ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۵ دقیقه با ماشین

پارک Treptower تقریبا یک پارک تفریحی قدیمی در بخش شرقی برلین است که در کنار رود اسپری قرار دارد. همچنین این پارک مکانی محبوب برای دوچرخه سواری است که یک جزیره‌ی کوچک در نزدیکی آن وجود دارد. این پارک، مکان فوق‌العاده‌ای برای قدم زدن و استراحت کردن است و بخش‌های بسیاری را از جمله مجسمه‌های دیدنی را شامل می‌شود که می‌توانید مدت زمان بسیاری را در آن صرف کنید و به عکاسی بپردازید.

حمام آبگرم Liquidrom

حمام آبگرم Liquidrom

  • آدرس: Möckernstraße 10, 10963 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۱ صبح
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۸ دقیقه با ماشین

بعد از سفری چند روزه یک آبگرم دلپذیر همه خستگی را از تن بیرون می‌کند. اگر دنبال کسب آرامشی به یاد ماندنی به همراه شنیدن موسیقی، زیر سقفی قوسی و روشن در یک استخر آب گرم هستید به هیچ وجه این یکی را از دست ندهید. همچنین یک سونا به همراه ماساژ درمانی در این مکان وجود دارد که پس از آن و خوابی دلپذیر برای روز آخر آماده می‌شوید.

روز پنجم

از آنجایی که با شنا و آبگرم در شب قبل خستگی را از تن بیرون کردیم، در روز آخر قصد داریم تفریحی متفاوت و با کمی ماجراجویی را تجربه کنیم و نکته دیگر اینکه برای زمان ناهار در جنگل هستیم بخاطر همین غذای پیک‌نیکی همراه خود داشته باشید.

قصر شارلوتن بورگ (Charlottenburg Palace)

قصر شارلوتن بورگ

  • آدرس: Spandauer Damm 20-24, 14059 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت

این عمارت باشکوه و مجلل به سبک معماری باروک بوده و به‌عنوان استراحتگاه ویژه‌ی تابستان همسر پادشاه فریدریش سوم، سوفی شارلوت شناخته می‌شود. به نظر می‌رسد امر احداث این بنای باشکوه در سال ۱۶۵۹ میلادی شروع و در سال ۱۶۹۹ میلادی به اتمام رسیده است. معماران هنرمند و خوش‌ذوقی با نقشه‌ی بی‌نظیر این ساختمان مجلل و زیبا را طراحی کرده و اثری شگرف را برای آیندگان به یادگار گذاشته‌اند. هر کدام از ساختمان‌های این کاخ، ورودی جداگانه‌ای دارد.

 باغ گیاه شناسی Botanischer

 باغ گیاه شناسی Botanischer

  • آدرس: Königin-Luise-Straße 6-8, 14195 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۶ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۱۸ دقیقه با ماشین

اینجا در اصل آشپزخانه و باغ سبزیجات و گیاهان آشپزخانه‌ی کاخ سلطنتی بود که در سال ۱۶۷۹ و به دستور Grand Elector ساخته شد و به یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین باغ‌های گیاه‌شناسی جهان تبدیل شد. مساحت این باغ حدود ۱۰۴ هکتار است و در آن بیش از ۲۲ هزار گونه‌ی مختلف از گیاهان وجود دارد که شامل ۲۲۰۰ گونه از درختان و درختچه‌ها، قسمتی برای گیاهان دارویی، ۱۶ گلخانه برای گیاهان گرمسیری و نیمه گرمسیری و تالاب بزرگی برای ایجاد زیست و پرورش گیاهان دریایی و مردابی می‌شود. این باغ دارای بخش‌های زیبای بسیاری است و قدم زدن در آن به گونه‌ای است که در بهشت قدم می‌زنید.

جنگل گرونوالد (Grunewald)

  • آدرس: Havelchaussee 61, 14193 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۸ بعد از ظهر
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۲۶ دقیقه با ماشین

شاید برای چنین شهر بزرگی شگفت‌انگیز باشد که داخل آن جنگلی وجود داشته باشد. برلین، موفق به حفظ منطقه‌ای به مساحت ۳۲ کیلومتر مربع به عنوان جنگل شده است. این منطقه‌ی دوست‌داشتنی پر از درختان بلوط، راش، کاج، توس و صنوبر است و پناهگاهی است برای تعداد زیادی از حیوانات وحشی از جمله پرندگان، گوزن و حتی خوک‌های وحشی. در این جنگل سه دریاچه‌ی کوچک با نام‌های Pechsee، Barssee و Teufelssee وجود دارد که بخشی از ذخایر طبیعی پرطرفدار هستند. در بخش شرقی دریاچه‌های بزرگ‌تری وجود دارد. علاوه بر این‌ها، ساحل کنار رودخانه‌ی هاول به طول ۹ کیلومتر در طول این جنگل امتداد یافته است. دریاچه‌ها فرصت‌های مناسبی برای ورزش‌های آبی و آب تنی را فراهم کرده است. خوردن ناهار در این جنگل و بصورت پیک نیکی لذت گذراندن زمان در این جنگل را دوچندان می‌کند.

استخر Stadtbad Neukölln

استخر Stadtbad Neukölln

  • آدرس: Ganghoferstraße 3, 12043 Berlin
  •  ساعت بازدید: ۸ صبح تا ۱۰:۳۰ شب
  • مدت زمان بازدید: ۲ ساعت
  • فاصله از جاذبه قبلی: ۳۰ دقیقه با ماشین

بعد از سپری کردن روزهای پرخاطره و دیدن جاذبه‌های دیدنی در شهر برلین برای آخرین بخش سفر استخر زیبای Stadtbad Neukölln را در نظر گرفته‌ایم که همه خستگی‌ها را از خود دور کنیم و با خاطره دلنشین از این شهر زیبا خداحافظی کنیم. سالن این استخر بسیار بزرگ است و با ستون‌‌ها و موزاییک‌های زیبا طراحی شده است؛ همچنین با این طراحی زیبا و در کنار آن، موسیقی دلنشین لذت شنا و یا استراحت در این مجموعه را دلنشین‌تر می‌کند.

برنامه سفر برلین

پس از سفری پنج روزه در برلین به انتهای سفر خود می‌رسیم. خاطر نشان می‌شویم که در ساعات آزاد و شب‌ها می‌توان به مراکز خرید برویم و از تفریحاتی که در داخل شهر وجود دارد بهره ببریم. برخی از مسیرها را نیز می‌توان با متروی شهری طی کرد. در آخر یادآور می‌شویم که این تنها یک برنامه پیشنهادی سفر است و شما می‌توانید با توجه به علایق خود برنامه‌ریزی دیگری داشته باشید و از آنجا که این شهر دارای جاذبه‌های متنوع و بسیار است می‌توانید برنامه سفر دیگری برای خود برنامه ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه