خطرناک ترین لنگرگاه های دنیا کدامند؟ (قسمت دوم)

مهتاب خسروشاهی
مهتاب خسروشاهی دوشنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
خطرناک ترین لنگرگاه های دنیا کدامند؟ (قسمت دوم)

خطرناک‌ترین لنگرگاه‌های دنیا را که در آن‌ها امکان تهدید جانی برای گردشگران وجود دارد در این مقاله از کجارو بخوانید.

در این مقاله از خطرناک‌ترین لنگرگاه‌ها برای شما می‌گوییم که احتمال جنایت، قتل، آدم‌ربایی و تهدید جانی در آن‌ها وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم هنگام انتخاب مقصد سفر اصلا به سراغ این لیست نروید. اما اگر مجبور شدید به این منطقه‌های خطرناک بروید، اول توصیه‌های ما را بخوانید. 

۶. جزیره مارگاریتا، ونزوئلا

زنگ خطر در مناطقی مانند ونزوئلا که به‌عنوان مبدا، مقصد یا محل جابه‌جایی مواد مخدر شناخته‌ شده‌اند، به صدا درآمده است. ونزوئلا بالاترین میزان جرم و جنایت در دنیا را دارد. جزیره‌ی مارگاریتا که در دریای کارائیب قرار گرفته است،‌ در سال ۲۰۱۴ شاهد مرگ یک نفر در جریان سرقت بود.

جزیره مارگاریتا ونزوئلا

با نیم ساعت پرواز از این جزیره به کاراکاس،‌ پایتخت ونزوئلا می‌رسید که در کنار شهرهای دیگر این کشور، جزو فهرست ۲۰ کشور دنیا هستند که آمار بالای آدم‌کشی دارند. چندی پیش نشریه‌ی لس‌آنجلس تایمز نوشت امریکای لاتین ۸/۵ درصد از جمعیت دنیا را در خود جا داده، ۲۷ درصد قتل در دنیا در آن اتفاق می‌افتد که اغلب آن با اسلحه بوده است.

چگونه در جزیره‌ی مارگاریتا امن بمانید؟



ونزوئلا بالاترین میزان جرم و جنایت در دنیا را دارد

کاملا هوشیار باشید. سرقت‌های مسلحانه در همه‌ جای کشور اتفاق می‌افتند، حتا جاهایی که امن به‌نظر می‌رسند و مقصد گردشگری هستند. جنایت خیابانی در هر جایی و هر زمانی از روز یا شب ممکن است رخ بدهد. بهتر است پولدار به‌نظر نرسید و پول نقد اندکی همراه داشته باشید. سوار تاکسی و اتوبوس نشوید و از خودپرداز استفاده نکنید. در گردهمایی‌های سیاسی ظاهر نشوید. جابه‌جایی از فرودگاه بین‌المللی «مایکتیا» (Maiquetía) در نزدیکی کاراکاس خیلی خطرناک است. در فعالیت‌هایی که در فضای باز برگزار می‌شوند، شرکت نکنید، مگر اینکه در گروه‌های پنج‌ نفره باشید.

۷. ریو دو ژانیرو، برزیل

ریو

ریو شهر خطرناکی است. اگر برای سلامتی و ایمنی خودتا ارزش قائل هستید، مقصد سفر مناسبی برای شما نخواهد بود. حتما می‌دانید در ریو دو ژانیرو احتمال ابتلا به ویروس زیکا وجود دارد. پیش از المپیک ۲۰۱۶ برزیل،‌ دانشمندان نوعی باکتری را در ساحل ریودوژانیرو شناسایی کردند که نسبت به دارو مقاوم است.

وجود این باکتری در یک طرف، ریخته شدن فاضلاب در اقیانوس را در سوی دیگر در نظر داشته باشید؛ از جرم و جنایت هم که دیگر نگوییم! حدود ۲۰ درصد احتمال رخ دادن حادثه‌ی جنایی و آدم‌ربایی وجود دارد. با این توضیح، دیگر جیب‌بری و سرقت گردن‌بند شما، لابد می‌تواند در درجه‌ی دوم اهمیت قرار بگیرد!

چگونه در ریو دو ژانیرو امن بمانید؟



اول اینکه پایتان را در اقیانوس نگذارید! به هر شکلی که می‌توانید از حشرات دور بمانید، ‌از ماده دافع حشره‌ی دیت، لباس محافظ، تهویه‌ی مطبوع و هر راهکار مناسب دیگر استفاده کنید. کنار آب راکد توقف نکنید. به‌خاطر داشته باشید ویروس زیکا علاوه بر پشه، از راه تماس هم منتقل می‌شود. پیش از سفر به ریو واکسیناسیون لازم را انجام دهید. یک بسته‌ی کمک‌های اولیه ویژه‌ی سفر همراه داشته باشید. به اطراف خود کاملا دقت کنید. گزارش‌هایی دیده شده که دزدان و متجاوزان از راه ریختن مواد مخدر در نوشیدنی به اهداف خود رسیده‌اند. آمار جنایت به‌ویژه در زمان برگزاری کارناوال ریو بالا است. اگر به دام سارقی افتادید، مقاومت نکنید و با او درگیر نشوید، وسایل خود را به او بدهید و بروید. در اطراف زاغه‌های ریو امکان سرقت خودرو و تیراندازی وجود دارد. اتوبان «لینگا وهملا» ( Linha Vermelha) یکی از مسیرهای ناامنی است که همیشه امکان جنایت در آن وجود دارد، یعنی مسیری که فرودگاه را به منطقه‌ی جنوبی پر از گردشگر وصل می‌کند.

اگر در ریودوژانیرو به دام سارقی افتادید، مقاومت نکنید و با او درگیر نشوید

۸. پورت هارکورت، نیجریه

ساحل‌های نیجریه زیبا وتماشایی هستند، اما واقعیت این است که «پورت هارکورت» (Port Harcoutt) جای مرگباری است.

پورت هارگورت

گروه بین‌المللی بحران می‌گوید «خلیج گینه» (Gulf of Guinea) یکی از خطرناک‌‌ترین مناطق دریایی دنیا است و «دلتای نیجر» (Niger Delta) مرکز جنایت دریایی است. دزدان دریایی پورت هارکورت را فراموش نکرده‌اند. یک گروه تندرو به نام «انتقام‌جویان دلتای نیجر» (Niger Delta Avengers) هم از سال ۲۰۱۶ تشکیل شده است تا مجموعه‌ی ناامنی کامل شود. کافی است گروه تروریستی بوکو حرام را به این فهرست اضافه کنید که سابقه‌ی ربودن هزاران زن و کودک را دارد.

چگونه در پورت هارکورت امن بمانید؟

پورت هارکورت

بسیاری از دولت‌های غربی از جمله آمریکا، بریتانیا و کانادا هشدارهای جدی در مورد سفر به نیجربه به شهروندان خود می‌دهند. اگر با وجود همه هشدارها و خطرها به نیجریه رفتید، از مکان‌های شلوغ دوری کنید، کاملا هوشیار باشید و به اطرافیان خود برنامه‌ی سفرتان را خبر بدهید.

بیشتر بخوانید:

۹. ازمیت، ترکیه

ازمیت

شهر «ازمیت» (Izmit) نزدیک‌ترین مکان به جنگ‌های داعش و گروه‌های تندرو است. بنابراین فرصت خوبی برای این گروه‌های تروریستی است که به لنگرگاه‌ها دسترسی پیدا کنند؛ به‌ویژه که تدبیرهای امنیتی در لنگرگاه به‌مراتب کمتر از فرودگاه است. ازمیت حدود ۱۰۵ کیلومتر با استانبول فاصله دارد. حتما می‌دانید که خود استانبول هم بارها هدف حمله‌های تروریستی بوده است. یکی از این حمله‌ها سال ۲۰۱۶ بوده که ۴۵ نفر از مسافران در فرودگاه بین‌المللی آتاتورک کشته شدند. این نکته را هم در نظر داشته باشید که ازمیت یکی از منطقه‌های زلزله‌خیز است. در زلزله‌ی ۷/۴ ریشتری سال ۱۹۹۹ که تنها ۳۷ ثانیه طول کشید، بیشتر از ۱۷ هزار نفر کشته شدند و حدود ۴۴ هزار نفر زخمی شدند.

چگونه در ازمیت امن بمانید؟

پل ازمیت

در لنگرگاه‌های ترکیه، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنید. نزدیک ساختمان‌های دولتی یا پلیس توقف نکنید. هنگام سفر ساحلی حتما کفش‌ راحت به پا کنید و بار سنگین همراه نداشته باشید. اگر لازم شود بدوید یا سریع محل را ترک کنید، دمپایی لاانگشتی دردسر می‌شود.

۱۰. عدن، یمن

عدن اردن

یکی از خطرناک‌ترین مکان‌های دنیا که احتمال دزدی دریایی در آن وجود دارد، خلیج عدن است که تورهای کانال سوئز و دریای سرخ در آن کشتی دارند. شاید دزدان دریایی سومالی به کشتی‌های تفریحی حمله نکنند. البته اغلب کشتی‌های تفریحی در موگادیشو لنگر نمی‌اندازند، اما خود عدن هم بسیار مکان خشونت‌باری است و بارها هدف حمله‌ی تروریستی بوده است. یمن از سال ۲۰۱۵ درگیر جنگ است و واقعا مقصد گردشگری جذابی به‌نظر نمی‌رسد.

چگونه در عدن امن بمانید؟

اردن

اگرقرار است سوار کشتی تفریحی شوید که در عدن هم توقف دارد، بهتر است کل سفر را به تعویق بیندازید. دولت آمریکا به شهروندان خود می‌گوید این منطقه بی‌ثبات است، تهدیدهای گوناگونی از جمله آدم ربایی وجود دارد و به‌نظر نمی‌رسد اوضاع رو به بهبود باشد. دولت بریتانیا به شهروندان خود می‌گوید درصورت گرفتاری، نمی‌تواند کمکی به خروج آن‌ها در این منطقه بکند. توصیه می‌شود به‌طور مرتب امنیت خود را بررسی کنید و برنامه‌ی سفر خود را دقیق بچینید. در طول شب به سفر جاده‌ای خارج از شهر نروید. از محل‌های مین‌گذاری شده دوری کنید. سفر بدون کمک یک راهنمای باتجربه بسیار خطرناک است.

واقعا چه کسی ممکن است با وجود همه این خطرها و تهدیدها، چنین مقصدهای سفری را برای ماجراجویی انتخاب کند؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه