بناهای تاریخی مهم استان چهارمحال و بختیاری مرمت شدند

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۲۴
بناهای تاریخی مهم استان چهارمحال و بختیاری مرمت شدند

معاون میراث فرهنگی استان چهارمحال بختیاری اعلام کرد  مقبره آصف شاعر نامدار استان، قلعه تاریخی فرخشهر و قلعه سردار جنگ نصیرخان بختیاری مرمت و ساماندهی شدند. 

مصطفی هادی پور، معاون میراث فرهنگی استان چهارمحال بختیاری از مرمت  مهم‌ترین بناهای تاریخی این استان خبر داد که شامل مرمت و ساماندهی مقبره آصف شاعر نامدار استان، قلعه تاریخی فرخشهر و قلعه سردار جنگ نصیرخان بختیاری می‌شود. 

به گفته‌ی وی، عملیات اجرایی صورت‌ گرفته در مقبره آصف درحالی از سال ۸۷ آغاز شده که این عملیات مرمتی شامل مرمت دیوارهای اطراف بنا و پشت‌بام‌سازی (شیب‌بندی و ایزولاسیون)، ساخت درب فلزی ورودی و اجرای ازاره‌های سنگی، تهیه، ساخت و نصب پایه‌های فلزی و سازه‌ گنبد و دیوارهای حایل و محافظ می‌شود. عملیات مرمتی مقبره آصف با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اجرا ‌شده ‌است.

قلعه تاریخی فرخشهر  که مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، داخل شهر واقع شده  و بنای این قلعه تاریخی مربوط به اواخر دوره قاجار و متعلق به اسفندیارخان بختیاری است که در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ باشماره ۱۲۴۱۱ در فهرست آثار ملی ایران به‌ ثبت رسید. و مرمت این بنا با اعتباری بالغ ‌بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی انجام گرفته است.

قلعه تاریخی فرخشهر

هادی پور گفت که عملیات اجرایی مرمت بنای قلعه فرخشهر از سال ۸۶ تاکنون طی چند مرحله انجام شده که اهم این اقدامات مرمتی شامل پشت‌بام‌سازی از قبیل (شیب‌بندی و ایزولاسیون)، مرمت ضلع غربی بنا (حذف الحاقات نامناسب، اجرای تاسیسات الکتریکی، اجرای اندود کاه‌گل سقف و بدنه، اجرای گلویی، اجرای نمای آجری) می‌شود.

قلعه سردار جنگ متعلق به نصیرخان بختیاری نیز که حدود ۹۰ سال پیش اواخر دوره قاجاریه بنا شده، مرمت شد. این بنای تاریخی در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهرکرد و در مرکز استان چهارمحال‌وبختیاری و در روستای سورک از توابع بخش کیار قرار دارد. 

عملیات اجرایی این بنای تاریخی شامل اجرای تاسیسات الکتریکی و برق، اجرای گچ‌کشی بدنه و سفیدکاری، استحکام‌بخشی، اجرای گلویی و اجرای کف‌فرش آجری  می‌شود. به گفته‌ی این مقام مسئول،  قلعه تاریخی سردار جنگ بختیاری با اعتباری بالغ بر ۸۵۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی در حال تعمیر و مرمت است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه