جزیره من کجاست؟

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی چهار شنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
جزیره من کجاست؟

آیا تا به حال نام جزیره من یا جزیره انسان را شنیده‌اید؟ در این مقاله از کجاست با کجارو همراه باشید تا بیشتر با این جزیره آشنا شویم.

جزیره نیمه‌خودمختار من واقع در دریای ایرلند دارای جمعیت ۸۵,۰۰۰ نفر است. رئیس دولت کشور ملکه بریتانیا بوده و از لحاظ سیاست‌های خارجه وابسته به بریتانیا است. با این وجود دارای پارلمان و دولت محلی مستقل است.

نام اصلی جزیره به لهجه خود بومی‌ها Ellen Vannin و به معنای جزیره Mann است که به اختصار آن را به شکل Man می‌نویسند. در رابطه با نام جزیره بحث‌های فراوان است. برخی معتقدند این نام از کلمه‌ای به زبان سلت‌ها به معنای کوهستان گرفته شده است و برخی دیگر آن را مرتبط با Manannán mac Lir، یکی از اسطوره‌های ایرلند می‌دانند. در متن‌های اسطوره‌ای بسیار قدیمی Manannan پادشاه دنیای دیگر است اما در تفسیرهای جدیدتر، او تاجر معروفی است که در این جزیره زندگی می‌کرده و این نام را برای این زمین انتخاب کرده است.

تاریخ

جزیره من

حدود ۸۰۰۰ سال پیش از میلاد این جزیره از زمین‌های اطرافش جدا شد و ۶۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، آغوش خود را به روی انسان باز کرد. اولین ساکنان آن، شکارچیان و ماهیگیران بودند که نمونه‌هایی از ابزارشان در موزه جزیره نگهداری می‌شود.

رومی‌های باستان از وجود این جزیره آگاه شدند و آن را Insula Manavia نامیدند. البته شواهدی مبنی بر پیروزی آن‌ها بر جزیره وجود ندارد. در قرن ۵ عده بسیار زیادی از ایرلندی‌ها به این منطقه مهاجرت کردند و هرآنچه که به فرهنگ گیلیک (Gaelic) مربوط می‌شود (از جمله زبان گودلیک که به ایجاد زبان مانکس، زبان مردم جزیره من منجر شد) را در جزیره گسترش دادند.

در قرن ۸ وایکینگ‌ها به این جزیره رسیدند و تغییراتی در حکومت و تقسیمات آن دادند که هنوز به چشم می‌خورند.

در سال ۱۲۹۰ ادوارد اول پادشاه انگلیس اختیار جزیره را تا سال ۱۳۱۳ در دست گرفت. در همین سال رابرت بروس پادشاه اسکاتلند طی ۵ هفته جزیره را از انگلیسی‌ها گرفت. تا سال ۱۳۴۶ اختیار جزیره بین انگلیس و اسکاتلند دست به دست می‌شد تا اینکه طی جنگ Neville’s Cross انگلستان برنده جزیره شد.

جزیره من

در سال ۱۸۶۶ جزیره من صاحب قوانین محلی محدود و انتخابات دموکراتیک شد.

بیشتر بخوانید:

آب و هوا

جزیره من

جزیره من دارای اقلیم اقیانوسی معتدل است. متوسط بارندگی در بالاترین حد ۱۹۰۰ میلی‌متر و در پایین‌ترین حد ۸۰۰ میلی‌متر است. بیشترین دمای ثبت‌شده ۲۸/۹ درجه سانتی‌گراد در ۱۲ جولای ۱۹۸۳ بوده است.

بیشتر بخوانید:

اقتصاد

جزیره من

اقتصاد جزیره من دارای مالیات بسیار پایین، بدون مالیات بر عواید سرمایه‌ای، مالیات بر سرمایه، مالیات بر ارث و حداکثر ۲۰ درصد مالیات بر درآمد است.

بانک فراساحلی (نوعی بانک که در آن بانک مورد نظر در جایی خارج از محل سکونت سپرده‌هایش قرار دارد)، ساخت (کاربرد ماشین‌آلات، ابزار و نیروی انسانی برای تولید) و گردشگری سه کلید اصلی اقتصاد جزیره به شمار می‌روند. کشاورزی و ماهیگیری که زمانی حرف اول را در اقتصاد جزیره می‌زد، امروزه مشارکت کمی در تولید ناخالص داخلی دارند.

تجارت‌ها بیشتر با انگلیس صورت می‌گیرد.

میزان گردشگری در نتیجه سفر ارزان در نیمه اول قرن ۲۰ افزایش یافت.

بیشتر بخوانید:

فرهنگ

فرهنگ جزیره من تحت تاثیر فرهنگ سلت‌ها و نورس‌ها بوده است. همسایگی با انگلیس، مقصد گردشگری مهم مسافران انگلیسی در دوران ویکتوریا و مهاجرت به و از انگلیس همه و همه نشان‌دهنده تاثیر فرهنگ بریتانیای کبیر بر فرهنگ مردمان جزیره است.

تنوع جانوری

جزیره من

دو نوع حیوان به نام گربه مانکس و گوسفند Loaghtan بومی این جزیره هستند.

زبان

زبان رسمی مردمان جزیره من از سال ۱۹۸۵ مانکس و انگلیسی است. زبان مانکس که از دیرباز تا کنون گویش مردمان بوده امروزه در معرض خطر است.

مذهب

مذهب بیشتر مردم مسیحیت است.

موقعیت

موقعیت جزیره من روی نقشه

مسیر دستیابی

جزیره من

اطلاعاتی راجع‌به نحوه رفتن به این جزیره یافت نشد. در صورت داشتن هر اطلاعاتی آن را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید. 

مطالب مرتبط:

منبع wikipedia

دیدگاه