شگفتی های دره جیوژایگو؛ چین

علیرضا  طبیب زاده
علیرضا طبیب زاده سه شنبه، ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۳۰
شگفتی های دره جیوژایگو؛ چین

چین کشوری پهناور با جاذبه‌های شگفت‌انگیز بسیار است. با کجارو همراه شوید تا با دره زیبا وشگفت‌انگیز جیوژایگو آشنا شوید.

دره «جیوژایگو» (Jiuzhaigou)، واقع در کوهپایه کوه پوشیده از برف «مینشان» (Minshan)، در شمال استان «سیچوآن» (Sichuan) چین، محلی با زیبایی استثنایی است. جیوژایگو، یک اندوخته‌ی طبیعی و یک پارک ملی، به خاطر کوهستان‌های بلند ناهموار، جنگل‌های مخروطی، دریاچه‌های آبی، سبز و فیروزه‌ای رنگ، آبشارها، ایوان‌های آهکی، غارها و دیگر ویژگی‌های جذاب شناخته می‌شود.

جیوژانگو

جادوی جیوژایگو در آب قرار دارد؛ دریاچه‌ها و آبشارهایی در ارتفاع. بیش از یکصد دریاچه در این دره وجود دارد با آبی چنان شفاف که کف آن حتی در ارتفاعات بالا قابل رویت است. دریاچه‌ها همچنین بسته به عمق، رسوبات و محیطشان و همین طور بر اساس فصل و زمان روز، رنگ متفاوتی پیدا می‌کنند. مردم محلی تبت به آن‌ها، به زبان چینی، «هیزی» (Haizi) می‌گویند که به معنای «پسر دریا» ست.

مشهورترین دریاچه‌ی جیوژایگو «دریاچه‌ی پنج گل» (Five Flower Lake) است که به نام دریاچه‌ی «ووهوآ» (Wuhua) نیز شناخته می‌شود. دریاچه‌ای کم عمق و چند رنگ که کف آن با تنه‌ی افتاده‌ی درختان قدیمی پوشیده می‌شود.

چین

دریاچه پنج گل

«دریاچه‌ی پاندا» (Panda Lake) به این دلیل به این نام است که پاندا‌های عظیم برای نوشیدن آب به این دریاچه می‌آمدند، اگرچه برای سال‌ها هیچ منظره‌ای از آنجا وجود نداشت. این دریاچه با سقوطی ۷۸ متری در سه مرحله به درون آبشار‌های چند جریانی و چند سطحی پاندا تخلیه می‌شود.

دریاچه پاندا

دریاچه پاندا

«دریاچه‌ی آینه» (Mirror Lake) یک دریاچه‌ی آرام است که در زمانی که آب آن ساکن باشد، بازتاب‌های زیبایی از محیط اطراف را پخش می‌کند.

چین

دریاچه آیینه

«گودال مروارید» (Pearl Shoal) یک منطقه‌ عریض و با شیبی ملایم از رسوب آهکی فعال «توفا» (tufa) است که در لایه نازکی از جریان آب پوشیده شده است. این جریان به درون آبشارهای معروف مروارید تخلیه می‌شود.

گودال مروارید

گودال مروارید

«تالاب پنج رنگ» (Five-Color Pond) یکی از کوچک‌ترین دریاچه‌ها در جیوژایگو است. علی‌رغم ابعاد و عمق بسیار کم آن، دارای مناظر رنگارنگ زیر آب با یکی از درخشان‌ترین و شفاف‌ترین آب‌های موجود در منطقه است.

چین

تالاب پنج رنگ

«آبشارهای نوریلنگ» (Nuorilang Falls) بر اساس گزارشات، عریض‌ترین آبشار مرتفع در چین و عریض‌ترین آبشار در جهان است که قسمت فوقانی آن از جنس تراورتن (travertine) استد. عرض آبشارها ۳۲۰ متر است.

چین

آبشارهای نوریلنگ

«دریاچه رید» (Reed Lake) با نیزار و یک نهر فیروزه‌ای زلال، به نام «جید ریبان» (Jade Ribbon)، که از میان آن به صورت زیگزاگی حرکت می‌کند، پوشیده می‌شود. تضاد به وجود آمده در فصل پاییز و در زمانی که نی‌ها به رنگ زرد طلایی در می‌آیند، به طور ویژه‌ای قابل توجه است.

چین

دریاچه رید

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه