حقایق جالب در مورد لیسبون؛ پرتغال

کسری مجیدی
کسری مجیدی دوشنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
حقایق جالب در مورد لیسبون؛ پرتغال

لیسبون به عنوان پایتخت و بزرگ‌ترین شهر در کشور پرتغال، مقصد بسیاری از سفرها در قاره‌ی اروپا محسوب می‌شود. همراه کجارو باشید تا با حقایق و نکات جالبی از این شهر آشنا شوید.

لیسبون شهری است ساحلی در غرب کشور پرتغال که پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور نیز محسوب می‌شود. لیسبون با توجه به قدمت طولانی در طول تاریخ، از جاذبه‌های تاریخی بسیاری بهره می‌برد. علاوه‌بر آن، موقعیت جغرافیایی این شهر جاذبه‌های طبیعی دیدنی را در این شهر به وجود آورده است. مجموع این عوامل در کنار فرهنگ مردم منطقه، لیسبون را به یکی از مقاصد گردشگری قاره‌ی سبز تبدیل کرده است.

با این مقدمه به سراغ برخی از حقایق و نکات جالبی از این شهر می‌رویم.

شهر لیسبون

۱. قدمت زندگی بشر در منطقه‌ی امروزی شهر لیسبون به قرن ۷ پیش از میلاد بازمی‌گردد.

۲. لیسبون از قدیمی‌ترین شهرها در غرب اروپا به شمار می‌رود؛ به طوری که قدمت آن از شهرهایی مانند روم و پاریس نیز بیشتر است. در واقع پس از آتن، لیسبون دومین شهر قدیمی اروپا محسوب می‌شود.

۳. لیسیون برای مقطعی از تاریخ، در ۲ قرن پیش از میلاد مسیح، تحت تصرف امپراتوری روم بوده است.

لیسبون قدیم

۴. برای نام این شهر نظریه‌های متفاوتی مطرح است. یکی از قوی‌ترین نظریه‌ها به نام اصلی و لاتین آن برمی‌گردد. «لیسبون» از واژه‌ی «آلیس اوبو» (Allis Ubbo) برگرفته شده که به معنی «بندرگاه امن» است.

۵. شاید عجیب به نظر برسد اما هیچ سند مکتوبی در تاریخ این شهر، مبنی بر پایتخت بودن آن وجود ندارد. به هر حال از قرن ۱۳ با حرکت فرمانده منطقه، «آلفونسو سوم» (Alfonso III)، لیسبون به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر پرتغال عنوان شد.

۶. لیسبون از آب و هوای مدیترانه‌ای، با تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدل بهره می‌برد. میانگین دمای این شهر در روزهای سرد سال ۱۳ در جه و در روزهای گرم سال ۲۶ درجه است.

۷. رودخانه‌ی اصلی که از شهر می‌گذرد «تاژو» (Tagus) نام دارد. پهنای بستر این رود در برخی نواحی تا ۱۴ کیلومتر هم می‌رسد!

آب و هوای لیسبون

۸. شهر لیسبون از جمعیتی نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر برخوردار است.

۹. بیشترین ثروت کشور پرتغال در این شهر قرار دارد. با میزان ۴۵٪ از تولیدات کل کشور، لیسبون از شهرهای مهم در اتحادیه‌ی اروپا محسوب می‌شود.

۱۰. مسابقات ماراتن لیسبون که هر ساله در ماه مارس در این شهر برگزار می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی در جهان به شمار می‌رود.

ماراتن لیسبون

۱۱. یکی از القابی که به لیسبون نسبت داده می‌شود، «شهر ۷ تپه» (The City of 7 Hills) است. این لقب به واسطه‌ی موقعیت اقلیمی این شهر و تپه‌های اطراف آن مطرح گردید. البته لازم به ذکر است که تعداد تپه‌ها بیش از ۷ عدد است.

۱۲. مساحت پارک‌ها و فضای سبز شهر لیسبون حدود ۱۰ کیلومتر مربع است که به نسبت وسعت کلی شهر در قاره کم‌نظیر است.

۱۳. نماد شهر لیسبون، «کلاغ» است. این نماد برگرفته از دو کلاغی است که در زمان باستان، روحانی مقدس منطقه را در سفر به این شهر همراهی می‌کردند.

نماد لیسبون

۱۴. در سال ۱۷۵۵ لیسبون یکی از قوی‌ترین زلزله‌های اروپا را به خود دید. این زلزله‌ی ۹ ریشتری که با خود سونامی و آتش‌سوزی را نیز به همراه آورد، سبب ویرانی عظیمی در شهر شد تا جایی که ۳۰۰ هزار کشته در منطقه بر جای گذاشت.

۱۵. آکواریوم لیسبون با ۷ میلیون لیتر آب و بیش از یک میلیون جانور آبی، از پنگوئن تا وال، بزرگ‌ترین آکواریوم در قاره‌ی سبز محسوب می‌شود.

آکواریوم لیسبون

۱۶. متروی لیسبون در سال ۱۹۵۹ تاسیس شد و هم‌اکنون از ۵۰ ایستگاه در ۴ خط خود برخوردار است.

۱۷. بلندترین پل اروپا نیز در این شهر قرار گرفته است. پل «واسکا دو گاما» (Vasco da Gama Bridge) با ۱۷ کیلومتر طول در شهر لیسبون ساخته شده است.

پل لیسبون

۱۸. یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های لیسبون، ترامواهای این شهر است. نخستین خط تراموا در این شهر در سال ۱۸۷۳ ساخته شد و با گذشت زمان این وسیله‌ی نقلیه در همه‌ی نقاط شهر گسترش پیدا کرد. امروزه ترامواهای لیسبون یکی از بهترین راه‌های گردش در سطح شهر محسوب می‌شوند.

تراموا لیسبون

۱۹. کلیسای «سانتا انگارسیا» (Santa Engracia) لیسبون به دلیل مدت زمان ساختش در کتاب گینس رکورددار است. ساخت بنای این کلیسا در قرن ۱۷ آغاز شد و تا سال ۱۹۶۶ به طول انجامید!

کلیسای لیسبون

۲۰. برای آخرین مورد جالب است بدانید که یکی از ویژگی‌های لیسبون، محبوبیت هنرهای خیابانی نزد مردم آن است. در بسیاری از در و دیوارهای کوتاه و بلند این شهر آثار هنری و گرافیتی‌های چشم‌نوازی پیدا می‌شوند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه