غذاهای محلی آگرا، هند؛ از پسنده تا دالموت

عاطفه کماسی
عاطفه کماسی پنجشنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۰۰
غذاهای محلی آگرا، هند؛ از پسنده  تا دالموت

آگرا  مکانی بسیار باارزش برای سفراست، آثار تاریخی به‌جای مانده از دوران مغول مانند تاج محل، و آشپزی محلی دو موردی است که در این شهر وصف ناپذیر بوده، برای آشنایی با غذاهای محلی آگرا همراه این مقاله باشید.

آگرا به خاطر میراث تاریخی و فرهنگی منحصربه فرد خود همه ساله گردشگران بسیاری را از سراسر جهان به سوی خود جذب می‌کند. آشپزی و غذا محلی آگرا به خاطر چرب بودن، استفاده از کاری و ادویه‌های فراوان، آجیل‌ها و میوه‌های خشک بسیار تحت‌تاثیر غذاهای مغولی بوده است. در ادامه به معرفی غذاهایی که هر گردشگر در سفر به آگرا باید بچشد می‌پردازیم.

پسنده (Pasanda)

پسنده

پسنده به زبان اردو به‌معنای «موردعلاقه» است که اشاره به گوشتی دارد که در تهیه غذا استفاده می‌شود. پسنده اصالتا از گوشت بره تهیه می‌شود به این صورت که تکه‌های باریک گوشت را در مایه‌ای (که از ماست، پودر فلفل، سیر و مقدار زیادی ادویه تهیه می‌شود) به‌مدت ۴ یا ۵ ساعت می‌خوابانند. سپس گوشت‌های طعم‌دار را در قابلمه‌ای از پیاز، گشنیز، فلفل، و گاها دارچین یا فلفل سیاه به‌مدت ۳۰ دقیقه سرخ می‌کنند. برای چاشنی بیشتر به غذا گوجه یا بادام (که در این صورت به آن پسنده بادام گفته می‌شود) اضافه می‌کنند. این غذا را با نان یا برنج سرو می‌شود.

امروزه به‌جای گوشت بره از گوشت مرغ یا میگو نیز استفاده می‌کنند.

کورما یا قورمه (Korma)

کورما یا قورمه

کورما کلمه‌ای به زبان اردو، و به‌معنای تفت‌آب‌پز (تفت دادن گوشت و سبزیجات در روغن و پخت آرام در مقدار کمی آب) است و ریشه در آشپزی مغول دارد (که در قرن ۱۶ به این منطقه حمله کردند). عطر و بوی عجیب کورما به خاطر ترکیب ادویه‌های مختلف، ماست و خامه است. در آگرا معمولا از گوشت بره یا گاو برای تهیه این غذا استفاده می‌شود اما در برخی مناطق دیگر گوشت مرغ را جایگزین می‌کنند. نسخه گیاه‌خواه‌خواری کورما را ناواراتان کورما می‌نامند که در آن از پنیر کوتاژ (نام دیگر این پنیر، پنیر کلبه است) به‌جای گوشت استفاده کرده و با آجیل سرو می‌کنند.

نرگسی کوفته (Nargisi Kofta)

کوفته نرگسی

نرگسی کوفته غذایی مخصوص گیاه‌خواران است که از پنیر ریزشده و سیب‌زمینی تهیه می‌شود. پنیر و سیب‌زمینی را با هم ترکیب کرده و به‌شکل پوره درمی‌آورند‌، سپس به آن ادویه اضافه می‌کنند. این مخلوط معطر را به‌شکل توپ‌های کوچک درآورده و  در آرد می‌غلتانند. سپس در روغن معمولی یا روغن حیوانی سرخ کرده و در آخر با سس یا هر چاشنی دیگری سرو می‌کنند.

باتر چیکن یا مرغ باخانی (Butter chicken)

باتر چیکن

این غذا ریشه در آشپزی پنجابی، منطقه‌ای در هند و پاکستان دارد. این غذا در دهه ۱۹۹۵۰ در رستوران Gujral در دهلی اختراع شد. برای تهیه این غذا مرغ را برای چند ساعت در خامه، ماست و ادویه  طعم‌دار می‌کنند. ادویه‌ها شامل گرم مصالح (نوعی ادویه تند و تلخ هندی)، گشنیز، زیره سبز، سیر، لیمو، فلفل و زردچوبه هستند. سپس مرغ را درون تندور (نوعی اجاق گلی) می‌پزند اما برخی آن را کباب یا سرخ می‌کنند. مرغ باخانی را با سس کاری و مقداری کره سرو می‌کنند.

کاچوری (Kachori)

کاچوری

کاچوری نوعی اسنک معطر هندی است که در دیگر نقاط آسیای جنوبی نیز تهیه می‌شود. کاچوری در بخشی از آگرا صبحانه اصلی مردم به شمار می‌رود. برای تهیه این غذا نان سرخ‌شده را با ماش یا سیب‌زمینی معطر پر می‌کنند. معمولا این غذا را با سیب‌زمینی کاری یا رایتا (نوعی چاشنی تهیه شده از ماست و سبزیجات پخته یا خام) سرو می‌کنند. کاچوری را به‌عنوان پیش‌غذا یا یک میان‌وعده میل می‌کنند.

پتا (Petha)

پتا

پتا نوعی شیرینی نیمه شفاف نرم است که معمولا به‌شکل مستطیل یا استوانه‌ای تهیه می‌شود. این شیرینی معروف‌ترین و محبوب‌ترین شیرینی آگرا است. برای تهیه پتا تکه‌های مکعبی خربزه قصبه را با شکر غلیظ می‌جوشانند. زمانی که این تکه‌ها را گاز می‌زنید آبشاری از طعم‌های شیرین در دهان سرازیر می‌شود. پتا طعم‌های مختلفی دارد مانند پتای نارگیل و انواع میوه‌های دیگر.

دالموت (Dalmoth)

دالموت

از دیگر غذاهای مخصوص آگرا دالموت است که از نوعی لپه به نام moth bean یا yellow gram  یا عدس تهیه می‌شود. برای تهیه این غذا عدس‌های سرخ‌شده را با آجیل، ادویه و روغن ترکیب می‌کنند.

 ??? ???، یکی از محبوب‌ترین تورهای خارجی است. کسانی که دوست دارند فرهنگ‌های متفاوت و جاذبه‌های تاریخی و معماری شگفت‌انگیز و غذا‌های متنوع را ببینند و امتحان کنند، بدون تردید، آگرا را به‌عنوان مقصد سفر خارجی خود انتخاب می‌کنند.

مطالب مرتبط:

منبع travelkhana

دیدگاه