آیین نوروزخوانی استان گلستان در فهرست میراث ملی ناملموس ثبت شد

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۰
 آیین نوروزخوانی استان گلستان در فهرست میراث ملی ناملموس ثبت شد

آیین نوروزخوانی استان گلستان در فهرست میراث ملی ناملموس ایران ثبت می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان از ثبت آیین نوروزخوانی استان گلستان در فهرست میراث ملی ناملموس ایران خبر داد.

به گفته‌ی مهندس ابراهیم کریمی،  با توجه به اهمیت ثبت مواریث استان گلستان به خصوص مواریث معنوی این استان در فهرست آثار ملی کشور، دهم مرداد در جلسه شورای ثبت میراث معنوی با حضور «فرهاد نظری» مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی برگزار شد، ۹ اثر میراث ناملموس استان گلستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

آئین نوروزخوانی استان گلستان یکی از آثاری است که در دهم مرداد ماه در جلسه شورای عالی ثبت آثار به ثبت رسیده است.

آئین نوروزخوانی از نیمه‌های اسفندماه، در شهرستان‌هایی چون کردکوی، بندرگز، علی‌آباد و گرگان برگزار می‌شود. نوروزخوان‌های محل با چوب‌دستی بر دست و کوله‌پشتی بر پشت، با خواندن اشعار نوروز، آمدن بهار و دگرگونی ایام را نوید می‌دهند. آن‌ها با خواندن اشعار نغز و پرمعنی، پیک‌های خوشی هستند و به خانه همه افراد می‌روند و به فراخور توان مالی هرکسی انعامی دریافت می‌کنند.

 آیین نوروزخوانی استان گلستان

کریمی در ادامه گفت:

موقع خواندن اشعار که با صدای بلند اجرا می‌شود و شماری از بچه‌های محل هم گرد آن‌ها جمع می‌شوند همه اهل خانه به تماشا می‌آیند، مردم آن‌ها را طلایه‌داران بهار و خوشبختی می‌دانند و ورودشان را به فال نیک می‌گیرند.

وی گفت که  بررسی مقدماتی این ۹ موضوع جهت تشکیل پرونده پیشنهادی ثبت درفهرست آثار ملی کشور صورت گرفت و پس از تایید نظریه اولیه کارشناسی نسبت به آماده‌سازی و تشکیل پرونده اقدام شد و سپس پرونده تکمیل و به دفتر ثبت آثار ارسال شد.  پس از تشکیل پرونده و تایید نهایی آثار پیشنهادی در شورای ثبت آثار، نسبت به ثبت ملی این ۹ اثر اقدام شد. با ثبت این ۹ اثر درفهرست آثار ملی کشور، تعداد آثار ثبتی استان به ۷۱۱ اثر افزایش یافت.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه