زباله‌هایی که به اثر هنری تبدیل شدند

کسری مجیدی
کسری مجیدی شنبه، ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
زباله‌هایی که به اثر هنری تبدیل شدند

در همه‌ی نقاط جهان افرادی هستند که با وسایل بی‌مصرف و البته با چاشنی خلاقیت آثار جالبی را خلق می‌کنند. همراه کجارو باشید تا با چندین نمونه از این آثار آشنا شوید.

خیلی از ما روزانه بسیاری از وسایل و زباله‌های خود را دور می‌اندازیم. با این حال در گوشه و کنار این کره‌ی خاکی هنرمندان و افرادی پیدا می‌شوند که با همین وسایل بی‌مصرف و اندکی ذوق و خلاقیت شخصی، آثار و کاردستی‌های جالب و جذابی را می‌سازند. به همین بهانه به معرفی چندین نمونه از همین آثار در آمریکا پرداخته‌ایم که به جاذبه‌های گردشگری منطقه نیز تبدیل شده‌اند.

خانه کنسروی

خانه قوطی

برای اولین مورد به خانه‌ای می‌رویم که در و دیوار آن از قوطی ساخته شده است. در سال ۱۹۶۸ خیاط بازنشسته، «جان میکوویچ» (John Mikovisch)، در تگزاس تصمیم گرفت محوطه‌ی خانه‌ی خود را با قوطی و کنسروهای مختلف تزیین کند تا دیگر احتیاجی به چمن‌کاری حیاط خود نداشته باشد! به همین دلیل در ابتدا این کار را از باغچه شروع کرد ولی به سقف و دیوار خانه نیز منتهی شد. اتاق همسر او تنها جایی بود که از قوطی‌ها در امان ماند. این زوج خلاق چند سال پیش از دنیا رفتند اما اثر هنری آن‌ها با بیش از ۵۰ هزار قوطی به عنوان یکی از جاذبه‌های شهر بر جای ماند.

حیاط جادویی

حیاط جادویی

زمانی که از حیاط صحبت می‌شود همگی یاد گل و گلدان میوفتیم؛ ولی حیاطی در فیلادلفیا همه‌ی معادلاتمان را عوض می‌کند. هنرمند خیابانی «ایسایا زاگار» (Isaiah Zagar) در طی ۱۴ سال تصمیم گرفت اثری کم‌نظیر را خلق کند. او در یکی از محوطه‌های شهر با استفاده از بتن، کاشی، آینه، قطعات مکانیکی و دیگر وسایلی از این دست راهروهای مارپیچ‌گونه و تودرتویی را درست کرد که به یک گالری هنری تبدیل شده است.

خانه صخره‌ای

خانه صخره ای

در یکی از تپه‌های ایالت «ویسکانسین» (Wisconsin) آمریکا، خانه‌ای جالب ساخته شده است. «الکس جردن» (Alex Jordan) فردی است که از دهه‌ی ۴۰ قرن ۲۰ میلادی ساخت این خانه را با اشیای عجیب و غریبی که از سفرهای خود به اقصی نقاط جهان جمع‌آوری می‌کرد، آغاز کرد. یکی دیگر از ویژگی‌های این خانه، اشیا و موجوداتی است که از زیر آب پیدا شده‌اند و در تزیین آن به کار گرفته شده‌اند. بازدید از این خانه از سال ۱۹۶۰ برای عموم امکان‌پذیر شد.

موزه زباله‌ها

موزه آشغال ها

در مساحتی ۴ هکتاری در یکی از صحراهای کالیفورنیا، موزه‌ای از مجسمه‌های که با اشیای دورریختنی مانند قطعات الکترونیکی، تلویزیون‌های قدیمی، تایرهای کوچک و بزرگ، دوچرخه‌های فرسوده و دیگر آشغال‌ها ساخته شده، دایر شده است. این کار توسط هنرمندی به نام «نوآه پوریفوی» (Noah Purifoy) انجام شده که ۱۵ سال برای ساخت آن وقت گذاشته و سود حاصل از آن را وقف خیریه می‌کند.

شهر ماشین‌های فرسوده

شهر ماشین های فرسوده

در زمینی ۱۰ هکتاری در یکی از مناطق جنگلی ایالت «جرجیا» (Gerogia) ۴۴۰۰ ماشین قدیمی و فرسوده کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و موزه‌ای جالب را به وجود آورده‌اند. این شهر به همت «دین لوییس» (Dean Lewis) ساخته شد. نکته‌ی جالب آن است که ایده‌ی این کار از ۳۸ سال پیش در ذهن او شکل گرفت و به مرور با جمع‌آوری دیگر وسایل قدیمی کامل شد.

کلیسای زباله‌ها

کلیسای زباله ها

دوباره به تگزاس برمی‌گردیم، جایی که «وینس هانمان» (Vince Hannemann) کلیسایی از زباله‌های مختلف ساخته است. انواع و اقسام هر چیزی را که فکرش کنید، از دوچرخه تا شیرآلات، در ساخت این کلیسا نقش داشته‌اند. نکته‌ی جالب این است که هر از چندگاهی مراسم عروسی نیز در این کلیسا برگزار می‌شود!

مزرعه کادیلاک

مزرعه کادیلاک

باز هم در شهر تگزاس، این بار مزرعه‌ای از ماشین‌های کادیلاک قدیمی که در خاک دفن شده‌اند. شروع این کار از سال ۱۹۷۴ توسط هنرمندانی از همین منطقه آغاز شد. بعدها علاوه‌بر مدفون کردن این کادیلاک‌ها، رنگ‌آمیزی آن‌ها نیز شروع شد و به مرور جلوه‌ای بی‌نظیر و رنگارنگ در این مزرعه پدیدار شد.

قلعه حلبی

قلعه حلبی

در ایالت «کلرادو» (Colorado) قلعه‌ای عجیب قد علم کرده است. در و دیوار این قلعه تماما از حلبی و قوطی‌های کوچک و بزرگ ساخته شده است. این قلعه که به یکی از جاذبه‌های منطقه تبدیل شده، از اتاق‌ها و دالان‌های متعددی ساخته شده است.

توپ ریسمانی

توپ ریسمانی

در سال ۱۹۵۳ «فرانک استوبر» (Frank Stoeber) شروع به ساخت توپی عظیم از طناب کرد. این توپ عظیم که ۲/۵ متر ارتفاع و ۳/۵ متر قطر دارد، بزرگ‌ترین توپ ریسمانی جهان محسوب می‌شود و در محوطه‌ای در ایالت کانزاس قرار دارد که هر ساله مراسم گوناگونی در آن برگزار می‌شود.

کوه رستگاری

کوه رستگاری

«لئونارد نایت» (Leonard Knight) در سال ۱۹۸۴ شروع به خلق اثری جذاب در کالیفرنیا کرد.‌ او ابتدا کوهی عظیم از سیمان را ساخت و پس از اتمام آن شروع به رنگ‌آمیزی کرد. برای رنگ کردن این کوه که بیش از ۱۵ متر ارتفاع دارد، مردم منطقه نیز اقدام به هدیه دادن گالن‌های رنگ کردن تا این کوه به شکل امروزی به یکی از جاذبه‌های منطقه تبدیل شود.

خانه زباله‌ها

خانه زباله ها

«آرتور بیل» (Artuhr Beal) ۵۱ سال از زندگی خود را صرف ساخت این خانه در کالیفورنیا کرد. این خانه‌ی جذاب از زباله‌های گوناگونی مانند قطعات ماشین، آنتن و قوطی ساخته شده است.

به هر ترتیب بار دیگر به اهمیت و جایگاه محیط زیست برای انسان پی می‌بریم. اگر قصد خلق چنین آثاری با وسایل دورریختنی ندارید، دست‌کم تلاش کنید تا زباله‌های کمتری تولید کنید.

مطالب مرتبط:

منبع Fodors

دیدگاه