جزایر کیمن کجاست؟

کسری مجیدی
کسری مجیدی یکشنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۴۵
جزایر کیمن کجاست؟

جزایر کیمن منطقه‌ای است دورافتاده در میان جزایر کارائیب. با این سری از مقالات کجاست، همراه باشید تا بیشتر با این منطقه آشنا شوید.

«جزایر کیمن» (Cayman Islands) منطقه‌ای است دورافتاده و کمتر شناخته شده در دریای کارائیب که تحت تصرف بریتانیا است، ولی به صورت خودمختار اداره می‌شود. به دلیل موقعیت جغرافیایی جزایر کیمن، پدیده‌های طبیعی اصلی‌ترین جاذبه‌ی آن به شمار می‌رود. سواحل و تفریحات آبی این منطقه بهانه‌ی خوبی برای سفر و ماجراجویی در جزایر کیمن محسوب می‌شود.

با این مقدمه، به سراغ برخی از ویژگی‌ها و مشخصات این منطقه‌ی کمتر شناخته‌شده می‌رویم.

معرفی |  تاریخ |  جغرافیا |  جمعیت‌شناسی |  فرهنگ  |  اقتصادحمل و نقل جاذبه‌ها

جزایر کیمن

معرفی

موقعیت جزایر کیمن روی نقشه

جزایر کیمن منطقه‌ای است با مساحت ۲۶۴ کیلومتر مربعی در یکی از جزایر دریای کارائیب. این جزایر از مستعمرات بریتانیا محسوب می‌شوند و به طبع سیاست‌های کلان آن تابع بریتانیا است؛ با این وجود به صورت خودمختار اداره می‌شوند. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر این کشور شهر «جرج تاون» (George Town) است.

تاریخ

تاریخ کیمن

بر اساس مستندات تا پیش از قرن ۱۷ میلادی، هیچ اثری از سکونت بشر در این منطقه دیده نشده است. به واسطه‌ی نزدیکی کشور جامائیکا به این جزایر و تحت تصرف بودن جامائیکا توسط بریتانا، برای اولین بار پای انگلیسی‌ها به این منطقه باز شد. در راستای همین امر جزایر کیمن زیر نظر بریتانیا اداره می‌شد. از سال ۱۸۶۳ مسئولیت اداره‌ی این منطقه به دیگر مستعمره‌ی برتانیا، یعنی جامائیکا سپرده شد. سرانجام در سال ۱۹۶۲ بود که پس از استقلال جامائیکا از بریتانیا، کیمن تحت تسلط انگلیس و به صورت خودمختار مطرح شد.

جغرافیا

جغرافیای کیمن

جزایر کیمن در قسمت غربی دریای کارائیب واقع شده است. این جزایر، مکزیک، پاناما، کوبا و جامائیکا را در نواحی نزدیک خود می‌بیند. کیمن از ۳ جزیره‌ی اصلی تشکیل شده است که از بزرگ‌ترین خشکی‌های برآمده از اعماق آب کارائیب است. عمق یکی از این کوه‌های قدبرافراشته به ۶ کیلومتر می‌رسد!

با توجه به موقعیت اقلیمی این منطقه، شرایط جوی استوایی و اقیانوسی در آن برقرار است. ناگفته نماند که هر از چند گاهی توفان‌های کم و بیشی در این منطقه روی می‌دهد. همچنین گرما و رطوبت بالای کیمن میانگین دمای ۳۰ درجه در روزهای گرم سال و میانگین دمای ۲۵ درجه در روزهای سرد سال و میانگین رطوبت سالانه بیش از ۷۰٪ را برای آن در پی داشته است.

جمعیت‌شناسی

مردم کیمن

جمعیتی نزدیک به ۶۰ هزار نفر در جزایر کیمن زندگی می‌کنند. این تعداد در میان بیش از ۱۰۰ ملیت مختلف پخش می‌شود که نیمی از آن‌ها دورگه هستند. همچنین شهر جرج تاون به عنوان پایتخت این کشور بیش از نیمی از این تعداد را در خود جای داده است. بیشترین ادیانی که در میان مردم این کشور دیده می‌شود، مسیحیت، یهودیت و اسلام است در جایگاه‌های بعدی مذاهب و اعتقادات محلی قرار می‌گیرند.

فرهنگ

فرهنگ کیمن

با مشخصاتی که از پراکندگی ساکنین این منطقه ذکر شد، طبیعتا فرهنگ آن‌ها منطقه برگرفته از فرهنگ ملل گوناگون است. کیمن به طور رسمی تنها یک دانشگاه دارد؛ با این وجود موسسه‌های آموزشی دیگر مانند کلیساها مشغول به کار هستند. از طرفی فعالیت‌های فرهنگی متعددی توسط نهادهای مختلف کیمن صورت می‌گیرد. از جمله‌ی این فعالیت‌ها می‌توان به دو روزنامه‌ی رسمی این منطقه اشاره داشت. همچنین به دلیل مشخصه‌های کیمن به ویژه از لحاظ طبیعی، در این جزایر فیلم‌های متعددی ساخته شده است. جشنواره‌ی موسیقی کیمن نیز از دیگر فعالیت‌های فرهنگی آن است که هرساله برگزار می‌شود.

اقتصاد

اقتصاد کیمن

با توجه به آمار و ارقام و همین‌طور میزان درآمدها، مردم کیمن از رفاه مطلوبی بهره‌مند هستند. اصلی‌ترین درآمد این منطقه از طریق صنعت توریسم حاصل می‌شود. سالانه گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان به جزایر کیمن سفر می‌کنند و در نتیجه چرخ اقتصاد این کشور به حرکت در می‌آید. از طرفی بانکداری و فعالیت‌های بورسی در جزایر کیمن از مهم‌ترین مشاغل محسوب می‌شوند. با توجه به شرکت‌های فعال در این منطقه، جزایر کیمن از لحاظ بانکداری در مقیاس جهانی نیز مطرح است.

حمل و نقل

حمل و نقل کیمن

با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی جزایر کیمن، بنادر مختلف آن اصلی‌ترین راه ارتباطی این منطقه محسوب می‌شوند. چندین منطقه از جزایر کیمن آماده‌ی لنگرگیری کشتی‌ها و قایق‌های گوناگون هستند. همچنین ۳ فرودگاه در جزایر کیمن فعالیت دارند.

جاذبه‌ها

جاذبه های کیمن

همه‌ی عوامل ذکر شده، جزایر کیمن را به عنوان یکی از مناطق دورافتاده، به مقصدی جذاب تبدیل می‌کند. جاذبه‌های مردمی و شهری متنوعی در این منطقه وجود دارد؛ هر چند طبیعتا اصلی‌ترین جاذبه‌ی جزایر کیمن به واسطه‌ی موقعیت اقلیمی، جاذبه‌های طبیعی آن هستند. سواحل منحصربه‌فرد و کم‌نظیر این جزایر در کنار تفریحات ساحلی و آبی مهم‌ترین دلیل برای سفر به جزایر کیمن به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط:

منبع Wikipedia

دیدگاه