غذاهای محلی تفلیس، ویترین طعم‌های ناب غذاهای گرجستان (قسمت اول)

فاطمه اسفندیار
فاطمه اسفندیار دوشنبه، ۲۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۰
غذاهای محلی تفلیس، ویترین طعم‌های ناب غذاهای گرجستان (قسمت اول)

با سفر به تفلیس، گرجستان بهترین غذاهای محلی این شهر را امتحان کنید. غذای محلی یکی از بهترین گزینه در سفر محسوب می‌شود، چرا که یکی از بهترین بخش‌های سفر، خوردن غذای سنتی آن محل است.

غذا بخش مهمی از سفرها را تشکیل می‌دهد، به همین خاطر مطالب زیادی در مورد غذاها نوشته‌ شده است. گاها غذا تنها دلیل سفر است. برای مثال رستورانی در سان‌دیاگو به نام پومیگرانت (Pomegranate) وجود دارد که غذاهای روسی و گرجستانی تهیه می‌کند و برخی برای تجربه‌ی طعم غذاهای گرجی به این کشور سفر می‌کنند. در این مقاله غذاهای محلی گرجستان را به شما معرفی می‌کنیم که این غذاها در تفلیس نیز به عنوان غذاهای محلی و سنتی شناخته می‌شوند.

پوری (نان گرجستانی)

بهترین غذاهای محلی تفلیس، گرجستان

همه غذاهای گرجستانی با نان همراه هستند. نان جز اصلی غذا است. نان مخصوص گرجستان نانی است که در تنورهای پخت نان سنتی که تونز (toens) نام دارد، پخته می‌شود. این تنورها همانند نیمه بالای گلدان‌ها از خاک رس ساخته شده‌اند. در ته تنور آتش روشن می‌کنند و حرارت آن همه سطوح تنور را پوشش می‌دهد. خمیر نان را روی سطح تنور قرار می‌گیرد و بعد اندک مدتی به رنگ قهوه‌ای در می‌آید و پف می‌کند. نان شوتا به راحتی از نان گرجستانی قابل تشخیص است زیرا که شکل مستطیلی و با انتهای تیز دارد.

نان پنیر گرجستانی (خاچاپوری)

بهترین غذاهای محلی تفلیس، گرجستان

خاچاپوری یا نان پنیر یکی دیگر از وعده‌های غذایی گرجستان است. خاچاپوری انواع گوناگونی دارد که هر کدام مربوط به منطقه خاصی است. یکی از آن‌ها ایمرول خاچاپوری است که به شکل دایره است و در داخل آن پنیر می‌ریزند.

بهترین غذاهای محلی تفلیس، گرجستان

نوع دیگر خاچاپوری، مگرول خاچاپوری است که شبیه ایمرول خاچاپوری است اما با این تفاوت که درون آن کره و پنیر می‌ریزند.

بهترین غذاهای محلی تفلیس، گرجستان

نوع دیگر آچارولی خاچاپوری است که درون آن را با اسلب یا کره پر می‌کنند و بصورت لوله شده و با چنگال سرو می‌شود، شما می‌توانید از این غذا خوشمزه نهایت لذت را ببرید.

بهترین غذاهای محلی تفلیس، گرجستان

نوع دیگر خاچاپوری شامپورز است که خمیر و پنیر مخلوط را به سیخ می‌کشند و مثل کباب می‌پزند و نوع دیگری از نان پنیرهای گرجستانی خاچاپوری قوریلی است. این نوع از نان پنیر مخصوص منطقه گوریا است که درون آن تخم مرغ پخته شده قرار می‌دهند و بیشتر در کریسمس سرو می‌شود.

نان ادویه گرجستانی (نازوکی)

بهترین غذاهای محلی تفلیس، گرجستان

نازوکی یکی از نان‌های مخصوص گرجستان است که در هر جایی یافت نمی‌شود. نازوکی مخصوص سورامی است که شهر کوچکی در غرب گرجستان است. وقتی به سورامی نزدیک می‌شوید نانواهایی را در هر طرف جاده می بینید. نازوکی با گل میخک معطر شده و دارچین و کشمش نیز به آن افزوده‌اند اما همانند نان‌های دیگر گرجستان پخته می‌شود. هریک از نانوایی‌ها نان‌ها را برای فروش جلوی مغازه به نمایش می‌گذارند و معمولا درون کیسه‌های پلاستیکی قرار داده‌اند و جلوی هر نانوایی یک خانم می‌ایستد و منتظر مشتری است.

نان ذرت گرجستانی (شویشتاری)

بهترین غذاهای محلی تفلیس، گرجستان

شویشتاری یک نوع نان ذرت گرجستانی است که در منطقه سوانتی پخت می‌شود. شویشتاری با پنیر پر می‌شود.

پنیر گرجستانی (سالگونی)

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

سالگونی پنیر گرجستانی است. بافت اصلی آن شبیه پنیر موزارلا بوده و بصورت رشته‌ای است که می‌توانید بخش‌های مختلف آن را باز کنید. سالگونی همچنین می‌تواند به عنوان پیش غذا سفارش داده شود و همانند خاچاپوری یکی از اجزای اصلی غذاهای گرجستانی است.

ناجوقی

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

ناجوقی یک غذای گرجستانی است که ترکیبی از پنیر تازه و نعناع است که درون لایه نازکی از پنیر ساگونیوجود دارد. این پنیر مخروطی شکل است. 

جانجولی

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

جانجولی یک پیش غذای سنتی جالب در گرجستان است. جانجولی یک گیاه است که هنگامی که جوانه میزند چیده می‌شود و شکل زیبایی هم ندارد و طعمش هم تلخ است و مزه آن‌ها شبیه زیتون شور است.

سالاد خیار گوجه فرنگی با گردو (کیتریس دا پامدویس سالاتا نایگزیت)

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

سالاد عمدتا به عنوان پیش غذا استفاده می‌شود. استانداردترین سالادی که در رستوران‌های گرجستان سرو می‌شود با خیار و گوجه فرنگی و گردو درست می‌شود که بسیار شبیه سالاد یونانی‌ها است اما بدون پنیر فتا. این سالادها بسته به نوع رستوران می‌توانند متفاوت باشند. گردو یکی از افزودنی‌های اساسی در گرجستان است که به صورت ضخیم و کرمی تزیین می‌شود.

سالاد مرغ گرجستان (کاتمیس سالاتی)

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

سالاد دیگری که در منوهای غذایی گرجستانی‌ها وجود دارد کاتمیس سالاتی است، که یک سالاد مرغ ساده با مرغ خرد شده، پیاز، سس مایونز و ادویه‌جات است.

سالاد سیب زمینی روسی (سالات الیوی)

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

سالات الیوی (سالاد الویه) اساسا وعده غذایی روسی است اما از آنجایی که گرجستان جزوی از اتحاد جماهیر شوروی بود، غذاهای روسی و گرجستانی ترکیب شده‌اند. بعضی غذاهای روسی در منوهای غذایی گرجستان محبوب هستند. سالاد شامل مرغ و سیب‌زمینی است که با سس مایونز تزیین می‌شود.

بادریجیا نایگویت (رولت گردو و بادمجان)

یکی دیگر از پیش‌غذاهای محبوب گرجستانی‌ها بادریجیا نایگویت است. بادمجان را به صورت برش‌های نازک و دراز سرخ می‌کنند تا نرم و قهوه‌ای شود. سپس پودر گردو، سرکه و ادویه‌جات را  به آن اضافه می‌کنند و سپس به صورت رول در می‌آورند.

پیکالی برد (میز غذای سالاد خوری در گرجستان)

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

بر روی پیکالی برد انواع پیش‌ غذاهای مختلف وجود دارد که به دلخواه مشتریان انتخاب می‌شوند. پیکالی یکی دیگر از وعده‌های غذایی بوده که به معنی سالاد است. اما می‌توان آن را بیش از یک پیش‌ غذای ساده نامید. پیکالی یک پیتزا از سبزیجات خردشده و گردو است. یکی از محبوب‌ترین انواع پیکالی، پیکالی اسفناج و چغندرقند است. میزهای غذاخوری پیکالی سایر پیش‌ غذاهایی که شما سفارش می‌دهید را شامل می‌شود، مانند بادریجا نایگویت و یا انواع دیگر پیش  غذاها و بیشتر آن‌ها مانند فلفل قرمز با گردو از پیش غذاهایی هستند که به تنهایی سفارش داده نمی‌شوند.

تولما (برگ‌های انگور پرشده)

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

تولما یکی از غذاهایی است که در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه، ارمنستان و یونان سرو می‌شود و معمولا دولما نامیده می‌شود. مخلوطی از گوشت و برنج است که در برگ‌های انگور یا کلم پیچیده می‌شود. که این برگ پیچ‌ها با سس آفتابگردان ماتسونی تزیین می‌شوند.

خینکالی (سوپ دامپلینگ)

اگر به دنبال غذایی ارزان هستید خینکالی انتخاب مناسبی است و همچنین می‌توانید به عنوان درمان بیهوشی از آن استفاده کنید. خینکالی چیزی شبیه به سوپ دامبلینگ چینی یا سیالونگبو است. اما تفاوت‌هایی نیز دارند. خینکالی با پوششی از آرد تهیه شده است. دسته‌هایی از خمیرها را روی سوپ می‌توانید مشاهده کنید. برای خوردن خینکالی کاسه را با دست نگه دارید و آن را به درون غذا فرو ببرید ابتدا کمی هم بزنید تا دسته خمیرها قاطی شود و سپس کمی از سوپ را بردارید.

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

توجه داشته باشید که این دسته خمیرها نباید خورده شوند زیرا باعث قوام سوپ می‌شود. هرچند که در دوران اشغال روس‌ها با مشکل  ایجاد شد زیرا آنها فکر می‌کردند که آرد افزونی بی‌فایده است و واردات آرد را ممنوع اعلام کردند. این کار باعث شد بسیاری از گرجستانی‌ها به طور غم‌انگیزی از خوردن خینکالی محروم شوند. درحالی که در چین با افزودن سرکه طعم سوپ را خوشمزه می‌کنند، در گرجستان می‌توانید هر دو آنها را با فلفل سیاه ترکیب کنید. اگر سوپ شما سرد شد به خاطر این است که یا آهسته غذا می‌خورید  یا بین غذا بسیار صحبت می‌کنید بنابرین می‌توانید از پیشخدمت خواهش کنید تا آن را برای شما گرم کند.

چیکتمی (سوپ مرغ)

غذاهای محلی تفلیس گرجستان

چیکتمی سوپی از مرغ است که اگر اصولی درست شود بسیار خوش‌طعم خواهد بود. از جمله رازهای خوشمزه بودن این غذا سرکه، تخم‌مرغ و آرد است. سرکه مزه تند لذت‌بخشی به سوپ می‌دهد و همچنین آرد و تخم‌مرغ سوپ را با قوام و دلچسب می‌کند.

اگر می‌خواهید تابستان امسال به تفلیس سفر کنید، ما به شما در انتخاب بهترین تور کمک می‌کنیم؛ برای انتخاب ??? ??????? ????? ? ?????، می‌توانید به کمک کجارو تورهای آژانس‌های همکار را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید؛ ما این امکان را فراهم کرده‌ایم تا بتوانید به‌راحتی و در کمترین زمان، سفرتان را ارزان‌تر از همه جا برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه