غذاهای خیابانی خوشمزه در ژاپن (قسمت دوم)

سحر ارجمند
سحر ارجمند چهار شنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
غذاهای خیابانی خوشمزه در ژاپن (قسمت دوم)

غذاهای حاضری و خیابانی به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری برای گردشگران هیجان خاصی را به‌همراه دارد. در این قسمت با ادامه‌ی معرفی غذاهای خیابانی ژاپن با کجارو همراه باشید.

غذاهای خیابانی که توسط دست‌فروشان در خیابان، بازارها یا جشنواره‌ها به فروش می‌رسد، معمولاً از آشپزی محلی و خوراکی‌های محلی یک شهر یا کشور سرچشمه می‌گیرند؛ اما ممکن است برخی از غذاهای پرطرفدار در سراسر دنیا هم به‌صورت خیابانی به فروش برسند. معمولاً این نوع غذا از مشابه آن که در رستوران‌ها ارزان‌تر است. گردشگران زیادی به‌دلایل مختلف از جمله ارزانی، آشنایی با غذاهای بومی و محلی سایر شهرها یا کشورها از غذاهای خیابانی استقبال می‌کنند. غذای خیابانی در ژاپن هم مانند سایر کشورها جایگاه ویژه‌ای دارد که در ادامه چند نمونه از آن را معرفی خواهیم کرد.

دنگو

«دنگو» (Dango) نوعی پودینگ گرد است که برای تهیه‌ی آن، آرد برنج چسبناک (موچی) و آب را آن‌قدر می‌جوشانند که سفت شود. معمولاً سه یا چهار دنگو را به سیخ کشیده و با انواع سس‌های شیرین و خوشمزه یا پاستا سرو می‌کنند. «میتاراشی دنگو» (Mitarashi Dango) یکی از پرطرفدارترین مدل‌های این غذا است که با پودینگ برنج کباب شده و سس سویا تهیه می‌شود. می‌توانید فروشندگانی که این میان وعده‌های خوشمزه را کباب می‌کنند، در محوطه ی بیرونی «معبد شینتو» ملاقات کنید.

دنگو غذای خیابانی ژاپن

سیب‌زمینی شیرین

سیب‌زمینی شیرین ژاپنی معمولاً نسبت به نوع غربی آن، طعم شیرین‌تری دارد. اغلب در پاییز و زمستان در خیابان‌ها سرو می‌شود، و ممکن است به روش‌های مختلفی تهیه شود. «دایگاکو ایمو» (دانشگاه سیب‌زمینی) از سیب‌زمینی‌های شیرین سرخ شده آغشته به شربت شیرین و دانه‌های کنجد سرخ شده، درست می‌شود. برخی از فروشندگان، سیب‌زمینی کامل را روی سنگ‌های داغ کباب می‌کنند یا آن را به ورقه‌های ضخیم برش می‌دهند و بعد با نمک و شکر به آن طعم می‌دهند.

بیشتر بخوانید:

سیب زمینی شیرین

اوکونومی یاکی

«اوکونومی یاکی» (Okonomiyaki) گاهی "پنکیک ژاپنی" نامیده می‌شود، چراکه شبیه پنکیک، در ماهی‌تابه آماده می‌شود. این غذای خوشمزه از آرد، تخم‌مرغ، کلم، و همچنین انواع مختلفی از سبزیجات و گوشت تهیه می‌شود. اوکونومی یاکی اغلب به شیوه‌ی «کانسای» (Kansai) تهیه می‌شود، در این سبک مواد تشکیل‌دهنده مخلوط شده و بعد کباب می‌شود. همچنین می‌توان این غذا را به شیوه‌ی «هیروشیما» (Hiroshima) تهیه کرد، که در آن خمیر و سایر مواد را به‌صورت جداگانه می‌پزند و بعد روی نودل «یاکی سوبا» (Yakisoba) سرو می‌کنند. در هر دو روش بعد از پخت غذا آن را با جلبک دریایی خشک شده، ترشی زنجبیل قرمز، سس مایونز و سس لذیذ اوکونومی یاکی تزیین می‌کنند.

در ادامه می‌توانید ویدیوی طرز تهیه ی اوکونومی یاکی را مشاهده کنید: در این ویدیو خانم سونکیونگ لانگست، یک روش آسان برای پخت اوکونومی یاکی در خانه آموزش می‌دهد و خواهید دید که این غذا به‌راحتی با سلیقه‌ی شما سازگار می‌شود!

دانلود ویدیو

یاکی توری

«یاکی توری» (Yakitori) نام غذایی است که از تکه‌های کوچک مرغ به سیخ کشیده شده تهیه می‌شود که آن را روی چوب بامبو کباب می‌کنند. با اینکه برای تهیه‌ی این غذا اغلب ران و بال مرغ استفاده می‌شود، اما می‌توان آن را با جگر، پوست، روده یا غضروف مرغ هم تهیه کرد. گوشت را معمولاً با نمک یا یک سس خوشمزه طعم دار می‌کنند. بعضی از سیخ‌ها ترکیبی از سایر مواد غذایی به‌جز مرغ هستند، مانند «سوکونه» (tsukune) که ترکیبی از مرغ قیمه شده، تخم‌مرغ؛ سبزیجات و ادویه‌جات به‌شکل توپ است، یا «نگیما» (negima) که شامل تکه‌های مرغ و تکه‌های تره‌فرنگی به‌صورت یک در میان است.

 بیشتر بخوانید:

یاکی توری غذای ژاپنی

تای یاکی

«تای یاکی» (Taiyaki) با وجود اینکه شکلی شبیه ماهی دارد، اما طعم آن شبیه پنکیک شیرین است و داخل آن را اغلب با خمیر لوبیا قرمز و همچنین با خردل، شکلات یا نوتلا پر می‌کنند. همچنین ممکن است مدل‌های خوشمزه‌ای از این میان وعده را ببینید که با سیب‌زمینی شیرین، پنیر، سوسیس و سبزیجات پر شده است. مواد تشکیل‌دهنده‌ی خمیر تای یاکی، آرد، جوش‌شیرین، نمک و شکر است که در یک قالب ماهی شکل پخته می‌شود.

تای یاکی غذای ژاپنی

سنبی

«سنبی» (Senbei)، نوعی کلوچه‌ی برنجی است که در صدها طعم، شکل و اندازه تهیه می‌شود. اگرچه سنبی بسته‌بندی‌ شده‌ی زیادی در فروشگاه‌ها وجود دارد، اما این کلوچه‌ها در خیابان جایی که روی زغال پخته می‌شوند، بهتر به فروش می‌رسند. سنبی در توکیو، به خاطر نوع برنج استفاده شده در آن، بسیار ترد و ضخیم است. اما سنبی در کیوتو از برنج موچی تهیه می‌شود، که حاصل آن کلوچه‌های نرم‌تر است. بیشتر سنبی با سس سویا یا نمک تزیین می‌شود، ولی سنبی شیرین هم وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

سنبی غذای ژاپنی

یاکی سوبا

«یاکی سوبا» (Yakisoba) با نودل‌های مشابه رامن درست می‌شود که به‌همراه تکه‌های کوچک گوشت و انواع سبزیجات مثل کلم، هویج و پیاز سرخ شده است. این غذای ساده طبق آشپزی چینی با یک سس مخصوص همراه است که به نودل‌ها طعم تند و خاصی می‌دهد. نودل، به‌عنوان یک غذای سبک یا میان وعده با ورقه‌های جلبک دریایی، ماهی و ترشی زنجبیل قرمز تزیین می‌شود. همچنین گاهی نودل‌ها را مانند هات‌داگ درون نان با سس مایونز و زنجبیل سرو می‌کنند.

یاکی سوبا غذای ژاپنی

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه