آثار تاریخی اصفهان تا ۵ سال دیگر نشست می کند

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۲۰
آثار تاریخی اصفهان تا ۵ سال دیگر نشست می کند

یک فعال محیط زیست در مورد نشست آثار تاریخی اصفهان تا ۵ سال آینده هشدار داد. 

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان اعلام کرد که محور اقتصادی اصفهان باید به‌جای صنعت بخش خدمات کشاورزی باشد، چون کشاورزی در اصفهان عامل پوشش گیاهی، امنیت غذایی و جلوگیری از فرسایش خاک است.

سید احمد خاتون آبادی گفت:

مشکل خشکسالی امروز زاینده‌رود مشکل امروز یا دیروز نبود، مشکلی مربوط به سالیان پیش است و متاسفانه جنبه‌های اجتماعی و فرهنگی در زمینه به وجود آمدن وضع فعلی رودخانه بی‌تاثیر نیستند.

به گفته‌ی خاتون‌آبادی، اگر به منابع آب کشور نگاهی ملی و نه نگاه استانی می‌شد، حوضه‌های آبریز استانی یک‌پارچه دیده می‌شدند و حیات رودخانه‌ها قبل از بارگذاری‌های سنگین صنعتی و کشاورزی در اولویت قرار می‌گرفت، امروز زاینده‌رود چنین وضعیتی نداشت. در کشوری مثل ایران که اقلیم خاصی دارد و روی نوار خشکی کره زمین قرار گرفته است، نمی‌توان بدون نگاه به وضعیت زیست محیطی و منابع آبی و اکوسیستمی یا زیست‌بومی برنامه‌ریزی بارگذاری توسعه اقتصادی انجام داد.

در مناطق خشک، منابع آب محدود است و توسعه اقتصادی باید متوازن با منابع آب باشد؛ در اصفهان این اتفاق نیفتاده و به‌ویژه اول دهه‌های گذشته، از زمان تاسیس ذوب‌آهن این نگاه وجود داشت که زاینده‌رود دائمی است و نتیجه‌ی آن خشک شدن این رود شده است.

این استاد دانشگاه گفت گاوخونی تکه جداناپذیری از پیکره زاینده‌رود است؛ در واقع خشکی گاوخونی کنده شدن تکه‌ای از پیکره زاینده‌رود است که منجر به نابودی آن می‌شود. از بین رفتن گاوخونی یعنی از بین رفتن تعادل‌های زیستی در رودخانه، آلاینده‌های رودخانه، جذب زهاب آلوده به نیترات و سموم شیمیایی و دفع آلاینده‌های کارخانه‌ها به شرطی که این تالاب آب داشته باشد. برای حل این مشکل باید ۱۷۰ میلیون متر مکعب حقابه سالانه که توسط وزارت نیرو تعیین شده به این تالاب برسد.

زاینده رود

وی در ادامه گفت:

برای احیا باید یک عزم ملی صورت گیرد. رییس سازمان محیط زیست به‌عنوان معاون ریاست جمهوری باید به این موضوع اشراف داشته باشد. اعتقاد بنده این است که رییس این سازمان باید با مذاکره با دیگر وزارتخانه‌های که به اشتباه ریاست آب را بر عهده گرفته‌اند و با کمک معاون حقوقی به تغییر مدیریت حوضه آبریز رودخانه از استانی به یک‌پارچه و حوزه‌ای و منطقه‌ای اقدام کند، با این کار می‌توانند نه‌تنها گاوخونی بلکه تمام تالاب‌های خشکیده کشور را احیا کنند.

او همچنین معتقد است که حل مشکل گاوخونی نیز فقط به دست اداره محیط زیست نیست همکاری بین بخشی با وزارت صنایع، نیرو و جهادکشاورزی از نکته‌های بسیار مهم است، چون هم باید توسعه صنایع فولاد متوقف شود، هم برنامه‌های بلند مدت برای کنترل صنایع و جمعیت شهر اصفهان تدوین شود.

خاتون‌‌آبادی اعلام کرد که اگر وضع به همین منوال پیش رود، صنایعی که مناسب اقلیم شکننده اصفهان نیستند مدام افزایش یابند و جمعیت نیز با چنین رویه‌ای گسترش یابد، منابع آب سطحی و زیرزمینی هم دیگر کاری از دستشان بر نمی‌آید. 

وی در نهایت گفت:

برای حفظ کشورمان بایستی در خصوص توسعه مناطق مرکزی کویری و بیابانی عاقلانه و بلند مدت بیندیشیم.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه