در سافاری چه کارهایی را نباید انجام داد؟ (قسمت اول)

شایان شفایی
شایان شفایی سه شنبه، ۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
در سافاری چه کارهایی را نباید انجام داد؟ (قسمت اول)

سافاری می‌تواند یکی از بهترین سفرهای یک گردشگر به شمار بیاید اگر طبق اصول خاصی جلو رفته و یک سری کارها در آن انجام نشود. با کجارو همراه باشید.

این مسئله بر هیچکسی پوشیده نیست که سافاری آفریقا به صورت تضمینی می‌تواند به یکی از جاودانه‌ترین خاطرات شما تبدیل شود. سافاری هیجان انگیز است؛ جنبه آموزشی و ماجراجویانه دارد و از همه مهم‌تر منحصربه‌فرد است. برای اینکه مطمئن شوید که از تمام جنبه‌ها و پتانسیل‌های یک سافاری به بهترین شکل ممکن بهره خواهید برد و با مشکلی مواجه نخواهید شد، یک سری از کارها را در لیست نبایدها قرار دهید و با تکیه بر این لیست یک تجربه رویایی برای خود بسازید.

لیستی که در ادامه از نبایدهای سافاری آماده شده بر پایه تجربیات شخصی افرادی است که تا کنون بارها و بارها سافاری را تجربه کرده‌اند و در هر کدام از این سفرها نکته کلیدی جدیدی آموخته‌اند که استفاده از آن ارزشمند خواهد بود.

توقعات خود را بالا نبرید و به آداب حیات وحش احترام بگذارید!

سافاری نبایدها

سافاری بازدید از باغ وحش نیست!

توقع نداشته باشید که در روز اول سافاری خود و در اولین بازدیدتان از حیات وحش تمام حیوانات شاخص را از نزدیک مشاهده کنید. به یاد داشته باشید که سافاری بازدید از باغ وحش نیست! راهنمای شما قطعا تمام تلاش خود را خواهد کرد که تا جایی که ممکن است حیوانات مختلفی را از حیات وحش به شما نشان دهد اما انتظار این را نداشته باشید که تمام موارد و حیواناتی که در لیست آرزوهایتان وجود دارند را مشاهده کنید. وقوع این اتفاق کاملا بستگی به شانس شما و یک سری عوامل دیگر دارد و به هیچ وجه تضمینی در آن وجود نخواهد داشت.

سافاری نبایدها

مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی بسیار گسترده هستند و حیواناتشان غیر قابل پیش بینی! در نتیجه پیش از سفر با این قضیه کنار بیایید که شاید تمام حیوانات را نبینید و از طرفی دیگر فراموش نکنید که سایر همسفران شما هم لیستی خاص از حیواناتی دارند که مشتاق دیدنشان هستند. پس اگر مشاهده کردید که سایر همسفرانتان زمانی را صرف کرده‌اند تا از گونه‌ای خاص بازدید کنند که مورد علاقه شما نیست، احترام به سلایق آن‌ها را از یاد نبرید. به طور کلی سخت نگیرید و از تمام فرصت‌ها استفاده کنید و لذت ببرید!

به غذای حیوانات تبدیل نشوید!

سافاری نبایدها

به یاد داشته باشید که حیات وحش وحشی است!

هیچگاه بدون پرسیدن از راهنما و کسب اطمینان صد درصدی از امن بودن محیط از ماشین پیاده نشوید. محیط اطراف خطرناک است و قطعا هیچ‌کس دلش نمی‌خواهد که به غذای حیوانات تبدیل شود. به هیچ وجه مهم نیست که داشتن یک عکس در نزدیکی یک کرگدن چقدر می‌تواند زیبا و خاطره ساز باشد؛ این کار را انجام ندهید! همواره به یاد داشته باشید که حیات وحش وحشی است! تا زمانی که این مسئله جلوی چشمانتان هست در امان خواهید بود اما افرادی که این مسئله را جدی نمی‌گیرند با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دید در شب آن‌ها از شما قوی‌تر است!

سافاری نبایدها

هیچ‌گاه در زمان شب، تنهایی و بدون محافظت به فضای آزاد کمپ‌ها نروید. دید افراد در شب محدود است و شک نکنید که دید تمام حیوانات حیات وحش در شب از ما قوی‌تر است. آن‌ها خیلی زودتر از آن که ما متوجهشان شویم، متوجه حضور ما شده‌اند. در بسیاری از کمپ‌ها در زمان شب به گردشگران یک سوت و یک چراغ قوه داده می‌شود که اگر احتیاج به کمک یا اسکورت داشتند از آن‌ها استفاده کنند. بیرون رفتن در شب آن هم تنهایی می‌تواند برای گردشگر خطر آفرین باشد.

تلفن همراه خود را نیاورید!

سافاری نبایدها

سعی کنید در زمان گشت‌های حیات وحش سافاری تلفن همراه خود را به همراه نیاورید. خوشبختانه در اکثر نقاطی که گشت زنی‌ها در آن انجام می‌شود تلفن‌های همراه آنتن نمی‌دهند اما اگر این‌گونه نشود، هیچ چیز بدتر از زنگ خوردن تلفن همراه در زمان گشت زدن‌ها نیست. یکی از بدترین اتفاقات برای سایر گردشگران در سافاری زمانی است که سعی می‌کنند در حیات وحش و طبیعت غرق شوند اما یک نفر دارد با تلفنش صحبت می‌کند یا پیام ارسال می‌کند!

کودکان با رانندگی طولانی مدت رابطه خوبی ندارند!

سافاری نبایدها

اگر کودک زیر ده سال دارید به یاد داشته باشید که کودکان معمولا با مسافت‌های طولانی مدت و خسته‌کننده مشکل دارند. سافاری می‌تواند برای کودکان فوق‌العاده باشد اما اینکه کودک زیر ده سال خود را به همراه سایر گردشگرانی که آن‌ها را نمی‌شناسید به سافاری ببرید، حرکت چندان هوشمندانه‌ای نخواهد بود! این مسئله هم شما و هم سایرین را اذیت خواهد کرد. اگر می‌خواهید کودک خود را به سافاری ببرید، بهترین کار استفاده از تورهای شخصی است و حتما به یاد داشته باشید که به سمت کمپ‌هایی بروید که برنامه‌های مخصوص کودکان را داشته باشند.

آن شخصی نباشید که فکر می‌کند همه چیز را می‌داند!

سافاری نبایدها

این مسئله به اشخاصی مربوط می‌شود که پیش از این هم تجربه سافاری داشته‌اند. اگر به یک سافاری می‌روید و پیش از آن هم تجربه سافاری را داشته‌اید، هیچ‌گاه سعی نکنید تا از تجربیات و دانسته‌های خود زیاد صحبت کنید یا صحبت‌های بقیه را قطع کرده و نکات خودتان را بازگو کنید. این کار به سرعت باعث می‌شود تا سایرین از شما خوششان نیاید! همچنین به یاد داشته باشید که هیچگاه با غرور در مورد تجربیات گذشته و اتفاقاتی که در سافاری پیشین برایتان افتاده صحبت نکنید و آن‌ها را به رخ بقیه نکشید. چنین کاری باعث می‌شود تا بقیه همسفرانتان احساس کنند که تجربه بسیار کمی دارند و نمی‌توانند آن طور که باید از سافاری لذت ببرند.

در این مقاله چند مورد از نبایدهای سافاری را مطرح کردیم. نظر شما در مورد این موارد چیست؟ نظرات خود را با کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

منبع tripsavvy

دیدگاه