آرایشگری که موزه ای برای آثار پیکاسو ساخت

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی چهار شنبه، ۸ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵
آرایشگری که موزه ای برای آثار پیکاسو ساخت

اگر روزی به مادرید اسپانیا سفر کردید، بازدید موزه پیکاسو را از دست ندهید. آثار این موزه توسط آرایشگر پیکاسو جمع‌آوری‌ شده است. همراه کجارو باشید.

حتما پیکاسو را می‌شناسید، اگر بخواهیم به کسی لقب نقاش ماهر را بدهیم، می‌گوییم پیکاسو است! پابلو روییس ای پیکاسو از هنرمندان قرن ۲۰ است که به‌ نوعی می‌توان او را آغازگر هنر مدرن دانست. پیکاسو در اسپانیا از پدری نقاش متولد شد و سال‌های اولیه زندگی‌اش را در اسپانیا گذراند. پابلو برای تحصیلات دانشگاهی به فرانسه رفت و سال‌های زیادی در فرانسه زندگی کرد.

پیکاسو بیش از نیمی از عمرش را در به خاطر فاشیسم در فرانسه زندگی کرد. در جریان جنگ داخلی اسپانیا، «آریاس» (Arias) آرایشگری که بعدها به آرایشگر مخصوص پیکاسو تبدیل شد، از اسپانیا به فرانسه رفت.

مادرید اسپانیا

در اواخر دهه ۱۹۴۰ پابلو پیکاسو معروف به آرایشگاهی در شهر «والوریس» (Vallauris) در جنوب شرقی فرانسه رفت. فرانسوی‌های آن روزها از پیکاسو به‌عنوان یک هنرمند تبعیدی یاد می‌کردند و هنرش را افسانه‌ای می‌خواندند.

آریاس آرایشگر، برای اولین بار در این آرایشگاه موهای پیکاسو را کوتاه کرد و پس از گذشت یک ماه آریاس به آرایشگر اختصاصی پیکاسو تبدیل شد و ماهانه برای اصلاح هنرمند معروف به خانه‌اش می‌رفت.

گروه میهن‌پرستان

پس از گذشت مدتی آریاس و پیکاسو به دوست‌های خوبی تبدیل شدند و آریاس از پیکاسو مراقبت می‌کرد. مدت زیادی نگذشت که آریاس به جمع خانواده پیکاسو پیوست و به یکی از نزدیک‌ترین افراد به او تبدیل شد.

آریاس در جریان جنگ‌های داخلی اسپانیا، در دسته مخالفان فرانکو قرار داشت و پس از پیروزی او در جنگ، اسپانیا را ترک کرده بود. آریاس در طی فعالیت‌های سیاسی خود در اسپانیا شعرهایی هم می‌سرود و پس از خواندن شعرها برای دوست نزدیکش پیکاسو، با نظر مساعد او مواجه شد.

مادرید اسپانیا

سرانجام پیکاسو در سال ۱۹۷۳ در سن ۹۱ سالگی درگذشت. در این سال‌ها آریاس ۶۱ سال داشت. پیکاسو در طول سال‌های زندگی‌اش آثار زیادی را به دوست آرایشگرش، آریاس تقدیم کرده بود و وی برای زنده نگه‌داشتن یاد دوست هنرمندش چند اثر پیکاسو را به دیوار آرایشگاهش آویزان کرد.

مادرید اسپانیا

گرنیکا به خانه برگشت!

تابلو گرنیکا، از معروف‌ترین آثار پیکاسو است که در اعتراض به جنگ‌های داخلی نقاشی شده است. دو سال پس از مرگ پابلو پیکاسو، فرانسیسکو فرانکو، دیکتاتور اسپانیایی درگذشت. دیگر زمان آن رسیده بود که اثر معروف پیکاسو که در اعتراض به جنگ‌های کشورش کشیده شده بود، به خانه‌اش یعنی اسپانیا برگردد.

مادرید اسپانیا

تابلو گرنیگا پیکاسو

در سال ۱۹۸۱، «مارتین چیرینو» (Martin Chirino) مجسمه‌ساز در جریان افتتاح موزه «پرادو» (Prado) در رابطه با پیکاسو گفت:

صحبت در رابطه با پیکاسو این روزها به نقل مجالس مردم تبدیل‌ شده است. پیکاسو یک هنرمند سیاسی است و همین سیاسی بودنش باعث شده تا مردم بیشتر به او توجه داشته باشند.

اهدای آثار توسط آریاس

پس از مرگ فرانکو، آریاس دیگر دلیلی برای برنگشتن به زادگاهش نداشت. او تصمیم گرفت با مجموعه آثاری که پیکاسو در طی سال‌های دوستی‌شان به آریاس اهدا کرده بود به اسپانیا برود و این آثار را به موزه اهدا کند.

مادرید اسپانیا

آریاس پس از ۴۰ سال دوری از وطن به کشورش بازگشت و آثار و هدایای پیکاسو را به شورای محلی مادرید اهدا کرد. ازجمله آثاری که آریاس اهدا کرد می‌توان به ۶۰ اثر شامل: پوسترها، سرامیک‌ها و آثاری بر روی سفال اشاره کرد. آثاری که آریاس از پیکاسو دریافت کرده بود فرقی با دیگر آثار پیکاسو داشت. پیکاسو پشت تمام هدایایی که به آریاس می‌داد جمله: با عشق برای دوستم آریاس را نوشته بود.

بیشتر بخوانید:

مادرید اسپانیا

امروزه موزه پیکاسو در مادرید بسیار گسترش پیدا کرده است. در بدو ورود به موزه شما با راه‌پله‌ای روبه‌رو می‌شوید که در راهنمای آن نوشته‌ شده است که آثار موزه به سه قسمت تقسیم می‌شوند: بخش آثار اهدایی آریاس، بخش گاوها و زندانیان و بخش آثار سیاسی در مبارزه با جنگ.

در میان آثار موزه، یک اثر خودنمایی می‌کند. پیکاسو برای دوستش جعبه‌ای ساخته تا وسایل آرایشگری‌اش را داخل آن نگه‌داری کند. بر روی این جعبه طرحی از گاوبازی اسپانیایی‌ها کشیده شده است.

پیکاسو برای آرایشگرش جعبه‌ای ساخته تا وسایل آرایشگری‌اش را داخل آن نگه‌داری کند

برای ورود به موزه پیکاسو نیازی نیست هزینه‌ای پرداخت کنید. عکاسی بدون فلاش در موزه مجاز است. دکور موزه ترکیبی از رنگ‌های سیاه‌وسفید و سنگ‌های مرمر درخشان است که روشنایی خوبی به سالن بخشیده است. توضیحات موزه به زبان اسپانیایی است و راهنمای انگلیسی برای آن در نظر گرفته نشده است.

مادرید اسپانیا

در میان آثار پیکاسو عکس‌هایی هم از آلبوم شخصی او در کنار آرایشگر محبوبش، آریاس دیده می‌شود.

نکته جالب اینجا است که زندگی پیکاسو و آریاس هیچ‌وجه اشتراکی باهم نداشت ولی سرنوشت آن‌ها را در فرانسه به هم پیوند داد. آریاس پسر مردی خیاط و زنی چوپان بود و در روستاهای اسپانیا بزرگ‌ شده بود.

آریاس در سال ۲۰۰۸ در سن ۹۸ سالگی در زادگاهش درگذشت، او قبل از مرگش مدال نقره‌ای شهرداری مادرید را به‌پاس خدمات فرهنگی دریافت کرد.

مادرید اسپانیا

پیکاسو و آرایشگر محبوبش،آریاس

موقعیت

موزه پیکاسو در ساختمان «بویتراگو دل لوزویا» (Buitrago del Lozoya) در ۸۳ کیلومتری مادرید قرار دارد. از مادرید تا ساختمان موزه حدود یک ساعت راه است و از پایانه اتوبوس مادرید، «پایانه پلازا د کاستیلا» (Plaza de Castilaa) اتوبوس‌هایی به‌صورت مستقیم تا موزه حرکت می‌کنند. موزه در روزهای دوشنبه و تعطیلات رسمی بسته است.

 موقعیت ساختمان بویتراگو دل لوزویا،مادرید،اسپانیا

مطالب مرتبط:

منبع fodors

دیدگاه