بازسازی آتشکده ۱۸۰۰ ساله نطنز به پایان رسید

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۲
 بازسازی آتشکده ۱۸۰۰ ساله نطنز به پایان رسید

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز از به پایان رسیدن بازسازی آتشکده ۱۸۰۰ ساله نطنز خبر داد. 

حسین یزدانمهر، سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نطنز اعلام کرد که بازسازی ۲ قوس از ۴ قوس آتشکده ۱۸۰۰ ساله نطنز به اتمام رسید.

به گفته‌ی این مقام مسئول،  با تخصیص اعتبارات ملی، بازسازی بناهای تاریخی آغاز شده که یکی از این بناها آتشکده ساسانی نطنز است.

آتشکده‌ی ۱۸۰۰ ساله‌ی نطنز، ۴ طاق داشت که ۳ طاق آن به مرور زمان از بین رفته بود و اکنون با اتمام این بازسازی‌ها، ۲ طاق از این ۴ طاق، بازسازی شده است. 

بازسازی آتشکده نطنز

یزدانمهر در ادامه گفت:

با توجه به آسیب‌های جدی که به این اثر منحصر به فرد در طول سالیان متمادی وارد شده و احتمال ریزش قسمت‌های بیشتری از این بنا متصور است، در اردیبهشت‌ماه سال جاری با عقد قرارداد پیمانکاری و با تخصیص اعتبار ۹۰۰ میلیون ریالی از محل اعتبارات ملی تصمیم به بازسازی این بنا گرفته شد.

به گفته‌ی وی،  اجرای عملیات مرمت دیواره‌های فرسوده سنگی با ملات همگن و بازسازی طاق‌های فروریخته شده کار زیادی می‌برد که در این راستا به لحاظ حساسیت فوق‌العاده و دشواری عملیات مرمتی با بهره‌مندی از تجارب معماران و استادکاران خبره و با تشکیل کارگروهی از مهندسان و معماران صاحب‌نظر بالغ‌بر ۱۵۰ ساعت کاربر روی طرح مرمتی آن با پیشرفت ۶۰ درصدی، مراحل پایانی فاز اول مرمتی را طی می‌کند. سال آینده فاز دوم بازسازی آتشکده با جذب اعتبار ویژه آغاز خواهد شد که شامل  اجرای گنبد و سقف سنگی می‌شود.

یزدانمهر در آخر گفت:

بازسازی بر روی برخی دیگر از بناهای شهرستان نطنز ادامه دارد که به محض اتمام، رسانه‌ای خواهد شد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه