هلسینکی، فنلاند: پایتخت طراحی جهان

بهاره غنچه
بهاره غنچه جمعه، ۳ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰
هلسینکی، فنلاند: پایتخت طراحی جهان

در سال ۱۳۹۰، هلسینکی به عنوان پایتخت طراحی جهان نامیده شد. با کجارو همراه باشید تا نگاهی به طراحی‌ها و معماری‌های این شهر در فنلاند داشته باشیم.

هلسینکی پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور فنلاند است. این شهر پرجمعیت و شلوغ یکی از مقصدهای جذاب گردشگری اروپا محسوب می‌شود. هلسینکی از نظر کیفیت زندگی در زمره‌ی برترین‌ها قرار دارد، این شهر بسیار زیبا، خیره‌کننده و البته گران است.

موزه‌ها، سالن‌های متفاوت تئاتر، هنر و طراحی، موسیقی و جشنواره‌های این شهر از جذابیت‌های گردشگری آن هستند اما شاید مهم‌ترین دلیل و زیباترین این جذابیت‌ها معماری‌ها و طراحی‌های خاص و متفاوت آن باشد.

در سطح این شهر معماری‌های بی‌نظیر مدرنی را خواهید دید که در روز و زیر نور خورشید درخشش چشم‌گیر و شب هنگام نیز نمای فوق‌العاده‌ای دارند. این شهر پایتخت شاهکارهای معماری است. 

هلسینکی یکی از شهرهای اروپایی است که اغلب توسط گردشگران نادیده گرفته می‌شود. عاشقان غذا به کپنهاگ، طرفداران خرید به استکهلم و عاشقان طبیعت به اسلو سفر می‌کنند و هلسینکی توقف‌گاهی برای مسافران خسته‌ی شمال اروپا است. اما اگر عاشق معماری‌های مدرن و خاص باشید، این شهر باید در فهرست سفر شما در اولویت قرار بگیرد.

سازمان طراحی جهانی از این شهر به عنوان پایتخت طراحی جهان در سال ۱۳۹۰ نام برد و از آن پس پروژه‌های معماری و طراحی بسیاری در جهت گسترش و توسعه در این شهر انجام شد. در این مقاله نگاهی به شهر هلسینکی و طراحی‌های خاص آن خواهیم داشت.

سالن فنلاندی

فنلاند

این سالن مرکز اجرای برنامه‌های فرهنگی و کنفرانس‌های شهر است. توسط آلوار آلتو پدر سبک نوگرایی فنلاندی در سال ۱۳۴۹ ساخته شده است و در مقابل خلیج تولو قرار دارد. کنسرت‌ها، نمایش‌ها و گالری‌های هنری بسیاری در آن اجرا می‌شود.

کلیسای سکوت

فنلاند

این کلیسا محلی برای دعا و عبادت در میان شلوغی شهر است و به همین دلیل سکوت نام گرفته است. توسط معمار میکون سومان طراحی شده است و ارتفاع آن به ۱۲ متر می‌رسد. ساخت این سازه در سال ۱۳۹۰ به اتمام رسید.

سونا کولتوری

فنلاند

این سونا که به سونای فرهنگی نیز معروف است در مقابل دریا توسط توماس تویون و نونه سوبوی در سال ۱۳۹۰ ساخته شده است. نام این سونا از کتاب ۱۹۲۵ نوشته‌ی معمار آلوار آلتو گرفته شده است چراکه این سونا فرهنگ فنلاندی را نمایش می‌دهد، سونای فرهنگی نامیده می‌شود.

موزه طراحی

فنلاند

این موزه قلب ناحیه‌ی طراحی شهر است که در آن پروژه‌های مختلف هنری به نمایش گذاشته می‌شود. هنرمندان و طراحان برجسته‌ای در این موزه گالری داشته‌اند.

منطقه طراحی هلسینکی

فنلاند

این منطقه در شهر، قلب خلاقیت و طراحی است که در آن نمونه‌های معماری مدرن چشم‌گیری وجود دارد. در این منطقه بیش از ۲۰۰ فروشگاه هنری، استودیوهای طراحی و گالری‌های مختلف وجود دارد. هم‌چنین برندهای معتبر در این منطقه شعبه دارند.

بازار هلسینکی

فنلاند

در این بازار هنرمندان و فروشندگان به عرضه‌ی مواد غذایی و اجناس دست‌ساز هنری می‌پردازند.

کلیسای جامع هلسینکی

فنلاند

این کلیسا بین سال‌های ۱۲۰۸ تا ۱۲۳۰ ساخته شده است و به کلیسای سنت نیکولاس نیز شهرت دارد. طراح اصلی آن کارل لویینگ انجل بوده است که بعدها توسط معمار ارنست لورمن تغییرات و بازسازی‌های در آن انجام شد.

مجلس سنا

فنلاند

این کاخ دولتی یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های هلسینکی است که در سال ۱۱۳۵ برای برگزاری جلسه‌های سیاسی و علمی و مذهبی ساخته شده است.

کافه قصه

فنلاند

این کافه، بهترین سوپ ماهی شهر را سرو می کند و در سالن بازار قدیم شهر قرار دارد.

بازار قدیم شهر

فنلاند

این بازار قدیمی در سال ۱۲۶۶ ساخته شده است و در آن فروشگاه های بسیاری از مواد غذایی، اجناس هنری و برندهای لباس قرار دارد.

فنلاند

پارک اسپلاندی

فنلاند

این پارک در حومه شهر قرار دارد و به اسپا نیز معروف است و در سال ۱۱۹۶ افتتاح شده است. طراح این پارک کارل لویینگ انجل بوده است. در اطراف پارک، رستوران ها و سالن های اجرای موسیقی و نمایش بسیاری وجود دارد.

منطقه کرونوکا

فنلاند

در این ناحیه از شهر، فروشگاه های بسیاری از عتیقه ها و اجناس دست ساز هنری وجود دارد. بسیاری از برندهای معروف هم‌چون ساموجی در این منطقه شعبه دارند.

فنلاند

بازار هتلاتی

فنلاند

این بازار در ماه‌های گرم سال و در تابستان فعالیت دارد و در میان مردم محلی برای خرید اجناس نو و دست‌دوم برندهای طراحی بسیار محبوب است.

سونا لویلی

فنلاند

این سونا سازه‌ی چوبی دارد که توسط معمار آوانتی طراحی شده است و نمونه‌ی کامل مدرنیسم فنلادی است.

هتل‌های کمپ

فنلاند

مجموعه کمپ شامل ده هتل پنج ستاره است که طراحی داخلی و نمای بی‌نظیری دارد.

هتل کلوس‌کی

فنلاند

تانوو

فنلاند

اژدهای سفید تانوو که توسط آی ویوی طراحی شده است در لابی هتل سنت جورج استفاده خواهد شد. این هتل تا سال آینده ۱۳۹۷ افتتاح می‌شود.

مطالب مرتبط:

دیدگاه