نمایشگاه «درخشش جاودان» در موزه ملی ایران برگزار می شود

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۰
نمایشگاه «درخشش جاودان» در موزه ملی ایران برگزار می شود

نمایشگاه «درخشش جاودان» در شهریورماه امسال در موزه ملی ایران به‌مدت چهار روز برگزار خواهد شد.

نمایشگاه فرهنگی هنری با نام «درخشش جاودان» که تلفیقی از آثار زیورآلات طلای دوره باستان و جواهرات دوره معاصر است به‌زودی رونمایی می‌شود.

«کارگر» رئیس سازمان موزه‌ها گفت:

سرزمین ما سرزمینی است که در طول تاریخ همواره محور تمدن‌های بشری بوده و با توجه به مطالعات باستان‌شناسی در طول ده هزار سال گذشته تمدن ایران نسبت به سایر تمدن‌ها، الگو بوده و در باب هنرهای مختلف نیز همواره ایران پیشرو نسبت به سایر تمدن‌های فرهنگی بوده است. مثلا در تاریخ باستان به این نکته اشاره شده است که برای اولین بار در این سرزمین، انسان‌ها به‌وسیله فلز دست به ساخت وسایل تزیینی زده‌اند و ما هم‌اکنون در موزه ملی ایران آثاری را به معرض نمایش می‌گذاریم که شاهدی است بر تمدن والای ایرانی. همچنین هنر و صنعت طلا سازی ایران نیز همواره به‌عنوان الگو برای سایر کشورها قلمداد شده است. بنابراین هنر و صنعت طلا سازی ایرانی ریشه چند هزار ساله دارد؛ امّا متاسفانه این پشتوانه‌ی تاریخی کمتر به معرض نمایش گذاشته شده است.

این نمایشگاه برای اولین بار در کشور به‌مدت چهار روز از ۲۱ تا ۲۴ شهریورماه امسال در موزه ملی ایران به آدرس «میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی ابتدای خیابان سی تیر خیابان پروفسور رولن شماره یک» برگزار خواهد شد.

جواهرات ایران باستان

کارگر هدف از برگزاری این نمایشگاه را اتصال امروز به گذشته دانست و افزود:

در این نمایشگاه پیشینه هنر طلاسازی ایرانی و همچنین سنگ‌های گران‌قیمیتی که میراث ملی محسوب می‌شوند، به معرض نمایش گذاشته می‌شود و نیز به‌نوعی هنر قدیم طلاسازی به مدد صنعت‌گران هنر جدید نیز خواهد شتافت و بار تخصصی و آموزشی این نمایشگاه را افزایش می‌دهد و یک چشمِ دقیق می‌تواند به‌راحتی تفاوت‌های هنر دوران باستان و دوره معاصر را دریابد و همچنین با بررسی دقیق این آثار به درک اصالت تغییرناپذیر فرهنگ ایرانی در این دو دوره تاریخی برسد. هدف اصلی ما این است که اصالت این هنر و صنعت ایرانی را نشان دهیم.

«محمد کشتی آرای» رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر و نقره و سکه‌ی تهران از برگزاری این نمایشگاه به‌شدت استقبال کرد و گفت:

از مؤلفه های مهم بازدید از این نمایشگاه این است که مخاطب ایرانی با طرح و ساختمان کلی هنر جواهرات ایرانی آشنا شده و این شناخت موجب عدم به سرقت رفتن این طرح‌ها توسط کشورهای خارجی می‌شود؛ زیرا شناخت ما از هنر و فرهنگ کشورمان، موجب تقویت و استقامت این لوح زرین خواهد شد و مانع از به یغما رفتن بخشی از این دیوار لاجوردی توسط بیگانه می‌شود.

لازم به ذکر است که در حاشیه برگزاری نمایشگاه «درخشش جاودان» سمینارها، دوره‌ها و مسابقاتی در رابطه با طراحی و ساخت زیور آلات با حضور اساتید و متخصصان این حوزه برپا خواهد شد که برنامه و زمان‌بندی مباحث و موضوعات آن از طریق سایت WWW.BNACS.COM اطلاع‌رسانی خواهد شد.

مطالب مرتبط:

منبع فارس

دیدگاه