راه پله‌ خطرناک هایکو در هاوایی

سودا سلیمی
سودا سلیمی یکشنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵
راه پله‌ خطرناک هایکو در هاوایی

هاوایی زیبایی جادو کننده‌ای دارد، از ساحل دریای آبی آن گرفته تا اوج قله‌هایش. اگر چیزی بیشتر از زیبایی مردم را جذب کند، بدون شک آن ماجراجویی و خطر است. برای تجربه‌ی خطر و کشف رموز هاوایی با کجارو همراه باشید.

«پله‌های هایکو»، (The Haiku Stairs) معروف به پله‌های بهشت را می‌توانید درعکس‌ها مشاهده کنید. اکثر این عکس‌ها غیر قانونی گرفته شده‌اند. این پله‌ها برای استفاده‌ی ارتش در طی جنگ جهانی دوم در هاوایی ساخته شده‌اند.  تعداد پله‌ها ۳۹۲۲ عدد است.

پروژه ساخت پله ها

هاوایی

بعد از نبرد «پرل هاربر»، (Pearl Harbor) ارتش دریایی انگلیس در پروژه‌ای محرمانه برای تقویت ارتباطات نظامی اقدام به ساخت ایستگاهی رادیویی در دره‌ی هایکو کرد. بر اساس گفته‌ی ساکنین محلی، ‌برای ساخت این ایستگاه به دو کوه قائم با ارتفاع یکسان حدود ۶۰۰ متر که روبه هم باشند و زمینی مسطح بین آن دو احتیاج بود. با توجه به این شرایط پیدا کردن چنین منطقه‌ای به نظر بسیار دشوار بود. کارگران برای دسترسی به قله‌ی کوه‌ها نردبان‌ها را با میخ‌هایی به هم متصل و راه‌پله‌هایی ساختند.

هاوایی

این پله‌ها بیشتر از اینکه خطرناک باشند بسیار جادوکننده بودند. امروزه پوشش گیاهی این منطقه بسیار زیبا و شامل درخت‌های مانگو، نخل و گیاهان بومی این منطقه است. بعد از اینکه ارتش به مردم دستور تخلیه‌ی این منطقه را داد، همگان مشتاق به کوهنوردی و بالا رفتن از این پله‌های خطرناک شدند. گارد ساحلی پله‌ها را در سال ۱۹۷۵ میلادی بر روی عموم گشود ولی به علت خرابی پله‌ها و امنیت کم در سال ۱۹۸۷ دوباره بسته شدند. سپس عده‌ای از ساکنین محلی به امید بازگشایی پله‌ها و برای تمیز نگه داشتن منطقه «انجمن دوستداران پله‌های هایکو»، (Friends of Haiku Stairs) را بنا نهادند.

زیبایی یا خطر

هاوایی

۷ قرن بعد از ساخت این پله‌ها، مردم به کوهنوردی و استفاده از این پله‌ها ادامه دادند ولی با گذشت زمان این امر خطرناک‌تر می‌شد. برای مثال در سال ۲۰۱۵، طوفان آسیب زیادی به پله‌ها وارد کرد تا حدی که استفاده از پله‌ها تقریبا غیرممکن شد. انجمن منابع آب، (Board of Water Supply) سالانه ۵ میلیارد ریال برای ۳۰۰ نگهبان‌ این منطقه هزینه می‌کند. در سال ۲۰۱۶ بالا رفتن از این پله‌ها مجازات طبق دستور دادگاه به اضافه‌ی جریمه‌ای نقدی معادل ۳۰ میلیون ریال را در پی داشت.

عکس‌هایی که در دنیای مجازی هستند، نشان می‌دهند که ساکنان محلی نسبت به این کوهنوردی غیر‌قانونی بسیار محتاط هستند. به همین علت، در هنگام بروز مشکل احتمال پیدا کردن کمک بسیار کم خواهد بود که البته این امر دوستداران عکاسی و ماجراجویان را از کوهنوردی در این منطقه باز نداشته است. بعضی از دوستداران خطر با نصب کردن تاب بین دو تکیه‌گاه خطر بیشتری را به جان می‌خرند. این تاب‌بازی توسط مسئولین و کوهنوردان به شدت خطرناک اعلام شده و امروزه نمونه‌های مشابه دیده نمی‌شود. اگر بیشتر از خطر به زیبایی اهمیت می‌دهید، می‌توانید به عکس‌هایی که در دنیای مجازی منتشر شده است، اکتفا کنید.

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه