کشتی‌های ارواح ناوگان دریایی آمریکا را بشناسید

بهاره غنچه
بهاره غنچه جمعه، ۳ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۰
کشتی‌های ارواح ناوگان دریایی آمریکا را بشناسید

ناوگان دریایی آمریکا کشتی‌های مخروبه بسیاری در دل آب‌های نیلگون دریا دارد. با کجارو همراه باشید تا نگاهی به سرنوشت این کشتی‌ها داشته باشیم.

بعد از جنگ جهانی دوم، آمریکا ناوگان دریایی ملی دفاع خود را تاسیس کرد. این ناوگان با هدف ذخیره کشتی برای استفاده در دفاع ملی و اهداف اضطراری تشکیل شد. بیشتر کشتی‌های موجود در این ناوگان عمدتا تجاری بودند و طی ۲۰ تا ۱۲۰ روز می‌توانستند برای استفاده در مواقع اضطراری نظامی و غیرنظامی تجهیز شوند. در این مقاله از سرنوشت ۶۰ ساله‌ی آن‌ها می‌خوانیم.

کشتی آمریکا

این ناوگان در سال ۱۳۲۸ در هشت منطقه‌ی ویرجیانا، تگزاس، کالیفرنیا، نیویورک، کارولینای شمالی، آلباما و اورگن ۲۲۷۷ کشتی مجهز داشت.

در حال حاضر فقط سه منطقه از هشت منطقه بالا فعال است. پس از سال‌ها غفلت و بی‌توجهی این کشتی‌ها آسیب دیدند و وجود فولاد آن‌ها در آب‌های دریا منجر به آلودگی‌های شیمیایی شده است. در سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۲۲ کشتی تجهیز و فعال در این ناوگان اعلام شد و روزبه‌روز از تعداد آن‌ها کاسته می‌شود.

کشتی آمریکا

از زمان تاسیس این ناوگان، از کشتی‌ها در هفت جنگ یا در شرایط بحرانی استفاده شد.

کشتی آمریکا

در طول جنگ کره حدود ۵۴۰ کشتی برای فعالیت نظامی استفاده شد. در طول دوران قحطی بعد از جنگ جهانی ۶۰۰ کشتی برای انتقال زغال‌سنگ به شمال اروپا و غلات به هند مورد استفاده قرار گرفتند. در بین سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۴۲ حدود ۶۰۰ کشتی برای انبار غلات وزارت کشاورزی استفاده شدند. از ۲۲۳ کشتی و ۲۹ تانک پس از بسته شدن کانال سوئز در سال ۱۳۳۴ استفاده کردند. طی بحران برلین در سال ۱۳۳۹، ۱۸ کشتی مورد استفاده قرار گرفتند. ۱۷۲ کشتی نیز در جنگ ویتنام مورد استفاده قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید:

کشتی آمریکا

در سال ۱۳۵۴ ناوگان دریایی و ارتش برای انجام فعالیت نظامی مشترک همکاری کردند و از ۷۸ کشتی در جنگ خلیج استفاده کردند.

در سال ۱۳۸۳ در طی طوفان‌های کاترینا و ریتا از ۹ کشتی برای عملیات امدادی استفاده شد. در زلزله هائیتی نیز ۶ کشتی مورد استفاده قرار گرفت.

و سال‌های زیادی، سازمان مدیریت دریایی از لاشه‌ی کشتی‌ها برای بازیافت و ساخت صخره‌های مصنوعی استفاده کرد.

کشتی آمریکا

در سال ۱۳۳۰ در خلیج سوئیسون ۳۴۰ کشتی لنگر انداخته بودند و امروزه کمتر از ۵۰ تای آن‌ها باقی مانده است. با اینحال از سه منطقه باقی مانده ناوگان، این منطقه بیشترین کشتی را در خود جای داده است.

کشتی آمریکا

تجمع این کشتی‌ها در خلیج، اثرات مخرب زیست محیطی برای حیات‌وحش و ماهی‌ها ایجاد کرده است.

از ۲۲۷۷ کشتی در طی حدودا ۶۰ سال تنها ۲۵ کشتی باقی مانده است که در بدترین شرایط ممکن هستند و از آن‌ها با نام کشتی ارواح یاد می‌کنند.

کشتی آمریکا

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه