ساعت بیگ بن برای ۴ سال خاموش شد!

کسری مجیدی
کسری مجیدی چهار شنبه، ۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
ساعت بیگ بن برای ۴ سال خاموش شد!

بیگ بن، نماد اصلی لندن، برای تعمیرات اساسی به مدت ۴ سال خاموش شد. با توضیحاتی در این رابطه همراه کجارو باشید.

به طور حتم بیگ بن از شناخته‌شده‌ترین و اصلی‌ترین نمادها و جاذبه‌های لندن به شمار می‌رود. حال شاید کمی عجیب به نظر برسد اما ساعت بیگ بن از ۲۱ اوت، برای انجام تعمیرات اساسی به مدت ۴ سال تعطیل شد! پس از به صدا در آمدن زنگ این ساعت در ظهر دوشنبه‌ی پیشین، عملیات نصب داربست در اطراف ساعت و برج آن آغاز شد تا تعمیرکاران، پروژه‌ی تجهیز بیگ بن را آغاز کنند.

خاموشی بیگ بن

ساعت بیگ بن بر فراز برج الیزابت قرار گرفته است؛ نام این برج در گذشته بیگ بن بود که در سال ۲۰۱۲ به برج الیزابت تغییر یافت. در هر صورت این مجموعه مشمول تعمیر و مرمت قرار خواهد گرفت. بر اساس صحبت‌های معمار ارشد پروژه‌ی بازسازی، به غیر از تعمیرات، تسهیلات و امکاناتی نیز، نظیر آسانسور و سیستم‌های بهینه‌ی مصرف انرژی، به این مجموعه اضافه خواهد شد.

بیگ بن

یکی از دلایل این تعطیلی ۴ ساله این است که تعمیرکاران از صدای ۱۲۰ دسی‌بلی ناقوس عظیم بیگ بن در امان بمانند. البته ناگفته نماند که این زنگ برای مناسبت‌های خاص و مهم، از جمله تحویل سال نو، به صدا در خواهد آمد؛ اما به غیر از این مناسبت‌ها در پس کاورهای بزرگ پوشیده می‌شود. قرار است تمامی اجزا و قطعات این مجموعه‌ی عظیم و همین‌طور ۴ صفحه‌ی ساعت آن پیاده و سپس تعمیر و تمیزکاری شوند. جمع این تعمیرات در حدود ۳۵ میلیون دلار هزینه در پی خواهد داشت.

داربست زنی بیگ بن

از طرفی، این اولین باری نیست که بیگ بن برای سرویس و تعمیرات تعطیل می‌شود. اولین تعمیراتی که روی این مجموعه صورت گرفت در سال ۱۹۷۶ در یک دوره‌ی ۹ ماهه بود. پس آن نیز در سال ۲۰۰۷ برای مدت ۶ هفته، این مجموعه برای سرویس و تعمیرات تعطیل شد.

سرویس بیگ بن

به هر ترتیب این تعطیلی طولانی‌مدت سبب شد تا علاوه‌بر اطلاع‌رسانی در مورد جزییات تعمیرات، به سراغ برخی از نکات جالب بیگ بن برویم:

۱. «برج ساعت» نام اصلی این مجموعه است که بیشتر با نام «بیگ بن» (Big Ben) یا «زنگ بزرگ» (Great Bell) شناخته می‌شود.

نمای بیگ بن

۲. نام بیگ بن، به لحاظ فنی، به بزرگ‌ترین زنگ این ساعت اشاره دارد اما به مرور زمان برجی که این ساعت در آن کار گذاشته شده بود نیز به همین نام شناخته شد.

۳. ساخت برج ساعت در کاخ «وست مینستر» (Westminster)، کاخ پارلمان بریتانیا، در سال ۱۸۵۹ به پایان رسید.

بیگ بن قدیم

۴. همان‌طور که اشاره شد در سال ۲۰۱۲ به مناسبت شصتمین سالگرد سلطنت ملکه الیزابت، نام این برج به «برج الیزابت» تغییر کرد.

۵. برج الیزابت ۹۶ متر ارتفاع دارد. تعداد پله‌هایی که به بالای این برج می‌رسد ۳۹۹ عدد است.

۶. هر یک از ساعت‌های بیگ بن ۷ متر قطر دارند. عقربه‌های بزرگ این ساعت‌ها بیش از ۴ متر طول و عقربه‌های کوچک نیز نزدیک به ۳ متر طول دارند.

ساعت بیگ بن

۷. ناقوس اصلی بیگ بن در حدود ۱۴ تن وزن دارد.

۸. در ساخت هر یک از این ساعت ها بیش از ۳۰۰ قطعه‌ی شیشه‌ای به کار رفته است.

۹. در بالای برج الیزابت چراغی موسوم به «آیرتون» (Ayrton) قرار دارد. این چراغ در مواقعی که پس از غروب پارلمان بریتانیا جلسه دارد، روشن می‌شود.

آیرتون بیگ بن

۱۰. در انتها جالب است بدانید که تنظیم پاندول این ساعت توسط چندین سکه صورت می‌گیرد! جابجایی هر یک از این سکه‌ها می‌تواند تا ۰/۴ ثانیه تغییر در زمان این ساعت ایجاد کند.

پاندول بیگ بن

به هر ترتیب نماد لندن با همه‌ی تاریخ و عقبه‌ی خود، برای زمانی طولانی خاموش شد تا تعمیرات اساسی آن به پایان برسد.

مطالب مرتبط:

منبع BBC Ecophiles

دیدگاه