حمل و نقل عمومی در پراگ (قسمت دوم)

فاطمه اسفندیار
فاطمه اسفندیار یکشنبه، ۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
حمل و نقل عمومی در پراگ (قسمت دوم)

پراگ یکی از شهرهای دیدنی و گردشگری فوق‌العاده جمهوری چک است که همیشه مقصد بسیاری از گردشگران بوده و دارای برترین سیستم حمل و نقل عمومی جهت جابجایی مسافران و مردم است. در این مقاله با کجارو همراه باشید.

در سفر به پراگ برای رفتن به اطراف شهر، توصیه می‌کنیم به جای استفاده از ماشین‌های شخصی یا تاکسی، از سیسستم حمل و نقل عمومی استفاده کنید. وضعیت ترافیکی در مرکز شهر در طی دهه گذشته بسیار نامناسب شده است. اگر نیاز به یک اتومبیل یا یک تاکسی دارید، بخش‌های مربوط به پارکینگ و گرفتن تاکسی را بخوانید.

حمل و نقل عمومی در پراگ

در زیر قیمت‌های مربوط به جابه‌جایی دو نفره از فرودگاه پراگ به مرکز شهر باهم مقایسه شده‌اند (قیمت‌ها سپتامبر ۲۰۱۲ معتبرند):

حمل و نقل عمومی ۱۱,۰۳۸ تومان

تاکسی سرویس از ۸۶,۲۴۱ تومان به بالا

شرکت شاتل  ۴۴,۸۴۵ تومان

رفتن به هتل‌ها، بسته به هتل متفاوت است، اما معمولا از ۱۰۳,۴۸۶ تومان به بالا

گرفتن تاکسی در فرودگاه پراگ

حمل و نقل عمومی در پراگ

اولین نکته مهم

گرفتن تاکسی در پراگ کار ساده‌ای نیست. برای جلوگیری از خراب شدن سفر و داشتن یک تجربه بد، درست بعد از اینکه از پرواز پیاده شدید، یک تاکسی کرایه کنید.

حمل و نقل عمومی در پراگ

هنگامی که شما از خروجی پایانه بیرون می‌روید، چندین تاکسی را در کنار کمربندی می‌بینید که توسط شرکت‌های مختلف سازماندهی می‌شوند که به وضوح مشخص شده و قابل تشخیص هستند.

پیشنهاد ما این است که از تاکسی رادیویی AAA استفاده کنید. خدمات و قیمت‌های آنها بسیار مناسب است. شما باید مبلغی در حدود ۴۴,۸۴۵ تا ۸۶,۲۴۱ تومان برای رفتن از فرودگاه پراگ به مرکز شهر در نظر بگیرید. اتومبیل‌های آنها واقعا در دسترس و در اختیار هستند. اگر همچین تصمیمی نگرفتید، با فردی که در ایستگاه ورودی AAA حضور دارد، تماس بگیرید. شما نباید نیازی به تماس با مرکز بازرسی پیدا کنید، اما فقط در موارد ضروری، شماره‌های آنها عبارتند از: ۱۴۰ ۱۴ یا ۲۲۲ ۳۳۳ ۲۲۲ (انگلیسی صحبت کنید).

حمل و نقل عمومی در پراگ

یکی دیگر از شرکت‌های مهم تاکسی‌رانی پراگ، شهر تاکسی است، اما در حال حاضر در فرودگاه ایستگاهی ندارد. شما می‌توانید با شماره‌گیری ۲۵۷ ۲۵۷ ۲۵۷ (به انگلیسی صحبت کنید) یک تاکسی کرایه کنید یا برای سفارش وانت یک SMS به شماره ۷۷۷ ۲۵۷ ۲۵۷ به شکل زیر ارسال کنید:

نام شما، محل مورد نظر، زمان مورد نظر

گرفتن تاکسی در پراگ

حمل و نقل عمومی در پراگ

در حومه پراگ، حمل و نقل عمومی آسان و در دسترس است و شما غالبا نباید از تاکسی استفاده کنید. گرفتن تاکسی ایده‌ای مناسب برای زمان‌هایی است که تعداد چمدان زیادی دارید، هوا سرد است و باید به مکانی دور بروید، یا شب‌ها، هنگامی که مترو در دسترس نیست و تراموا و اتوبوس‌ها کمتر فعالیت می‌کنند.

متأسفانه در پراگ، رانندگان تاکسی به گرفتن هزینه‌های اضافی و امانت‌دار نبودن معروف‌اند. بر اساس تست‌های مخفی انجام شده در ماه جولای ۲۰۱۲، تنها یک نفر از پنج راننده تاکسی پراگ، مسیر صحیح انتقال از نقطه A به نقطه B را انتخاب کرد، مبلغ درست را دریافت کرده و رسید چاپ کرد.

این ویژگی‌ها مربوط به تاکسی‌هایی بود که در خیابان گرفته شده بودند و تلفنی کرایه نشده بودند. خوشبختانه تعدادی شرکت تاکسی‌رانی معتبر در پراگ وجود دارد که شما می‌توانید به خدمات‌رسانی خوب و قیمت‌های منصفانه آنها اعتماد کنید.

حمل و نقل عمومی در پراگ

در اینجا چند نکته بیان می‌شود که شما را از سردرگمی و ایجاد چندین مشکل نجات می‌دهد:

  • تاکسی‌هایی را که در مقابل ایستگاه‌های قطار یا در محل‌های توریستی قرار دارند کرایه نکنید. این تاکسی‌ها اغلب در انتظار توریست‌های بی‌اطلاع هستند و هزینه چندین برابری دریافت می‌کنند.
  • اگر شما نیاز به تاکسی کرایه‌ای در خیابان دارید، اطمینان حاصل کنید که یک تاکسی واقعی و ثبت شده است. لامپ زرد رنگ باید به طور دائم بر روی سقف‌شان نصب شده باشد و باید عبارت TAXI را با حروف سیاه در دو طرف ماشین حک کنند. نام راننده، شماره مجوز و قیمت‌ها باید روی دو درب جلو چاپ شود.
  • سعی کنید قبل از سوار شدن، میزان هزینه قابل پرداخت را تعیین کنید. اگر یک تاکسی را در خیابان متوقف کردید، قبل از سوار شدن باید از راننده سوال کنید و اگر مبلغ گفته شده منطقی به نظر می‌رسید، حتی می‌توانید پیش پرداختی بپردازید. اگر تاکسی را تلفنی سفارش دهید، که همیشه ایده مناسبی محسوب می‌شود، می‌توانید قیمت تقریبی یا حتی قیمت دقیق را از منشی بپرسید.
  • وقتی که سوار ماشین هستید، اطمینان حاصل کنید که نرخ تاکسی متر مطابق با لیست قیمت‌های درج شده در خودرو است. اگر این گونه نبود، آن را به اطلاع راننده برسانید یا تاکسی را متوقف کرده و از تاکسی پیاده شوید.
  • راننده موظف است به شما رسید چاپی ارائه دهد. اگر این کار را نکرد، شما می‌توانید از راننده رسید درخواست کرده یا هزینه کرایه را نپذیرید.
  • هوشمندانه رفتار کنید و تاکسی‌ها را از طریق یکی از این شرکت‌های معتبر و خوش رفتار تاکسی‌رانی کرایه کنید:
  • رادیو تاکسی AAA - تلفن ۱۴ ۱۴۰ یا ۲۲۲ ۳۳۳ ۲۲۲، www.aaa-taxi.cz
  • تاکسی شهر- تلفن ۲۵۷ ۲۵۷ ۲۵۷، www.citytaxi.cz
  • پروفی تاکسی - تلفن ۱۴ ۱۵۰، www.profitaxi.cz
  • هالو تاکسی - تلفن ۲ ۴۴۱۱ ۴۴۱۱، www.halotaxi.cz
  • سدوپ - تلفن ۷۷۷ ۶۶۶ ۳۳۳، www.sedop.cz

حمل و نقل عمومی در پراگ

بلیت‌ها و گذرنامه‌های سیستم حمل و نقل عمومی پراگ

 بلیت‌های تک سفره

سیستم حمل و نقل عمومی پراگ از دو نوع بلیت تک سفره استفاده می‌کند:

  • بلیت ۳۰ دقیقه ای: ۴,۱۳۹ تومان
  • بزرگسالان:  ۴,۱۳۹ تومان
  • کودکان ۶-۱۵ سال: ۲,۰۶۹ تومان
  • کودکان زیر ۶ سال: رایگان
  •  بلیت ۹۰ دقیقه ای: ۵,۵۰۰ تومان
  • بزرگسالان: ۵,۵۰۰ تومان
  • کودکان ۶-۱۵ سال: ۲,۷۶۰ تومان
  • کودکان زیر ۶ سال: رایگان

در صورت لزوم، شما می‌توانید یک بلیت ۹۰ دقیقه‌ای را به طور مستقیم از راننده به قیمت ۶,۹۰۰ تومان خریداری کنید.

هر دو نوع بلیت می‌توانند برای همه نوع حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گرفته و امکان انتقال بین خطوط (مترو به مترو، تراموا به تراموا و غیره) و انتقال بین انواع حمل و نقل (مترو به تراموا، تراموا به اتوبوس و غیره) را برای مدت زمان اعتبارشان، ۳۰۹۰ دقیقه فراهم می‌کنند.

حمل و نقل عمومی در پراگ

بلیت‌ها از طریق دستگاه‌های زرد رنگ فروش بلیت (همچنین به انگلیسی، سکه‌ها)، دفاتر بلیت فروشی در برخی از ایستگاه‌های مترو، Tabák / ترافیکا، برخی از روزنامه فروشی‌ها و مراکز اطلاعاتی توریستی فروخته می‌شوند. شما همچنین می‌توانید بلیت‌ها را با استفاده از تلفن همراه خود و ارسال پیام متنی "DPT24" یا "DPT32" به شماره ۰۶ ۹۰۲ خریداری کنید. بلیت شما معمولا در عرض یک دقیقه به تلفن شما ارسال می‌شود.

بلیت‌ها باید در ورودی ایستگاه‌های مترو و تراموا / اتوبوس به منظور تمدید دوره اعتبار، پانچ (سوراخ) شوند. اگر بلیت خود را از طریق اس ام اس درخواست کردید، قبل از ورود به وسیله نقلیه یا منطقه پرداخت در مترو، باید بلیت خود را دریافت کرده باشید.

کارت گردشگری

چند نوع کارت کوتاه و بلند مدت وجود دارد:

کارت کوتاه مدت (گردشگری)

  • کارت ۲۴ ساعته: ۱۹,۰۰۰ تومان (كودكان ۶ تا ۱۵ سال: ۹,۵۰۰ تومان )
  • کارت ۳ روزه (۷۲ ساعت): ۵۳,۵۰۰ تومان

کارت درازمدت (با یک شناسه عکس صادر می‌شوند)

  • ماهانه: ۹۴,۸۰۰ تومان
  • سه ماهه: ۲۵۵,۳۰۰ تومان
  • ۵ ماه: ۴۲۲,۵۰۰ تومان 
  • سالانه: ۸۱۹,۰۰۰ تومان 

کارت‌ها می‌توانند برای هر نوع حمل و نقل عمومی شهر پراگ در مدت زمان اعتبارشان، استفاده شوند. کودکان زیر ۶ سال نیازی به کارت ندارند و خدمات برای آنها رایگان است.

کارت بلیت‌های کوتاه‌مدت (توریستی) در دفاتر فروش بلیت واقع در برخی از ایستگاه‌های مترو و مراکز اطلاع رسانی توریستی فروخته می‌شوند. کارت های طولانی مدت در دفاتر بلیت فروشی موجود در برخی از ایستگاه‌های مترو به فروش می‌رسد.

دفاتر بلیت فروشی در بسیاری از ایستگاه‌های مترو (به عنوان مثال دجویکا، هاردشنیکا، موستک، فلورانس، هلاونی نادرازی، نادرازی هلوسویکو، نامستی میرو) واقع شده‌اند و معمولا از ساعت ۶:۳۰ صبح تا ۶:۳۰ بعد از ظهر فعال هستند، بعضی از این باجه‌ها برای ناهار بسته می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع myczechrepublic

دیدگاه