قلعه تسخیر شده وولفسگ در منطقه باواریا آلمان

مریم اصلانی
مریم اصلانی سه شنبه، ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
قلعه تسخیر شده وولفسگ در منطقه باواریا آلمان

یک قلعه تسخیر شده و یک غار مرموز جاذبه‌ی گردشگری امروز ما را تشکیل می‌دهند که پلی بین دنیای اشباح و اسرار ناشناخته زده‌ است. با کجارو همراه باشید.

تصویر ذهنی ما از قلعه‌های قدیمی تصویری از پیش تعیین شده و مشخص است. ما انتظار داریم با دژی بزرگ و سنگی مواجه شویم که باروهای متعددش سر به آسمان ساییده و دروازه‌های آهنی بزرگی راه‌های ورودی آن را محافظت کنند. اما قلعه‌ی تسخیر شده امروز ما، شاید نتواند آنگونه که باید و شاید این توقعات را برآورده کند. این قلعه زیبا و جمع و جور در دهکده‌ کوچکی در کشور آلمان واقع شده، اما با این حال داستان‌های زیادی در مورد تسخیر شده بودن آن بر سر زبان‌ها است.

قلعه تسخیر شده وولفسگ، آلمان

دهکده باواریایی کوچک «وولفسِگ» (Wolfsegg)، برازنده‌ی عناوینی همچون آرامش بخش و پر صلح و صفا است، جهانی کوچک و دلفریب که دروازه‌ای رو به شهر نورنبرگ دارد که در همان نزدیکی واقع شده است. اما این دهکده‌ی کوچک جواهری زیبا و تاریخی دارد که به دلیل حضورش، این منطقه به مقصدی ایده‌آل برای گردشگران مشتاق مبدل شده است. در مرکز این دهکده قلعه‌ی قدیمی «وولفسگ» واقع شده که دست کم هشتصد سال قدمت دارد، قلعه‌ای که گفته می‌شود به تسخیر اشباح درآمده است.

بی‌شک این قلعه در طول سال‌های فعالیت خود شاهد اتفاقات ریز و درشت بسیاری بوده و از پیشینه‌ی تاریخی قابل توجهی برخوردار است، اما مسلما نه کسی تا به حال استخوانی در آن پیدا کرده و نه صدایی از هیولاها به گوش رسیده است. اما با این وجود توطئه و انجام یک قتل باعث شده که نام این قلعه نیز در شمار مقاصد حوزه گردشگری وحشت ذکر شود.

قلعه تسخیر شده وولفسگ، آلمان

داستان این قلعه شاید یکی از ساده و پیش پاافتاده‌ترین داستان‌های معمول قلاع قدیمی باشد. «کلارا ون هلفشتاین» (Klara von Helfenstein) و همسرش «اولریک ون لبر» (Ulrich von Laaber) روزگاری در این قلعه زندگی می‌کردند که به عنوان یک ایستگاه بین راهی برای دسته‌های نظامی در حال عبور مورد استفاده بود. اولریک شوالیه‌ای نجیب‌زاده که اغلب اوقات خود را در مأموریت‌های مختلف سپری کرده و سرگرم رتق و فتق امور نظامی محوله بود. اما همین غیبت‌های متعدد او از خانه، زمینه ساز شکل گیری سؤظن‌های او به همسرش کلارا شد که ظاهرا با یکی از رقبای سابق همسرش به نام «گئورگ مولر» (Georg Moller) گرم گرفته بود.

قلعه تسخیر شده وولفسگ، آلمان

به هر حال ماه همیشه پشت ابر پنهان نمی‌ماند و بالاخره این ماجرا نیز به گوش همسر عصبانی رسید که در آن زمان به دلایل کاری قادر به بازگشت به منزل نبود و نمی‌توانست از چند و چون داستان به خوبی اطلاع پیدا کند. اما همین شک و دودلی و البته خشم شوهر زخم خورده کافی بود تا شوالیه قصه‌ی ما دو کشاورز جوان را استخدام کند تا همسرش را به قتل برسانند. شاید دست او به رقیب سابقش نمی‌رسید، اما همسرش گزینه‌ی مناسبی برای فرونشاندن آتش خشم و انتقامش بود. البته کشته شدن کلارا ناخواسته زندگی مولر را نیز تحت تأثیر قرار داد، به طوری که نقل می‌شود او نیز پیاده به سمت جنگل رفته و برای همیشه ناپدید شد.

مدت نه چندان طولانی بعد از این ماجرا اولریک و پسرانش نیز از سفر بازگشتند، اما سرنوشت خواب‌های بدی برای آنها دیده بود، چرا که در همان شب بازگشتن به قلعه، همگی ناپدید شدند.

قلعه تسخیر شده وولفسگ، آلمان

اما مسئله‌ی تسخیر شده بودن قلعه نیز به مشاهدات عجیب افرادی بازمی‌گردد که گفته‌اند شبح زنی سفیدپوس را در قلعه مشاهده کرده‌اند. البته قلعه وولفسگ شاهد پدیده‌های منحصربه‌فرد و عجیبی است که شاید به ندرت در دیگر مقاصد گردشگری از این دست مشاهد شده باشند. ظاهرا شبح ساکن قلعه توانایی‌هایی عجیب و غیرمنتظره دارد، از جمله او توانایی بلند کردن اجسام را داشته و اغلب اینکار را به شکلی خشن انجام می‌دهد که رنگ و بویی خبیثانه دارد. البته باز هم اینجا شاهد تناقصی آشکار هستیم، چون ارواح خبیث معمولا خود را به انسان‌ها نشان نمی‌دهند، اما بانوی سفید پوش توسط افراد متعددی مشاهده شده است.

قلعه تسخیر شده وولفسگ، آلمان

همان گونه که پیش از این نیز گفتیم ماجرای زنان سفیدپوش از جمله داستان‌های محبوب و البته متداول حیطه گردشگری وحشت است. در این میان قدیمی‌ترین حضور شبح یک زن سفید پوش به افسانه‌ای در کشور مکزیک بازمی‌گردد. داستان زن جوانی که به دلیل خیانت همسرش، کودکانش را کشته و سپس فرار کرد. می‌گویند بعدها شب هنگام او را با لباسی غرق در خون دیده‌اند که راه می‌رفته و در فراغ فرزندانش می‌گریسته است. اما داستان زنان سفیدپوش از آن زمان در میان کشورها و فرهنگ‌های مختلف به وفور دیده و از فیلیپین گرفته تا بلژیک، داستان‌های بسیاری در مورد این ارواح سرگردان نقل شده است.

شبح زن سفید پوش

اما به هر روی و فراغ از صحت و سقم داستان بانوی سفید پوش، قلعه وولفسگ یکی از جاذبه‌های محبوب گردشگری است که در میان دهکده‌ای آرام و در سکوتی دلپذیر جا خوش کرده و پذیرای بازدیدکنندگان مشتاقی است که دوست دارند حداقل یک نظر شبح سفیدپوش ساکن آن را مشاهده کنند. 

قلعه تسخیر شده وولفسگ، آلمان

اما داستان جهان پنهان شده در پس قلعه داستان چندان خوشایندی نیست، چرا که ظاهرا جنگل‌های اطراف قلعه، شهرت بدی دارند. تنها کافی است چند متری به داخل جنگل بروید تا با غاری مخوف مواجه شوید که افراد محلی به آن لقب «گودال» را داده‌اند. لقبی که ظاهرا به دلیل شیب بسیار تند ورودی این غار است که در دل تاریکی پنهان شده است. برای صدها سال، افراد محل از ورود به این غار و جنگل‌های اطراف آن اجتناب می‌کردند. گفته می‌شود که صداهای عجیبی از درون این غار به گوش می‌رسیده، صدای تنفس، خرخر و خرناس کشیدن چیزی مخوف و ناشناخته. جنگل و غار مرموز دهکده وولفسگ، آلمان

اگر سری به این دهکده زده و پای صحبت افراد محلی بنشینید، داستان‌های جالبی در مورد این غار خواهید شنید. آنها از داستان مسافرانی سخن خواهند گفت که بیش از اندازه به غار نزدیک شده و بعد از آن دیگر هرگز دیده نشدند، از صدای مخلوقی که ظاهرا متعلق به این جهان نبود. مولر پریشان حال نیز زمانی دقیقا به داخل همین جنگل رفته و سپس برای همیشه ناپدید شد.

قلعه تسخیر شده وولفسگ، آلمان

البته با نگاهی به داستان‌های محلی و فولکلور به ویژه در اروپا و دیگر فرهنگ‌ها می‌بینیم که اغلب از کودکان خواسته شده بیش از اندازه از خانه و محل زندگی خود دور نشوند و شاید داستان این غار هم از چنین درون مایه‌ای الهام گرفته شده است. اما آنچه که دانشمندان در دهه‌ی ۱۹۲۰ درون این غار کشف کردند، رنگ و بویی واقعی به این افسانه‌های تخیلی بخشید، چیزی که مشاهده‌اش باعث حیرت و وحشت بسیاری شد.

یک غار عجیب و مخلوقی عجیب‌تر که در تاریکی اعماق آن پنهان شده و ظاهرا مسئول ناپدید شدن افراد بسیاری است

پیشتر محتمل‌ترین فرضیه در میان طبیعت شناسان و باستان شناسان این بود که صداهای به گوش رسیده متعلق به جانوری است که این غار را به عنوان لانه خود انتخاب و آنجا زندگی می‌کرده است. از آنجایی که ورودی غار به اندازه‌ای شیب دار است که هر حیوان با هراندازه‌ای را دچار مشکل رفت و آمد کند، آنها استدلال می‌کردند که این ورودی تنها یک منفذ و شکاف بوده و ورودی اصلی غار احتمالا در جای دیگری واقع شده است. البته بعدها مشخص شد که این فرضیه صحت ندارد. چرا که این غار نه به شکل افقی، بلکه رو به اعماق زمین امتداد داشته و به همین خاطر وجود ورودی دیگر در هیچ نقطه‌ای در همان نزدیکی محتمل نبوده و نیست.

غار مرموز

اما دانشمندان با ورود به غار و کاووش اعماق آن با یافته‌های عجیب و غیرقابل باوری مواجه شدند. ظاهرا درون غار یک سیستم تونلی کشف شد که در تاریکی دنیای زیرزمین منشعب شده و به حفره‌های کوچک‌تری راه داشتند و در نهایت دانشمندان مزد زحمات خود را گرفتند. آنها چندین لایه استخوان کشف کردند که کف تونل، روی هم انباشته شده و بعضی از آنها بسیار قدیمی و شماری تازه بودند.

به دلیل سختی مسیر برگشت، آنها تنها توانستند تعدادی استخوان کوچک را با خود به سطح زمین منتقل کنند که آنالیز و بررسی آنها نشان داد که متعلق به حیوانات هستند. همین مسئله آنها را متقاعد کرد که قدم به کنام جانوری خطرناک گذاشته و به همین خاطر به سرعت اسباب و وسایل خود را جمع کرده و منطقه را ترک کردند. در این میان شایعاتی است که طبق آنها شماری از استخوان‌های کشف شده متعلق به جانوارانی عجیب بودند که تاکنون مشاهده و شناسایی نشده‌اند.

غار مرموز وولفسگ

دسترسی به قلعه اصلا کار سختی نیست، چون برخلاف بسیاری از قلعه‌های دیگر، نه روی یک صخره سنگی که برفراز یک تپه نه چندان مرتفع ساخته شده است. اما هیچ کدام از مردم محلی شما را در راه رسیدن به غار همراهی نکرده و حتی نگرانی خود را از این جستجوی ناخوشایند اعلام می‌کنند. 

قلعه تسخیر شده وولفسگ، آلمان

در میان دیوارهای سنگی قلعه ظاهرا گذرگاهی وجود دارد که در نهایت به زیرزمین قلعه منتهی می‌شود. می‌گویند این زیرزمین در نهایت راه به گودال پیدا می‌کند، اما به نظر نمی‌رسد این باور چندان درست باشد. امروزه درهای قلعه به روی گردشگران باز است، قلعه‌ای که اکنون به عنوان یک موزه مورد استفاده عموم قرار داد.

موقعیت دهکده روی نقشه

امیدوارم از مطالعه این مطلب و همراهی با ما لذت برده باشید.

مطالب مرتبط:

منبع wixsite

دیدگاه