۶ راهکار برای حوادث نابهنگام در سفر (قسمت دوم)

سودا سلیمی
سودا سلیمی سه شنبه، ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۴۵
۶ راهکار برای حوادث نابهنگام  در سفر (قسمت دوم)

 داستان سفری که برای مادرم تدارک دیده بودم به سفری پرمخاطره و داستان مرگ و زندگی تبدیل شد، سفری عجیب و پر از بدبیاری. برای خواندن سفری جالب و پر عبرت در قسمت دوم این مقاله همراه کجارو باشید.

اصولا سفر تجربه‌ای خوشایند است، ولی گاهی  شرایط و اتفاق‌های غیرمنتظره در طول سفر، آن را به خاطره‌ای بد برای ما تبدیل می‌كند. برای مواجه شدن با این مشکلات در حین سفر باید هوشیار باشیم.

۳. از اعتبار بیمه‌ی خود اطمینان حاصل کنید

سفر بد

در تمام سال‌هایی که مسافرت کردم تا به حال تجربه‌ی گم کردن چیزی، مریض شدن و یا لغو کردن بلیط خود را نداشتم، به همین دلیل هیچ احساس احتیاجی به بیمه نکردم. زمانی‌که بلیط سفر به نیویورک را برای مادرم به عنوان هدیه خریدم، هزینه‌ی تکمیلی بیمه پرواز (۳ میلیون تومان) را پرداخت کردم. خوشبختانه این بیمه تکمیلی هزینه‌ی پرواز و درمان مادرم  را پرداخت می‌کرد ولی با این حال هزینه‌های زیادی بود که شامل این بیمه نمی‌شد مانند هزینه‌ی پرواز برگشت اضطراری او به منزل و دکتری که در پرواز او از روسیه به استرالیا برای کنترل فشار خون او را همراهی می‌کرد (مادرم در آخرین پرواز دچار حمله‌ی قلبی خفیفی شد) و همچنین هزینه‌های پرواز عاجل من برای همراهی مادرم به خانه. البته این را اضافه می‌کنم که انتظار نداشتم بیمه هزینه‌های من را هم متقبل شود. برای جبران این هزینه‌های اضافی مادرم به بیمه‌ی سفر احتیاج پیدا کرد.

گاهی شاید شانس بدی در سفر داشته باشید، پس برای اطمینان خاطر با صرف کمی هزینه و پول اضافی خود را بیمه کنید. مخصوصا اگر وضعیت سلامت نامناسبی دارید. بعد از اینکه خود را بیمه کردید جهت اطمینان خاطر حتما کپی مدارک خود را به یکی از بستگان و یا دوستان خود بدهید تا در صورت اضطرار از طرف شما قادر به عمل باشند. از همه مهم‌تر، تمام رسید‌های خود را نگه دارید و اگر به زبانی هستند که تسلط ندارید، توضیح را پشت آن یادداشت کنید تا بدانید هر رسید متعلق به چه چیزی بوده. در شرایط اضطراری یادداشت‌برداری اصلا کار آسانی نیست ولی برای ادعاهای آینده برای شرکت بیمه لازم و ضروری است. برای اطمینان می‌توانید با گوشی خود از رسیدها عکس بگیرید.

۴. عاقلانه عمل کنید

سفر بد

زمانی که مطلع شدم مادرم در آمبولانسی در مسکو است بلافاصله شرکت بیمه‌ی سفر او را از وضعیت مطلع کردم. آنها از من تشکر کردند و پیشنهاد کردند که فرم‌های بیمه را به بیمارستان مادرم در مسکو فکس کنند. قرار شد که بعد از برطرف شدن وضعیت اضطراری مادرم دوباره با آنها تماس بگیرم. همین و بس. انتظار داشتم که در مورد نحوه‌ی حل مشکلات بیشتر راهنمایی کنند در صورتیکه با یک مکالمه‌ی تلفنی کوتاه همه چیز تمام شد. در واقع از آنها انتظار کمک و همدردی داشتم نه اینکه فقط کار خود را انجام دهند، در مورد شرکت خطوط هواپیمایی هم وضع همین‌طور بود، شرکت هواپیمایی مادرم را تک و تنها در کشوری غریب با حال وخیم رها کرده بود، بسیار غیر‌عقلانی بود که برای مراقبت از مادرم در مسکو از آنها کمک بطلبم.

اگر همانند من برای دیدن مادر خود بعد از پنج روز قادر به گرفتن ویزای اضطراری نشدید، ناچارید راه دیگری پیدا کرده و با سفارت محلی ارتباط برقرار کنید. سفارت محلی در این وضیت برای من خیلی ارزشمند بود، آنها پزشکی انگلیسی زبان برای مراقبت از مادرم در طی این پج روز فرستادند. این دکتر داروهای مورد نیاز را برای مادرم تجویز کرد و او را به بیمارستانی بهتر منتقل کرد تا به بهبودی خود دست یابد و دوباره آماده‌ی سفر و بازگشت به خانه شود. علاوه بر همه‌ی این محاسن، حسن دیگر دکتر این بود که مادرم حس تنهایی نمی‌کرد و دکتر خواسته‌های او را می‌توانست به زبان روسی ترجمه کند.

درس مهم: دنیای بی‌رحمی است ولی به خاطر داشته باشد همیشه سفارت وطنتان هوای شما را خواهد داشت. در مواقع ضروری هنگام سفر حتما با سفارت کشورتان تماس بگیرید. حداقل برای رهایی از شرایط بد شما را راهنمایی کرده و راهکاری ارائه خواهند داد.

۵. کیف‌های خود را دسته‌بندی کرده و روی آنها برچسب بزنید

سفر بد

نقطه‌ی اوج همه‌ی بدبیاری‌های مادرم در این سفر پر مخاطره بدون شک خرابی هواپیما و فرود اضطراری و ناموفق آن بود که علاوه بر فشار خون بالا، معطلی پنج روزه در دبی باعث قاطی شدن و جابه‌جایی چمدان‌ها شد. وقتی ما به پرت رسیدیم و متوجه شدیم که چمدان‌ها هنوز نرسیده‌اند، خندیدم و گفتیم: "بعد از این همه اتفاق، چرا که نه". هفته‌ای که گذشت برای مادرم که از انواع آزمایش‌های پزشکی خسته و تحت مراقبت‌های ویژه قرار داشت مانند کابوسی بود که البته بعد از مشاجره با همسایه‌ی قاچاقچی و بحث با دخترش به خاطر رانندگی تا فرودگاه که به تصادف انجامید بسیار عادی جلوه می‌کرد.

بعد از یک ساعت انتظار در فرودگاه، چمدان‌های ما رسیدند ولی بدون شماره و نام مالک آنها. خوشبختانه من رسید تحویل چمدان‌ها به فرودگاه را نگه داشته بودم.  چمدان‌ها شماره نداشت و کسانی که رسید تحویل بار را دور انداخته بودند نمی‌توانستند ادعای مالکیت بار کنند. در چند روزی که مادرم در روسیه بود، من هر روز با فرودگاه تماس گرفته و  برگشت چمدان‌ها را پیگیری می‌کردم و آنها حتی اگر نمی‌دانستند که بارها کجا هستند با اطمینان به من می‌گفتند که در راه بازگشت هستند. خلاصه که بارها پنج روز بعد به دست ما رسیدند.

درس مهم: ۱.رسید تحویل بار به فرودگاه را تا زمان دریافت بار نزد خود نگه دارید زیرا تنها سند اثبات مالکیت شما بر چمدان‌هایتان می‌باشد. ۲. یک کپی از کارت شناسایی و شماره تماس خود را داخل کیف بگذارید تا در صورت بروز مشکل شرکت هواپیمایی با شما تماس بگیرد. ۳. مطمئنا بعد از برگشت از سفر بسیار خسته هستید ولی باید در فرودگاه منتظر مانده و بار خود راتحویل بگیرد، اینکار را اصلا به روزهای بعد موکول نکنید. ۴.مقداری وقت گذاشته و لیست وسایلی را که در چمدان‌ها بسته بندی کرده‌اید تهیه کنید و از وسایل داخل چمدان عکس بگیرید، به نظر کار وقت‌گیری است اما در صورت خراب شدن و آسیب دیدن چمدان شما بسیار مفید خواهد بود.

۶. حواستان به حساب بانکی باشد

سفر بد

سفر مادرم پستی و بلندی‌های زیادی داشت که شامل پرواز اضطراری به روسیه، چند روز پرتنش در روسیه و یک خط اتوبوس در دبی که در همه‌ی ایستگاهها توقف نمی‌کرد (منتظر ماندن برای اتوبوسی که نمی‌رسید، زیر نور آفتاب در دمای ۴۹ درجه‌ی سانتیگراد شاید راه خوبی برای وقت تلف کردن نباشد ولی بدون شک راه موثری برای به کشتن دادن مادرتان است). بلافاصله بعد از رسیدن به خانه در استرالیا برای کنترل فشار خون مادرم به پزشک مراجعه کردیم و در همین اثنی متوجه شدیم که کارت‌های اعتباری و حساب بانکی مادرم هک شده است. او بانک و شرکت کارت اعتباری سفر را مطلع کرد، به علت مشکلات پیش آمده در سفر حساب بانکی خود را در طول سفر چک نکرده بود. او متوجه شد که در این سفر نه تنها مشکلات جسمی و روحی فراوانی تحمل کرد بلکه خسارات‌های مالی بسیاری نیز متوجه او شد.

حساب‌های بانکی خود را قبل از سفر حتما کنترل کنید. منتظر خبر دستبرد به حساب بانکی خود نباشید چون اکثرا بسیار دیر بانک شما را مطلع خواهد کرد و سعی کنید در طی سفر شرایطی را مهیا کنید که مانند زمانی که در منزل هستید به صورت منظم حساب بانکی خود را کنترل کنید. حساب جداگانه‌ای برای سفر خود باز کنید تا مخارج سفر را از این طریق مدیریت کنید و اگر شخصی امکان دسترسی به حساب بانکی شما را پیدا کرد نتواند کل حساب را خالی کند. از دستگاه‌های عابر بانکی که در شعب بانک‌ها قرار دارند استفاده کنید چرا که احتمال دزدی و دسترسی به رمز و حساب شما توسط اشخاص سودجو از این طریق کاهش پیدا خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

منبع fodors

دیدگاه