قدیمی ترین کتابخانه دنیا در شهر فاس، مراکش

فاطمه محمدی
فاطمه محمدی دوشنبه، ۶ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
قدیمی ترین کتابخانه دنیا در شهر فاس، مراکش

کتابخانه «قرویین»(Qarawiyyin) به‌عنوان قدیمی‌ترین کتابخانه جهان شناخته‌شده است که در سال ۱۳۵۹ پس از میلاد در دانشگاهی به همین نام در شهر فاس کشور مراکش، تاسیس‌شده است. با کجارو همراه باشید تا کتابخانه قرویین را بهتر بشناسید.

دانشگاه قرویین در سال ۸۵۹ پس از میلاد در شهر فاس ،کشور مراکش ساخته‌شد. پس از گذشت مدت‌زمانی طولانی در سال ۱۳۵۹ پس از میلاد، کتابخانه قرووین در این دانشگاه بنا شد. نسخه‌های خطی کمیابی در این کتابخانه نگه‌داری می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به «قرآن مجید» متعلق به قرن ۹ اشاره کرد.

قدیمی ترین کتابخانه دنیا

۴۰۰۰ نسخه کتاب کمیاب به‌ علاوه هزاران نسخه خطی در قرویین نگه‌داری می‌شود. اسناد باارزشی در این کتابخانه وجود دارد که امروزه برای بازدید عموم قرارگرفته است.

زنان، پیشگام در توسعه علم و دانش

دانشگاه قرویین توسط بانوی فرهیخته «فاطمه ال فهریاتی»(Fatima El-Fihriyathe) تاسیس‌شده است و این بانوی مسلمان اولین قدم‌ها برای تاسیس کتابخانه دانشگاه را برداشت. او به‌شدت به فرهنگ و ادب علاقه داشت و سعی داشت تجربیات خود را در اختیار مردم قرار دهد. او دومین زنی بود که توانست دیپلم تحصیلی بگیرد. دیپلم او در موزه دانشگاه قرویین قرار داده‌شده است.

قدیمی ترین کتابخانه دنیا

بانوی مرمت کار و معمار «عزیزا چائونی»(Aziza Chaouni) به‌همراه تیم خود، کمر همت بست تا دانشگاه و کتابخانه قرووین را بازسازی کند تا این اثر فاخر سال‌ها پابرجا بماند.

بیشتر بخوانید:

قدیمی ترین کتابخانه دنیا

از جمله اقدامات بانو چائونی برای مرمت کتابخانه قرویین، می‌توان به بازسازی پایه‌های کتابخانه، راه‌اندازی سیستم فاضلاب جدید، کاشی‌کاری دوباره بنا، تعبیه تهویه مناسب، پانل‌های خورشیدی برای جذب انرژی در سقف و قفل دیجیتال برای اتاق‌های خاص اشاره کرد. بر اساس گزارش CNN یک آزمایشگاه فوق پیشرفته برای احیای نسخ خطی گران‌بها در کتابخانه قرویین درست‌شده است.

موقعیت دانشگاه قرویین،مراکش

دانشگاهی به قدمت تاریخ اختراع جبر

قدیمی ترین کتابخانه دنیا

دانشگاه قرویین تنها ۳۰ سال بعد از ساخت شهر فاس بنا شد. هم‌زمان با تاسیس این دانشگاه، مفهوم جبر توسط دانشمندان مطرح شد.

در ادامه شمارا به مشاهده ویدئویی کوتاه از محیط داخلی دانشگاه و کتابخانه قرویین دعوت می‌کنیم:

دانلود ویدئو

مطالب مرتبط:

منبع curiosity

دیدگاه