سوغات زاگرب، کرواسی؛ از کریستال تا عطر خوش لاوندر

حمیده کریمی
حمیده کریمی پنجشنبه، ۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵
سوغات زاگرب، کرواسی؛ از کریستال تا عطر خوش لاوندر

زاگرب، پایتخت و بزرگترین شهر کرواسی است. برای آشنایی با سوغات زاگرب، کجارو را همراهی کنید.

خرید سوغات یکی از لذت‌بخش‌ترین و در عین‌حال سخت‌ترین کارها در سفر است. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که در سفر به گوشه و کنار دنیا، سوغاتی‌های خاص و منحصربه‌فردی برای دوستان و نزدیکان خود بخرند نه چیزهایی که همه‌جا پیدا می‌شود. معمولا برای خرید سوغات، محصولات محلی و صنایع دستی انتخاب خوبی است. در ادامه با تعدادی از بهترین سوغاتی‌های زاگرب آشنا می‌شویم.

کراوات‌های سنتی

این کراوات‌های سنتی چیزی فراتر از یک تکه لباس هستند؛ این کراوات‌ها تاریخچه‌ای غنی در کرواسی دارند. کراوات بخشی از لباس رسمی سربازان کرواسی در قرن هفدهم بوده است. آنها کراوات را به یقه‌ی خود گره می‌کردند تا یقه را بسته نگه‌دارند. کراوات‌ها به مرور زمان دچار تغییر شکل شده‌اند تا به شکل مدرن امروزی درآمده‌اند.

کراوات

این کراوات‌های سنتی انتخاب خوبی برای دوستداران مد است اما اگر نوع سنتی آن را نپسندیدید، بهترین کراوات‌های امروزی را می‌توانید از فروشگاه‌ها و مراکز خرید زاگرب، برای عزیزان خود خریداری کنید.

کروات

چترهای Šestine

سوغات زاگرب

این چتر یکی از متمایزترین سوغاتی‌های زاگرب است. خاستگاه این چتر، یک دهکده‌ی کوچک به نام Šestine بین زاگرب و کوه Medvednica است. این چتر بخشی از لباس سنتی این منطقه را تشکیل می‌دهد و قدمت استفاده از آن به قرن هجدهم برمی‌گردد. هنر ساخت این چترها، یکی از میراث فرهنگی غیرمادی کرواسی است.

رنگ قرمز، حاشیه‌های طرح‌دار، میله‌ی ضخیم چوبی و دسته‌‌ای از جنس شاه‌بلوط از ویژگی‌های این چتر است. در رویدادها و جشن‌های مختلف بومی و فرهنگی، اهالی این منطقه از این چتر به عنوان یکی از متعلقات لباس خود استفاده می‌کنند.

کریستال سامبر (Samobor)

در غرب زاگرب، شهر کوچکی به نام سامبر وجود دارد که میزبان کارخانه‌ی کریستال سامبر است. صنعتگران و هنرمندان در این کارخانه با روش‌های سنتی، ظروف کریستالی زیبایی تولید می‌کنند. این ظروف و اشیای زیبا، سوغاتی نفیس و گران‌قیمت است. می‌توانید برای بازدید از شهر سامبر، یک سفر کوتاه یک روزه از زاگرب ترتیب بدهید.

کریستال

تور

تورهای دست‌ساز کرواسی به خاطر زیبایی و کیفیتی که دارند در سراسر دنیا مشهور‌اند و هنر ساخت تور در کرواسی در سال ۲۰۰۹ در فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو به ثبت رسیده است. از این تورها در کرواسی به شکل سنتی برای تزیین میز، لباس، رخت خواب و... استفاده می‌کردند. این تورها در ابعاد، اشکال و قیمت‌های مختلف در فروشگاه‌های سوغات عرضه می‌شوند. البته چون دست‌ساز هستند، قیمت‌شان بالا است اما سوغاتی خوبی برای علاقه‌مندان به صنایع دستی هستند. حتی می‌توانید انواع مختلف آن را قاب کنید و به عنوان یک اثر هنری زیبا به دیوار آویزان کنید.

تور کرواسی

اسباب‌بازی‌های چوبی

اسباب‌بازی‌های چوبی همه‌جا پیدا می‌شوند اما در زاگرب می‌توانید انواعی از اسباب بازی چوبی پیدا کنید که با دست ساخته می‌شوند. مردان با کمک ابزارها و ماشین‌های ساده، این اسباب‌بازی‌ها را می‌سازند و زنان محلی آنها را با رنگ‌های شاد و زیبا رنگ‌آمیزی می‌کنند. هنر و تاریخچه‌ تهیه‌ی این اسباب بازی ها در سال ۲۰۰۹ در فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو به ثبت رسیده است.

اسباب بازیهای کرواسی

در فروشگاه‌های متعدد می‌توانید انواع اسباب‌بازی را پیدا کنید که هم برای بزرگ‌ترها و هم برای بچه‌ها جالب و دوست‌داشتنی است.

اسباب بازی چوبی

روغن زیتون

سوغات زاگرب

روغن زیتون یکی از مهم‌ترین مواد غذایی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است. درخت زیتون، درختی است که به خوبی در آب و هوای مدیترانه‌ای رشد می‌کند و از زمان‌های دور از روغن زیتون برای مصارف خوراکی، درمانی و زیبایی استفاده می‌شود. کرواسی، از نظر آب و هوا و شرایط جغرافیایی برای رشد و پرورش زیتون بسیار مناسب است و زیتون‌های این منطقه کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. روغن زیتون ایستریا در بین بهترین روغن زیتون‌های دنیا جای دارد که از بهترین زیتون‌های دست‌چین شده تهیه می‌شود.

روغن زیتون به خاطر اینکه کاملا سالم و مفید است و علاوه بر مصارف خوراکی برای زیبایی هم مورد استفاده قرار می‌گیرد، سوغاتی خوبی است که طرفداران زیادی دارد. بهترین و خالص‌ترین روغن زیتون، روغن زیتون فرابکر یا extra virgin است که آن را با قیمت‌های مختلف از فروشگاه‌های زاگرب می‌توانید خریداری کنید.

پنیر

سوغات زاگرب

کرواسی هم مثل بسیاری از کشورهای اروپایی، پنیرهای خاص و خوشمزه‌ای دارد. تنوع این پنیرها به اندازه‌ای است که به راحتی می‌توانید هر کدام را که دوست داشتید به عنوان سوغات خریداری کنید یا برای خودتان بخرید و در سفر، طعم بی‌نظیر و متفاوت آن را امتحان کنید.

انواع پنیر

Paška Skuta: پنیر تازه شبیه به پنیر ریکوتا

Trapist: نوعی پنیر نیمه خشک تهیه شده از شیر گاو

Figurica: پنیری تهیه شده از ترکیب شیر گوسفند و گاو

Dinarski: نوعی پنیر که اختصاصا از شیر گاو منطقه‌ی Dinaric Alps در جنوب کرواسی  تهیه می‌شود و گاهی شیر بز هم به آن اضافه می‌کنند.

Paski Sir: پنیری سخت تهیه شده از شیر گوسفند. این پنیر را فقط از شیر گوسفندان جزیره‌ی Pag تهیه می‌کنند.

اسطوخودوس

سوغات زاگرب

این گیاه بنفش معطر در سراسر مدیترانه به وفور رشد می‌کند. از ۲۵۰۰ سال پیش، در این منطقه از اسطوخودوس به اشکال مختلف استفاده می‌شود. رومیان از روغن این گیاه برای حمام‌های معطر استفاده می‌کردند. اسطوخودوس خشک شده در بین یونانیان، مصارف دارویی داشته است و از آن برای درمان تنگی نفس، تسکین درد و عفونت استفاده می‌کردند. گل‌های زیبای این گیاه، زینت‌بخش باغ‌ها و باغچه‌ها است. این گل‌های خشک هم مصارف گوناگونی دارند و بسیار معطر هستند.

در کرواسی مزارع اسطوخودوس زیادی وجود دارد. محصولات تولید شده از این مزارع در قالب کیسه‌های کوچک معطر و روغن و گل‌های خشک شده در فروشگاه‌ها و حتی در مزارع به فروش می‌رسد.

قهوه

قهوه یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌ها در کرواسی است. اهالی این کشور علاقه‌ی زیادی به قهوه دارند و شیوه‌های سنتی خود را برای تهیه‌ی آن به کار می‌برند. یکی از سوغاتی‌هایی که در کرواسی می‌توانید برای عزیزان‌تان بخرید، بهترین قهوه‌ها با بهترین کیفیت و طعم است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه