لاهاینا؛ جایی که سایه‌ها ناپدید می‌شوند

نگین توکلی
نگین توکلی یکشنبه، ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
لاهاینا؛ جایی که سایه‌ها ناپدید می‌شوند

وقتی که نور خورشید هیچ سایه‌ای از خود باقی نمی‌گذارد! اگر به این پدیده علاقه دارید همراه کجارو باشید تا از سر از راز آن برداریم.

پدیده‌ی ظهر لاهاینا در هر لحظه در نقطه‌ای از جهان در حال رخ‌ دادن است. در این هنگام وقتی نور خورشید به اجسام عمود بر سطح می‌تابد، هیچ سایه‌ای دیده نمی‌شود. 

نکته‌ی عجیبی در عکس زیر می‌بینید؟

ظهر لاهاینا

با توجه به سایه‌های زیر ماشین‌ها و روی دیوار، خورشید در آسمان است. ولی چرا این ستون‌ها هیچ سایه‌ای ندارند؟

به نظر می‌آید کسی این ستون‌ها را از عکس دیگری برداشته و اینجا گذاشته است، یا این یک اسکرین شات از یک بازی ویدیویی با کیفیت بد است که سازنده‌ی آن سایه‌ها را فراموش کرده است. ولی من به شما اطمینان می‌دهم این عکس واقعی است و در هاوایی گرفته شده است.

دلیل نبودن سایه این است که خورشید مستقیما از بالا می‌تابد. مردم هاوایی‌ این پدیده را «ظهر لاهاینا» می‌نامند.

ظهر لاهاینا

هاوایی تنها مکانی است که این پدیده دو بار در سال در آن رخ می‌دهد

هاوایی تنها ایالت در آمریکا است که این پدیده دو بار در سال در آن رخ می‌دهد، اما تنها جای زمین نیست که این اتفاق در آن می‌افتد. در حقیقت، در همین حال که این مطلب را می‌خوانید نقطه‌ای در جهان هست که خورشید هیچ سایه‌ای به وجود نمی‌آورد. این نقطه در حالی که سیاره می‌چرخد به‌صورت مداوم در سطح زمین حرکت می‌کند. شاید الان وسط یک اقیانوس یا در صحرا باشد یا در مکانی مبهم که قابل‌مشاهده یا هیچ‌کس متوجه آن نیست.

لاهاینا؛ هاوایی

این تقطه، فروخورشیدی نامیده می‌شود. در یک نقطه‌ی فروخورشیدی اشعه‌ی خورشید دقیقن عمود به سطح زمین برخورد می‌کند، پس هر جسم عمود بر زمین هیچ سایه‌ای از خود باقی نمی‌گذارد. این پدیده‌ی بدون سایه توسط «موزه‌ی بیشاپ» (Bishop Museum) متعلق به لاهاینا، پایتخت قدیمی هاوایی در جزیره‌ی مائویی (Maui) به نام «ظهر لاهاینا» نام‌گذاری شده است. لاهاینا در زبان هاوایی به معنی خورشید ظالم است.

نقطه فروخورشیدی

وقتی زمین می‌چرخد، نقطه‌ی فروخورشیدی به‌سمت غرب حرکت می‌کند و زمین را هر روز دور می‌زند. این نقطه همچنین در میان مدار راس السرطان و مدار راس الجدی حاره به‌سمت شمال و جنوب حرکت می‌کند. وقتی نقطه‌ی فروخورشیدی در مدار راس ااسرطان است، روز تحول ژوئن و وقتی نقطه‌ی فروخورشیدی در مدار راس الجدی حاره است، روز تحول دسامبر است. به‌طور مشابه، نقطه‌ی اعتدال شب و روز در سپتامبر و مارس زمانی رخ می‌دهد که نقطه‌ی فروخورشیدی از خط استوا عبور می‌کند.

تاریخ‌ رخداد ظهر لاهاینا هر سال تغییر می‌کند. اولین‌بار آن در ماه می و دومین‌بار در ژوئیه رخ می‌دهد. زمان آن معمولن بین ۱۲:۴۳ - ۱۲:۱۶ بعد از ظهر بر اساس ساعت استاندارد هاوایی است. شما می‌توانید تقویم محلی خود را چک کنید یا برای تاریخ‌های دقیق و مختصات، در گوگل جست‌و‌جو کنید.

ظهر لاهاینا

نظر شما در مورد این پدیده چیست؟ در بخش دیدگاه ها با کجارو در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه