سفر به جنوب شرق آسیا (قسمت اول)

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم دوشنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
سفر به جنوب شرق آسیا (قسمت اول)

جنوب شرق آسیا منطقه‌ای منحصربه‌فرد از جهان است که به خاطر جاذبه‌های بی‌‌نظیر و تمام نشدنی‌اش مورد توجه گردشگران قرار دارد. در این مقاله شما را در سفر به مناطق مختلف جنوب شرق آسیا راهنمایی می‌کنیم.

آیا قصد برنامه‌ریزی برای سفری به جنوب شرقی آسیا دارید؟ عالی است چرا که این چالش برای شما دستاورد‌های زیادی خواهد داشت. درحالی که ممکن است برای انتخاب مقصد نهایی به سمت یک نقشه دارت پرتاب کنید، در این مقاله به شما گزینه‌هایی از سه کشور زیبای ویتنام، کامبوج و تایلند را معرفی کرده و درباره‌ی آن‌ها اطلاعات مفیدی تقدیم می‌کنیم.

این مقاله از زبان جویی اسلادانی (Joey Skladany)، سفرنامه‌نویس حرفه‌ای بیان می‌شود.

چگونه به آنجا برسیم؟

چکش را پاییم آورده و از قلک خوکی خود عذرخواهی کنید. در زمان برنامه‌ریزی و رزرو بلیط هواپیما و اتاق اقامتگاه در جنوب شرقی آسیا، از مقرون به صرفه بودن قیمت‌ها غافلگیر خواهید شد (نسبت به سایر مناطق گردشگری دنیا). در حقیقت بیشتر پولی که من و دوستانم در این سفر خرج کردیم برای سوغاتی، تورهای روزانه و خوراکی‌های لوکسی بود که در نارگیل‌های بزرگ سرو می‌شود.

این موقعیت خوبی است که با بلیط کلاس تجاری (بیزینس کلاس) که همیشه رویایش را داشتید پرواز کنید چرا که در سفرهای طولانی، خواب یک عنصر حیاتی است (منظور نویسنده سفر از اروپا به جنوب شرقی آسیا است که گاهی تا ۱۰ ساعت زمان می‌برد). هیچ چیزی به خوبی آسایش و راحتی یک تخت خواب نرم در پرواز‌های طولانی بین‌المللی نیست.

اگر توان پرداخت هزینه‌ی کلاس تجاری را دارید، در پروازهای بیش از ۱۰ ساعتی از امکانات رفاهی آن لذت خواهید برد.

هانوی، ویتنام

جنوب شرقی اسیا

کجا بمانیم؟

با وجود اینکه اقامت در یک هتل زنجیره‌ای سوئیسی در جنوب شرق آسیا ممکن است غیرواقعی به نظر برسد، موقعیت هتل موونپیک (Mövenpick) باعث می‌شود از هرج و مرج مرکز شهر هانوی در امان بمانید. غذاهای سبک و صبحانه‌ی این هتل یکی از بهترین‌ها در طول سفر ما بود. بخش شیرینی و نان ویژه به همراه تعداد زیادی از غذاهای سنتی ویتنامی هر روز صبح برای بیرون کشیدن سه پسر غرغرو از تخت خواب کافی است. ویتنام را بدون غذای بهشتی بائوبانز (bao buns) با لوبیای قرمز ترک نکنید.

چه کار کنیم؟

مراقب باشید توسط موتورسواران زیر گرفته و کشته نشوید. این موضوع جدی است. در ویتنام صدها هزار موتور سیکلت وجود دارد و و قوانین ترافیکی کلا وجود ندارند! روش من این بود که چشمانم را بسته و تصور می‌کردم اینها تاکسی‌های نیویورک هستند و از خدای خود می‌خواستم که از من محافظت کند. البته این روش برای گذشتن از خیابان‌های هانوی اصلا ایمن نیست.

در ویتنام صدها هزار موتور سیکلت وجود دارد و قوانین ترافیکی کلا وجود ندارند

تجربه‌ی یک کروز شبانه در طول خلیج هالانگ (Ha Long Bay) کاملا ضروری است. این کروز قطعا زیباترین بخش سفر من بود چراکه در صبح‌گاه رویایی با کایاک از بین جزایری شبیه به عهد ژوراسیک گذشتیم. ما تور خود را از راه Indochina Junk گرفتیم و هرگز برای این موضوع پشیمان نیستیم.

جنوب شرقی آسیا

به موزه‌‌ی زندان هوالو Hỏa Lò بروید تا هرچیزی که از جنگ ویتنام، تاریخ جهان و وسناتور مک‌کین می‌دانید زیر سوال برود. هر داستانی دو روی مختلف دارد.

چه بخوریم؟

سفر به هانوی بدون امتحان کردن از خوراکی‌های کنار خیابانش کامل نیست. خوراکی‌هایی از جمله غداهای دریایی، بانکان banh canh پر گوشت و فو pho. به طرز شگفت ‌انگیزی بهترین غذایی که خوردیم در یک رستوران گیاهی به نام Ưu Đàm Chay در یک کوچه‌ بود.

سیم ریپ Siem Reap، کامبوج

جنوب شرقی آسیا

کجا بمانیم؟

کامبوج به طور کلی به خاطر رفتار دوستانه‌ و البته بیش از حد میهمان‌نوازانه‌ی مردم محلی‌اش مشهور است اما هیچ چیز بالاتر از خدماتی نیست که ما در اقامت‌گاه لوتوس بلنک Lotus Blanc گرفتیم. هوای آزاد، معماری فرانسوی با اتاق‌هایی که در عین مدرنی، با فضای چوبی خود بسیار راحت بودند. خصوصا با داشتن دوش‌های بزرگ شیشه‌ای. اما جواهر واقعی این هتل استخر آب گرمش است که در حیاط بیرونی و اختصاصی هتل قرار دارد. این استخر به شما یک فرصت عالی برای استراحت پس از یک روز گشت‌وگذار سنگین و البته پر از عرق کردن در مکان‌های تاریخی شهر می‌دهد.

چه کار کنیم؟

بازدید از انگکور وات (Angkor Wat) بدیهی‌ترین انتخاب است که باید در صدر فهرست کارهایتان در این شهر تاریخی قرار بگیرد. من همچنین شدیدا تغییر مسیر به سمت جذابت‌های فراوان خیابان‌های سیم ‌ریپ را پیشنهاد می‌کنم؛ از جمله روستای شناورش. جدا از خرید سوغاتی و امتحان کردن غذاهای محلی، می‌توانید با مردم بومی گفت‌و‌گو کنید. مردمی که گرم‌ترین، مهربان‌ترین و خوشایند‌ترین افرادی بودند که در این سفر ملاقات کردیم.

چه بخوریم؟

اینجا شانس کنارگذاشتن فرهنگ غذای غربی و کمی ماجراجویی را دارید. حشرات؟ برنج سرخ‌شده با مورچه؟ یک سیخ کباب مار؟ انتخاب‌ها بی‌شمارند! فقط به یاد داشته باشید تا شربت معده‌ی خود را در کیفتان بگذارید. این‌ غذاها زمانی که درون شکمتان رفتند، ترسناک‌تر می‌شوند.

آیا شما کجارویی‌های عزیز تجربه‌ی سفر به این مناطق را دارید؟ مثل همیشه با ما همراه باشید.

مطالب مرتبط:

منبع Chowhound

دیدگاه