بهترین مکان‌ها برای تجربه غواصی در آسیا (قسمت دوم)

مریم اصلانی
مریم اصلانی چهار شنبه، ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۵
بهترین مکان‌ها برای تجربه غواصی در آسیا (قسمت دوم)

گشت و گذار در دنیای زیر آب و شنا کردن در میان رقص مرجان‌ها و شیطنت ماهی‌ها حال و هوایی شگفت انگیز دارد. با مرور بهترین نقاط آسیا برای غواصی کردن همراه شما هستیم.

در بخش نخست این مطلب سری به آسیا زدیم و گلچینی از بهترین نقاط این قاره که بهشتی وصف ناپذیر برای غواصان و عاشقان دنیای زیر آب به شمار می‌آیند را به حضور شما عزیزان معرفی کردیم. در این مجال با بخش دوم این مطلب با شما خواهیم بود تا ببینیم کدام کشورهای آسیایی دیگر می‌توانند مقاصد گردشگری ایده‌آل برای جذب گردشگران این فعالیت مفرح باشند، با کجارو همراه باشید.

راجا آمپات (Raja Ampat)، اندونزی

راجا آمپات، اندونزی

«راجا آمپات» مجمع‌الجزایری متعلق به کشور اندونزی است که از بیش از ۱.۵۰۰ جزیره‌ی کوچک تشکیل شده است. این جزایر همگی در شمار منحصربفردترین مکان‌های این کره‌ی خاکی بوده و دارای بالاترین میزان گونه‌های مختلف ماهی و مرجان هستند. از جمله در حوالی این منطقه شاهد حضور بیش از ۵۳۷ نوع مختلف از مرجان و ۱.۰۷۴ گونه‌های مختلف ماهی هستیم. «کتدرال راک» (Cathedral Rock) واقع در «جزیره‌ی بو» (Boo Island)، یکی از بهترین نقاط دیدنی این ناحیه است. در این بخش شاهد دو ساختار پنجره‌ مانند در صخره‌های آهکی هستیم که به تدریج توسط جریانات قدرتمند اقیانوس و در میان صخره‌های آهکی کنده‌کاری شده و شکل گرفته‌اند. 

راجا آمپات، اندونزی

در محل قرارگیری این دو پنجره‌ی جادویی و شگفت انگیز زیرآبی، جزایر مرجانی غنی و شگفت انگیزی قرار دارند که چشم بیننده را خیره می‌کنند. در این بخش می‌توان هر دو نوع مرجان نرم و سخت را مشاهده کرد که روی این پنجره‌های سنگی رشد و نمو کرده‌اند. خفاش ماهی، «Blue-flash fusilier»، اسنپرهای زرد رنگ و ماهی تک شاخ از جمله گونه‌های آبزیانی هستند که در نزدیکی این صخره‌های مرجانی رفت و آمد می‌کنند.

راجا آمپات، اندونزی


Monad Shoal، فیلیپین

شارک پوینت، فیلیپین

فیلپین یکی از کشورهای مطلوب و جذاب برای عاشقان غواصی است که بی‌شک در این زمینه حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد. «Monad Shoal» که به نام «شارک پوینت» (Shark Point) نیز معروف است، یکی از مقاصد گردشگری شناخته شده این کشور در حوزه غواصی است. محلی ایده‌آل برای غواصان که درست در نزدیکی «جزیره‌ی مالاپاسکوا» (Malapascua) واقع شده است.

بهترین امکان برای تماشای درنده‌ترین نوع کوسه، در جزیره‌ای در نزدیکی فیلیپین امکان‌پذیر است

این نقطه به عنوان یکی از معدود مکان‌های واقع در کره‌ی زمین شناخته می‌شود که امکانی جالب توجه را برای طرفداران کوسه‌ها فراهم آورده است. همانگونه که از نام این منطقه مشخص است، اینجا بهترین جا برای تماشای کوسه‌ ماهی‌های درنده است، ویژگی که باعث شده این مکان مبدل به یکی از بهترین نقاط آسیا برای غواصی شود.

شارک پوینت، فیلیپین

در این منطقه جزیره‌ای زیر آبی واقع شده که در عمق ۱۶ الی ۳۲ متری واقع شده است. اگرچه کوسه‌ها اغلب در اعماق اقیانوس به جستجوی شکار می‌روند، اما بسیاری از آنها از این مکان به عنوان ایستگاهی برای نظافت و پاکیزگی استفاده می‌کنند و به همین خاطر می‌توان اوایل صبحدم به تماشای شنا و رفت و آمد آنها نشست. از دیگر آبزیانی که در این محدوده حضور خود را به رخ می‌کشند می‌توان به انواع سفره ماهی‌های غول پیکر، خفاش ماهی، دهان فلوتی‌ها، باراکودا، ماهی تن، ماهی لوله‌ای، ماهی تک شاخ، اسکوئید، اختاپوس و مارماهی اشاره کرد. گاهی دیگر گونه‌های کوسه همچون کوسه‌ی سفید خال‌دار و سر چکشی نیز در این منطقه مشاهده می‌شود.

شارک پوینت، فیلیپین


جزیره‌ی مرجانی توباتاها (Tubbataha)، فیلیپین

جزیره مرجانی توباتاها، فیلیپین

پارک ملی جزیره‌ی مرجانی توباتاها واقع در میانه‌ی دریای «سولو» واقع شده است. این پارک بی‌نظیر از منظر حیات آبی چیزهای بسیاری برای عرضه دارد. مکانی شگفت انگیز که دارای ۳۷۴ گونه مرجان، نزدیک به ۶۰۰ گونه ماهی، ۱۱ گونه کوسه و ۱۳ گونه دلفین و وال است. این پارک درست روی «تپه‌های کاگایان» (Cagayan Ridge) واقع شده است که به دلیل آتشفشان‌های خاموش و زیر آبی خود بسیار مورد توجه بوده و تنها برای چند ماه در سال در دسترس قرار دارد. کوسه‌های مرجانی سفید اغلب در این منطقه مشاهده می‌شوند، همچنین اینجا محل رفت و آمد سفره ماهی، محل رشد و نمو ماهی جک، ماهی تن، باراکودا و وال کوسه است.

جزیره مرجانی توباتاها، فیلیپین

جزایر مرجانی همچنین آشیانه‌ای مناسب برای لاک‌پشت‌های منقار دار و نیز لاکپشت‌های دریایی سبز را فراهم کرده‌اند که آزادانه در این اطراف شنا می‌کنند. این مکان که به عنوان یکی از بهترین محل‌های غواصی قاره آسیا شناخته می‌شود، در سال ۱۹۹۳ و از سوی یونسکو به عنوان میراثی جهانی ثبت شده است. از سوی دیگر در سال ۲۰۰۸ این جزایر نامزد عنوان یکی از هفت شگفتی طبیعی جدید جهان بودند. به هر حال یک غواص واقعی سفر و بازدید از این منطقه را به سادگی از دست نخواهد داد.

جزیره مرجانی توباتاها، فیلیپین

بیشتر بخوانید:


نیا جان (Nha Trang)، ویتنام

نیاجان ویتنام، مکانی ایده آل برای غواصی

نیا جان شهری ساحلی واقع در کشور ویتنام است که به دلیل برخورداری از سواحل و امکانات مناسب غواصی بسیار مورد توجه گردشگران این حوزه قرار دارد. از سوی دیگر این شهر ساحلی عنوان یکی از زیباترین خلیج‌های جهان را یدک می‌کشد. «صخره‌ی مدونا» (Madonna) و «ساحل مورِی» (Moray) دو تا از بهترین مقاصد گردشگری این منطقه هستند که به دلیل حضور پرتعداد مرجان‌های رنگارنگ و حیات آبی و دریایی شگفت انگیز خود بیش از بقیه مورد توجه بازدیدکنندگان قرار می‌گیرند.

نیاجان ویتنام، مکانی ایده آل برای غواصی

با داشتن چندین حفره و غار که دست کم در عمق ۲۵ متری واقع شده‌اند، صخره مدونا مکان شگفت انگیزی است که حیات آبی آن شامل حضور آبزیانی همچون مارماهی، شیرماهی، عقرب ماهی و تنوعی گسترده از مرجان‌هاست. اما ساحل موری نیز از افسونی خاص برخوردار است، اینجا در عمق ۱۸ متری غاری به همین نام واقع شده که در میان سایه روشن‌ها و رقص ملایم آب، می‌توان لوله ماهی، دلقک ماهی، قورباغه ماهی سیاه، تیغ ماهی و عقرب ماهی شیطانی را مشاهده کرد.

نیاجان ویتنام، مکانی ایده آل برای غواصی


جزیره مرجانی اَری (Ari Atoll)، مالدیو

جزیره مرجانی آری، مالدیو

«اَری» جزیره‌ای است مرجانی در کشور مالدیو که توسط اقیانوس هند احاطه شده است. در واقع در این محدوده نزدیک به ۱۰۵ جزیره کوچک واقع شده که هر کدام دارای مکان‌های مناسب غواصی هستند. به طوری که بسیاری اینجا را به عنوان یکی از بهترین‌ مقاصد گردشگری کشور مالدیو معرفی می‌کنند. 

جزیره مرجانی آری، مالدیو

در این میان «صخره‌های شکسته» را باید یکی از بهترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این نقطه دانست که در اصلی شامل دره‌ای است که به دو بخش تقسیم شده و راهروی میانی آن با انبوهی از مرجان‌ها سنگفرش شده است. همچنین این راهروی مرجانی محل گشت و گذار گونه‌های مختلف آبزیان همچون لاک‌پشت آبی، عقرب ماهی و زمرد ماهی است.

جزیره مرجانی آری، مالدیو

«رانگالی مادیوارو» (Rangali Madivaru) یکی از دیگر نقاط معروف این جزیره است که به عنوان محلی مناسب برای تماشای شنای سفره ماهی‌ها شناخته می‌شود. سومین مکان معروف «مایا تیلا» (Maya Thila) است که بخشی از منطقه‌ی آبی است که از سوی دولت مالدیو به عنوان منطقه‌ی حفاظت شده معرفی شده و شامل جزیره مرجانی به وسعت هشتاد متر است که به راحتی می‌توان حول آن غواصی کرد.

جزیره مرجانی اَری، مالدیو

به پایان این مطلب رسیدیم. امیدوارم از این گشت و گذار زیر آبی لذت برده باشید. نظر شما در مورد غواصی کردن چیست؟

مطالب مرتبط:

منبع /theculturetrip

دیدگاه