۶ راهکار برای حوادث نابهنگام در سفر (قسمت اول)

سودا سلیمی
سودا سلیمی دوشنبه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
۶ راهکار برای حوادث نابهنگام در سفر (قسمت اول)

 داستان سفری به نیویورک که چند ماه قبل برای مادرم برنامه‌ریزی کرده بودم با هواپیمایی خراب و سکته‌ای خفیف خاتمه یافت، این داستان سفری عجیب و پر از بدبیاری را می‌توانید مطالعه کنید . 

مسافرتی که قرار بود به از پرٍت به نیویورک با توقفی در دبی باشد با سفری اضطراری به روسیه و تاخیر ۳ روزه در دبی و بازگشت به پرت خاتمه یافت. سفری که قرار بود شامل ماساژ، اجرای گروه‌های هنری، وعده‌های غذایی متنوع و کشتی‌های تفریحی نیویورک باشد، در عوض پر از درس‌های زندگی شد. من در این سفر آموختم که گرفتن ویزای ضروری برای روسیه آسان نیست،  وقتی مادرتان می‌گوید که در همسایگی شما یک قاچاقچی مواد مخدر زندگی می‌کند نباید بخندید و موضوع را جدی بگیرید، اتوبوس در دبی در تمام ایستگاه‌های اتوبوس توقف نمی‌کند و  هنگامی که مادرتان به جای رانندگی بین خط‌کشی‌ها روی آنها رانندگی می‌کند احتمالا حال خوشی ندارد. شاید سال‌ها به این خاطرات بخندیم و یا گریه کنیم ولی درس‌های مهمی در این تجربه‌ها نهفته است. «جاکینتا اهالوران» (Jacinta O'Halloran) می‌گوید:

چیزی که نکشد، قوی‌تر می‌کند.

۱. به پیام‌های بدن خود توجه کنید

سفر بد

مادرم چند هفته قبل از سفر به صورت مداوم سردرد داشت. کم آب ‌نوشیده و خسته بود. مطمئنا بدن او در مورد فشار خون بالا به او هشدار می‌داد.

او تا به حال مشکل سلامتی خاصی نداشت و احتمال اینکه این یک سردرد معمولی و در اثر خستگی زیاد و کم‌آبی باشد وجود داشت. ولی اینگونه نبود. مادرم با همسایه‌ای که قاچاقچی مواد مخدر بود چند هفته قبل از مسافرت درگیری داشت، او هر بار که مادرم را بیرون از خانه می‌دید تهدید می‌کرد. این درگیری‌ها به علت گزارش مادرم به پلیس در مورد مهمانی‌های آزار دهنده و همین‌طور ۱۳ گربه‌ای که در خانه نگه می‌داشت بود. مادرم قبل از رفتن به فرودگاه به علت خرابی اتوبوس مجبور به استفاده از خودروی شخصی خود شد و زمان زیادی را صرف پارک خودرو کرد و برای تمدد اعصاب چند فنجان قهوه‌ی غلیظ نوشید تا در نهایت به سالن خروج فرودگاه رسید. او در نیمه‌ی اول سفر خود (پرت به دبی) حس بدی داشت و این حس در نیمه‌ی دوم سفر (دبی به نیویورک) شدت گرفت. در واقع حال او به علت فشار خون بالا بسیار بد بود به طوریکه مهماندار بعد از کنترل فشار خون  او از دکتر پرواز کمک خواست و به علت وخامت حال مادرم مسیر را به مسکو تغییر دادند در حالیکه او به حال مرگ رسیده بود.

 همه‌ی اشخاص به علت عجله و یا هیجان قبل از مسافرت امکان دارد که پاسپورت خود را فراموش کنند همان‌طور که ممکن است خلبان نحوه‌ی پراندن ??????? را فراموش کند ولی نباید اجازه دهیم که این هیجان سبب شود که نشانه‌های غیر‌عادی را نادیده بگیریم. از دکتر خود وقت ملاقات برای معاینه‌ی عمومی بگیرید و داروهایی را که امکان دارد در حین سفر نیاز داشته باشید تهیه کرده و با خود ببرید. نه تنها شما بلکه سایر مسافرین هم در این صورت راحت‌تر خواهند بود و البته قبل از سفر مقدار زیادی قهوه ننوشید.

۲. کیف خود را با درنظر گرفتن بدترین شرایط مجهز کنید

سفر بد

زمانی که به صورت غیرمنتظره به علت اضطرار پزشکی نیمه شب از پرواز خود در کشوری غریب که به زبانش تسلط ندارید رد شدید و دوربین امنیتی رو به شماست و هیچ پتو و آمبولانسی در کار نیست شاید داشتن چند قلم وسیله در کیفتان خیلی به کار آید. فکر کنید: یک دست لباس، لباس خواب و شارژر گوشی بسیار مورد نیاز خواهد بود. کیف لوازم بهداشتی نیز خیلی به درد بخور خواهد بود، حداقل قادرید دندان‌های خود را مسواک، موهایتان را شانه و کرم مرطوب کننده به آرنج‌هایتان بزنید (حتما از خود می‌پرسید کی وقت اینکار را در فرودگاه خواهم داشت؟ زمانیکه ۵ روز برای اجازه‌ی خروج از روسیه در فرودگاه معطل شوید). همچنین هر دارویی که احتمال استفاده از آن را دارید حتما همراه خود داشته باشید (مانند قرص‌های مسکن). این وسایل اضافی را همراه خود داشته باشید: دستمال، خوراکی‌های سبک و لیست تماس نوشته شده در صورتیکه گوشی همراهتان خاموش شد و تلفن ضروری شخصی از بستگان نزدیک و همین‌طور کتابی برای مطالعه چون تلویزیون روسیه به زبان روسی خواهد بود.

 درس مهم: اگر صادق باشیم، همه‌ی ما وسایل غیر ضروری را در کیف خود و به سختی جا می‌دهیم ولی باید بیشتر به این موضوع که چه وسایلی را به همراه خود ببریم فکر کنیم. فکر کنید که با این کیف قرار است یک هفته زنده بمانید. پس وسایل ضروری  و کاربردی را همراه خود داشته باشید.

۳. کیف خود را به گونه‌ای مجهز کنید که گویا در نامناسب‌ترین شرایط به خانه برمی‌گردید

سفر بد

لطفا کلید منزل خود را با این فکر که در سفر به اینها احتیاجی ندارم کنار نگذارید زیرا زمانی‌که مشکل جسمانی دارید زمان خیلی سریع می‌گذرد و کسی نمی‌داند چه اتفاقی در انتظار شماست. امکان دارد که چمدان شما در اثر یک فرود نامناسب و خرابی هواپیما جابه‌جا شده و قاطی شود (بله این حادثه واقعا اتفاق افتاد) و بله امکان دارد به علت جابه‌جایی چمدان‌ها یک روز دیگر هم معطل شوید. در انتهای چنین مسافرتی دوست دارید که در رختخواب خود و بدون کوچکترین فکری آسوده باشید. امکان دارد دخترتان در حال پریدن از روی حصاری که برای دور نگه داشتن همسایه‌ی قاچاقچی خود نصب کرده‌اید، زمین خورده و مچ پایش در رفته باشد.

فقط به من اعتماد کنید و کلیدهایتان را در دسترس خود قرار دهید.

درس مهم: سفر کردن بسیار لذت‌بخش است ولی مانند اتفاقات خوب دیگر (و حتی خدا را شکر اتفاقات بد) مسافرت هم تمام خواهد شد. پس قبل از ترک منزل یک دقیقه بیشتر وقت گذاشته و از اینکه وسایل ضروری مانند کلید منزل، پول رایج در کشور مقصد و کارت‌های اعتباری را به همراه دارید و کیف دستی، مطمئن شوید.

مطالب مرتبط:

منبع fodors

دیدگاه