۶ محوطه باستان شناختی قم ثبت ملی شد

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۰
۶ محوطه باستان شناختی قم ثبت ملی شد

۶ محوطه باستان‌شناختی استان قم در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

«عیسی رضایی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم گفت:

در استان قم بیش از ۳۶۰ اثر تاریخی ثبت شده وجود دارد که اخیراً ۴۱ اثر که دارای ارزش‌های فرهنگی و تاریخی بودند نیز شناسایی شدند که از این میان ۶ محوطه باستان شناختی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

رضایی با اشاره به اینکه آثار مذکور به شماره ۳۱۷۴۵ مورخ ۱۳۹۶/۳/۲۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، افزود:

این آثار تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی، «تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده»، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

تپه باستانی یا تپه تاریخی، تپه‌ای است که از تخریب کامل یا ناقص شهر، قلعه، زیگورات یا هر بنای عظیم دیگری در گذشته، حاصل شده است.

محوطه باستانی

رضایی با بیان اینکه تپه‌های باستانی در ایران همواره مورد تاراج حفاران غیر مجاز قرار گرفته است، ادامه داد:

مهم‌ترین مزیت ثبت آثار تاریخی و فرهنگی این است که با ثبت ملی اثر بر همگان معلوم می‌شود که حاکمیت یک کشور نسبت به حفظ و نگهداری آن اهمیت نشان داده است و بر خود واجب می‌داند از آن حمایت و حفاظت کند و از نابودی یا سرقت و از بین رفتن آن با استفاده از مجریان قانون و ضابطین قضایی جلوگیری کند.

 وی از دوستداران میراث فرهنگی خواست که برای تعامل و گزارش از اقدامات مشکوک در اطراف آثار محوطه‌های تاریخی و تپه‌های باستانی با فرماندهی یگان حفاظت میراث فرهنگی استان قم با شماره‌های ۳۷۲۱۲۲۸۰ و ۷۲۱۳۶۶۰ تماس حاصل کنند تا تیم‌‌های یگان این اداره کل در اسرع وقت حضور پیدا کنند و مانع حفاری‌های غیر مجاز شوند.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه