نصب کاشی ماندگار بر سر در خانه «عباس کیارستمی»

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۱
نصب کاشی ماندگار بر سر در خانه «عباس کیارستمی»

هفتمین «کاشی ماندگار»، بر سردر خانه‌ استاد سینمای ایران و جهان «عباس کیارستمی» نصب شد. همچنین هشتمین، نهمین، دهمین و یازدهمین کاشی ماندگار نیز به ترتیب بر سردر خانه «سیروس ابراهیم‌زاده»، «هادی سیف»، «منوچهر طریقی» و مرحوم «ابراهیم یونسی» نصب شدند.

مراسم نصب هفتمین کاشی ماندگار بر سردر خانه‌ «عباس کیارستمی» در مراسمی با حضور «حمید قادری» خواهرزاده او، نصب شد.

کاشی ماندگار

قادری، در حاشیه نصب این کاشی، ضمن قدردانی از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، این اقدام سازمان را ارزشمند و ارزنده‌ خواند و افزود:

ارزش این کار در این است که این کاشی‌ها بر سردر خانه آن‌دسته از بزرگان عرصه فرهنگ و هنر که در قید حیات‌اند نیز نصب می‌شود و به این وسیله، از فرهیختگان در طول زندگی‌شان تجلیل به‌عمل می‌آید.

قادری، از نصب این کاشی بر سردر خانه این کارگردان بزرگ ابراز خوشحالی کرد و افزود:

کیارستمی حق زیادی بر گردن سینما دارد.

او با بیان اینکه برخی از سازمان‌ها و دستگاه‌های فرهنگی برای پررنگ‌تر نشان دادن فعالیت‌های خود از هنرمندان تجلیل به‌عمل می‌آورند، گفت:

اما ارزش و ویژگی نصب «کاشی ماندگار» بر سردر خانه مشاهیر و هنرمندان در آن است که سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حقی برای خود ایجاد نمی‌کند.

«عباس کیارستمی» کارگردان، فیلمنامه‌نویس، عکاس، نقاش و شاعر معاصر کشورمان بود که در سال ۱۳۱۹ متولد شد و در طول سابقه فعالیت هنری خود موفق به کسب جوایز متعدد از جشنواره‌های مختلف بین‌المللی شد. «طعم گیلاس»، «باد ما را خواهد برد» و «خانه دوست کجاست» از مهم‌ترین آثار این کارگردان پُرآوازه است.

همچنین هشتمین «کاشی ماندگار» بر سردر خانه سیروس ابراهیم‌زاده، بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما نصب شد.

سیروس ابراهیم زاده

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت:

از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تشکر می‌کنم و خوشحالم که این کار ارزشمند در کشور انجام می‌گیرد.

«سیروس ابراهیم‌زاده» بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما، متولد ۱۳۱۶ در اردبیل است و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۶ آغاز کرده است. او در چهارمین جشن خانه سینما در سال ۱۳۷۹ برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش دوم مرد برای بازی در فیلم «مومیایی ۳» شد.

از مهم‌ترین فعالیت‌های سینمایی ابراهیم‌زاده می‌توان به «تاکسی نارنجی»، «مقلد شیطان»، «شام عروسی»، «تردست»، «شمعی در باد»، «مسافر ری» و «مومیایی ۳» اشاره کرد. «آشپزباشی»، «ولایت عشق» و «آرایشگاه زیبا» نیز از مهم‌ترین سریال‌هایی هستند که سیروس ابراهیم‌زاده در آن‌ها ایفای نقش کرده است.

نهمین «کاشی ماندگار» نیز بر سردر خانه «هادی سیف» نویسنده و پژوهشگر عرصه هنرهای مردمی، نصب شد.

هادی سیف

سیف، در حاشیه نصب این کاشی، گفت:

این کار سازمان میراث‌فرهنگی ارزشمند و قابل‌تقدیر است و مطمئنم نتایج بسیار خوبی خواهد داشت.

«هادی سیف» نویسنده و پژوهشگر عرصه هنرهای مردمی، با بیش از سه دهه سابقه فعالیت در این حوزه، تا کنون ۷۳ کتاب در این حوزه نوشته است.

دهمین کاشی ماندگار نیز بر سردر خانه «منوچهر طریقی» استاد هنرهای ملی، نصب شد.

منوچهر طریقی

استاد طریقی، در حاشیه نصب این کاشی ماندگار، گفت:

نصب این کاشی ارزنده‌ترین کاری است که درحال‌حاضر می‌توان برای تجلیل از هنرمندان انجام داد.

یازدهمین «کاشی ماندگار» نیز بر سردر خانه مرحوم «ابراهیم یونسی»، نویسنده و مترجم نامی کشورمان، در مراسمی با حضور همسر و عروس او، نصب شد.

ابراهیم یونسی

استاد ابراهیم یونسی در خرداد ۱۳۰۵ در بانه متولد شد و در عین فعالیت در ارتش و فعالیت‌های سیاسی در قبل‌ از انقلاب، در حوزه نویسندگی و ترجمه نیز فعالیت چشم‌گیری داشت، به‌گونه‌ای که در طول حیات ۸۵ساله خود موفق به نوشتن ده‌ها کتاب و رمان و ترجمه ۴۳ کتاب از آثار نویسندگان مشهور شد.

«هنر داستان‌نویسی»، «دلداده‌ها»، «رؤیا به رویا»، «مادرم دو بار گریست»، «کج‌کلاه و کولی» و «خوش آمدی» از مهم‌ترین آثار این نویسنده معاصر کشورمان است.

ترجمه کتاب‌های «آرزوهای بزرگ»، «علامتچی» و «داستان دو شهر» از چارلز دیکنز، «طوفان» از ویلیام شکسپیر، «یک جفت چشم آبی»، «به‌دور از مردم شوریده» و «وجود گمنام» از توماس هاردی، «سرگذشت یک اسب» از لئو تولستوی، «میراث» از ماکسیم گورکی و ده‌ها کتاب دیگر از جمله فعالیت‌های ابراهیم یونسی در حوزه ترجمه است.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه