ارواح ساکن کاخ زیبا و تاریخی همپتون کورت انگلستان

مریم اصلانی
مریم اصلانی سه شنبه، ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۰
ارواح ساکن کاخ زیبا و تاریخی همپتون کورت انگلستان

کاخ‌های تاریخی بسیاری در گوشه و کنار قاره‌ی اروپا ساخته شده‌اند که هر کدام داستان‌های جالبی برای بازگو کردن دارند. با کجارو در مرور داستان یکی از آنها همراه باشید.

کشور انگلستان به دلیل تاریخچه پرفراز و نشیب خود، دارای سازه‌های قدیمی بسیاری است و در این میان می‌توان قلعه و کاخ‌های قرون وسطایی جالب توجهی را در گوشه و کنار آن پیدا کرد. سفر امروز ما اگرچه در قالب گشت و گذارهای پرماجرای گردشگری وحشت تهیه و تدارک دیده شده، اما نیم نگاهی به تاریخچه شکل گیری یکی از کاخ‌های سلطنتی معروف و پربازدید این کشور داد که طبق آمارها دست کم در همراهی با برج لندن، میزبان نزدیک به سه میلیون گردشگر است.

کاخ تسخیر شده همپتون کورت، لندن، انگلستان

«همپتون کورت» (Hampton Court) کاخی است سلطنتی که در ناحیه‌ی ریچموند شهر لندن و در ۱۸/۸ کیلومتری جنوب غربی مرکز این شهر واقع شده است. ساخت این کاخ در سال ۱۵۱۵ و مخصوص کاردینال «توماس وولسی» (Thomas Wolsey) آغاز شد که در آن زمان نزد شاه «هنری هشتم» بسیار محبوب بود. اما در سال ۱۵۲۹ این محبوبیت نیز از بین رفته و شاه این کاخ را به خود اختصاص داده و حتی بعدها آن را گسترش داد. در کنار کاخ «سنت جیمز»، کاخ همپتون کورت یکی از دو کاخ باقی مانده از املاک و مستقلات بسیاری است که زمانی به شاه هنری هشتم تعلق داشتند.

کاخ تسخیر شده همپتون کورت، لندن، انگلستان

در طول قرون بعد، شاه «ویلیام سوم» مجددا پروژه‌ای را برای نوسازی و گسترش این کاخ آغاز کرد که باعث شد بخش قابل توجهی از این کاخ قدیمی سبک تودوری (Tudor) دستخوش تغییر و دگرگونی‌های گسترده‌ای شود. این عملیات ساختمانی در سال ۱۶۹۴ به پایان رسید و باعث شد که در نهایت شاهد قصری مجلل و باشکوه با دو سبک مجزای معماری باشیم، یکی سبک تودور و دیگر باروک. در نهایت باید گفت دست سرنوشت خواب‌های رنگارنگی برای این کاخ تدارک دیده بود که در طول قرون متمادی جنبه‌ی واقعیت به خود گرفتند. در نهایت اما شاه «جرج دوم»، آخرین عضو خاندان سلطنتی انگلستان بود که در این کاخ اقامت کرد.

کاخ تسخیر شده همپتون کورت، لندن، انگلستان

این کاخ محل نمایش و نگهداری کارهای هنری و مبلمان ارزشمندی از مجموعه سلطنتی است که تاریخ اغلب آنها متعلق به دو دوره‌ی مشخص احداث این کاخ است، یکی اوایل تودورها که به دوره‌ی رنسانس بازمی‌گردد و دیگری اواخر «استوارت» (Stuart) تا اوایل دوره «جرج». در سپتامبر سال ۲۰۱۵ مشخص شد که دست کم ۵۴۲ تکه ازشمند هنری در این کاخ به نمایش گذاشته شده که بیشتر شامل آثار نقاشی و مبلمان قدیمی هستند، البته نمی‌توان به سادگی از کنار سرامیک و مجسمه‌های دیدنی کاخ همپتون کورت گذشت که هر کدام در جای خود آثاری ارزشمند و تاریخی به شمار می‌روند.

کاخ تسخیر شده همپتون کورت، لندن، انگلستان

این کاخ همچنین زمانی خانه‌ی «Raphael Cartoons» بود که هم اکنون در موزه «ویکتوریا و آلبرت» نگهداری می‌شود. قدمت اکثر مبلمان این کاخ به اواخر قرن هفدهم و اوایل قرن هیجدهم بازمی‌گردد و شامل میزهای عتیقه، تخت خواب، لوستر، ساعت و... است.

تالار محافظ شاه شامل گنجینه‌ای بزرگ از سلاح‌های آن دوران است که از آن جمله می‌توان به تفنگ‌های فتیله‌ای، تپانچه، شمشیر، خنجر، شاخ‌های مخصوص حمل باروت و قطعاتی از زره اشاره کرد که دیوارهای این بخش را مزین کرده‌اند.

کاخ تسخیر شده همپتون کورت، لندن، انگلستان

یکی دیگر از جذابیت‌های بی‌بدیل این کاخ، مجسمه‌های حیواناتی است که تحت عنوان «دیوهای پادشاه» (King's Beasts) شناخته می‌شوند. این مجسمه‌های سنگی همگی روی پایه‌های آجری خود و در قالب یک ورودی بزرگ و باشکوه به نمایش گذاشته شده‌اند. همچون «دیوان ملکه» در «باغ‌ کیو» (Kew Gardens)، این مجمسه‌ها هم به نوعی اصل و نصب خاندان شاه هنری هشتم و همسر سومش «جین سیمور» (Jane Seymour) را معرفی می‌کنند. این حیوانات شامل شیر انگلستان، اژدهای سلطنتی، گاو نر سیاه کلارنس‌ها، شیر سفید مورتیمر، سگ سفید ریچموند، اژدهای تودور، پلنگ سیمور و اسب تک شاخ است.

کاخ تسخیر شده همپتون کورت، لندن، انگلستان

کاخ تسخیر شده همپتون کورت، لندن، انگلستان

این کاخ همچنین به عنوان لوکیشن فیلمبرداری آثاری همچون «مردی برای تمام فصول» محصول سال ۱۹۶۶ به کارگردانی «فرد زینه‌مان» مورد استفاده قرار گرفت. همچنین مینی سریال «جان آدامز» از شبکه HBO که در سال ۲۰۰۸ تولید شده نیز در این کاخ فیلمبرداری شده است. کاخ همپتون در سکانس‌هایی از آثار سینمایی دیگری همچون «دزدان دریایی کارائیب» و «شرلوک هولمز: بازی سایه» هر دو محصول سال ۲۰۱۱ نیز به نمایش درآمد. «کنت برانا» نیز صحنه‌هایی از فیلم سیندرلا تولید شده در سال ۲۰۱۵ را در این کاخ فیلمبرداری و نوازنده‌ی راک «ریک ویکمن» در سال ۲۰۰۹ اثر «شش همسر هنری هشتم» را همین جا اجرا کرد.

کاخ تسخیر شده همپتون کورت، لندن، انگلستان

اما در کنار این همه جذابیت ریز و درشت تاریخی و هنری، کاخ همپتون کورت نیز همچون بسیاری دیگر از کاخ‌های قدیمی با داستان‌های مرتبط با ارواح و پدیده‌های عجیب و ماورایی دست و پنجه نرم می‌کند. از جمله این داستان‌های می‌توان به حضور عجیب ارواح دو زن اشاره کرد.

مدتی قبل دو کودک دوازده ساله سفری به این کاخ قرن شانزدهمی داشتند و همچون بسیاری از همسن و سالان در حال عکاسی از یکدیگر و محیط کاخ بودند. اما در یکی از تصاویر ثبت شده توسط این دو، حضوری عجیب رخ نمود که پرسش‌های بسیاری را در مورد شبح ساکن کاخ و البته امکان حضورش مطرح کرد. این روح یا شبح ظاهر شده در این تصویر با خصوصیات یکی از اشباح معروف این کاخ موسوم به بانوی خاکستری همخوانی دارد که گفته می‌شود همپتون کورت را به تسخیر خود درآورده است. 

کاخ تسخیر شده همپتون کورت، لندن، انگلستان

برطبق داستان‌ها گفته می‌شود که این در واقع روح بانو «سیبل پن» (Sybil Penn) است، یک خدمتکار و پرستار سلطنتی که در خدمت شاهزاده ادوارد و ملکه الیزابت اول بود. ظاهرا بانوی خاکستری در سال ۱۵۶۲ براثر ابتلا به بیماری آبله جان خود را از دست داد. بعد از مرگش، خانواده سلطنتی نخستین کسانی بودند که دوباره با او ملاقات کردند. گفته می‌شود بعد از آن زمان او دیگر هرگز اینگونه خود را به کسی نشان نداده بود.

دیگر روح معروف این کاخ که در عنوان بانوی خاکستری با بانو پن رقابت می‌کند، همسر پنجم هنری هشتم «کاترین هاوارد» (Catherine Howard) است که به اتهام اعمال غیرشرعی محکوم و با خشونت کشته شد. روح ناآرام او نیز ظاهرا جیغ زنان در میان گالری تسخیر شده در حرکت است.

روح دو زن کاندید عنوان بانوی خاکستری هستند که ظاهرا کاخ همپتون را به تسخیر خود درآورده است

دیگر عکس معروف گرفته شده در این کاخ تصویری از شبح محو کودکی خردسال را نشان می‌دهد که همچون بسیاری دیگر از ارواح کودکان این کاخ در لباس دوران تودورها در کاخ در رفت و آمد است. در نهایت باید گفت هال و راهروهای همپتون کورت لبریز از اسراری مخفی و البته گاها آزار دهنده‌ای هستند که گاهی خود را در یک فیلم یا عکس به بیننده نشان می‌دهند و گاهی با ایجاد آشوب و هیاهو، حضورشان را به نمایش می‌گذارند. 

کاخ تسخیر شده همپتون کورت، لندن، انگلستان

اما دیگر ماجرای جالب و پرسروصدای این کاخ به نمایش فیلمی کوتاه اختصاص دارد که ظاهرا از یک شبح ثبت و ضبط شده است. در میانه فصل زمستان گاهی بادهای سرد شمالی درهای آتش سوزی جدید و مدرن کاخ را باز و بسته می‌کنند، اما البته همیشه هم ردپای باد در این تغییر و تحولات قابل مشاهده نیست. ماجرا به سال ۲۰۰۳ بازمی‌گردد، یکی از کارکنان کاخ که پنج سال در این کاخ پانصد ساله مشغول کار بود می‌گوید در آن زمان اتفاقی افتاد که بعدها به ویژه در شبکه یوتیوب بسیار معروف شد، اما این فیلم فقط بخش کوچکی از داستانی است که هنوز هم او را گیج و مبهوت خود کرده است.

دانلود ویدیو

طی رخدادی سه روزه کارمندان شاهد اتفاقاتی عجیب بودند. در روز اول و سوم آنها متوجه باز بودن درهای آتش سوزی شدند اما در روز دوم درها بسته شده بودند. برای سردرآوردن از این ماجرای عجیب، دوربین فیلمبرداری در محل مذکور نصب شد. اینجا بود که مشخص شد شبحی ملبس به لباس‌های قدیمی مسئول این باز و بستن‌ها است.

کاخ تسخیر شده همپتون کورت، لندن، انگلستان

امروزه این کاخ درهای خود را به روی عموم گشوده و به عنوان یک جاذبه گردشگری محبوب و معروف این شهر شناخته شده است. علاقمندان می‌توانند به راحتی از طریق ایستگاه واترلو در مرکز لندن یا راه آهن همپتون کورت در «East Molesey» خود را به کاخ همپتون برسانند. همچنین خطوط اتوبوس‌رانی شماره‌های ۱۱۱، ۲۱۶، ۴۱۱ و R۶۸ همگی بیرون دروازه‌های قصر ایستگاه دارند.

این کاخ و زمین‌های اطرافش تحت حفاظت یک بنیاد خیریه‌ی مستقل هستند که بدون دریافت هیچ گونه کمک مالی و سرمایه از سوی دولت یا خاندان سلطنیتی بریتانیا، این مهم را به انجام می‌رساند. 

کاخ تسخیر شده همپتون کورت، لندن، انگلستان

همپتون کورت همچنان به نمایش مجموعه بزرگی از آثار هنری ادامه می‌دهد.این کاخ همچنین محل برگزاری فستیوال سالانه و نیز نمایشگاه گل و گیاه همپتون کورت است.

کاخ تسخیر شده همپتون کورت، لندن، انگلستان

کاخ همپتون کورت، ریچموند، لندن

امیدوارم از مطالعه‌ی این مطلب و همراهی با ما لذت برده باشید. ما همچنان مشتاق شنیدن نظرات، پیشنهادات و انتقادات شما عزیزان هستیم.

مطالب مرتبط:

منبع dailymail

دیدگاه