دیدنی های بوداپست، دانوب آبی مجارستان (قسمت اول)

مینا رهبری
مینا رهبری دوشنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۰
دیدنی های بوداپست، دانوب آبی مجارستان (قسمت اول)

بوداپست از دو بخش بودا و پست تشکیل شده و پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور مجارستان است. این شهر جذابیت‌های بسیار زیادی برای گردشگران دارد و آن‌ها را از سراسر دنیا به این کشور می‌کشاند. برای آشنایی با دیدنی‌های بوداپست همراه کجارو باشید.

بوداپست پایتخت مجارستان است و برخی آن را پاریس شرق می‌نامند. این شهر یکی از مهم‌ترین کلان‌شهرهای اروپای شرقی از لحاظ فرهنگی است و بسیاری از آثاری ثبت‌شده‌ی یونسکو در آن قرار دارد. اگرچه بشر از دوران عصر حجر در این منطقه سکونت داشته اما این شهر زیبا به طور رسمی از سال ۱۸۷۲ و با ترکیب شدن ۳ شهر قدیمی مستقل، یعنی بودای قدیمی، بودا و پست ایجاد شده است تا مرکز اداری، تجاری و صنعتی مجارستان باشد. این شهر با تاریخی غنی خود، آثار تاریخی بسیاری در دل خود جای داده است که همگی نشان از قدمت دیرینه‌ی آن دارد. 

بوداپست در کنار رود دانوب امتداد یافته و معماری و چشمه‌های آب گرم آن شهرت بسیار دارد؛ از ماقبل تاریخ از این چشمه‌ها به منظور درمان بیماری‌ها استفاده می‌شد. امروزه بوداپست هر ساله میزبان بیش از ۲۰ میلیون گردشگر از سراسر دنیا است که برای بازدید از بناهای تاریخی بی‌شمار، موزه‌ها، گالری‌های هنری، سالن‌های ورزشی، استادیوم‌ها و مسابقات فرمول ۱ مجارستان، عازم این کشور می‌شوند. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که دوست دارید مقصد سفر بعدی‌شان بوداپست باشد، در ادامه همراه ما باشید تا تمامی جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا را به شما معرفی کنیم.

تپه تماشایی قلعه ( Spectacular Castle Hill)

تپه قلعه بوداپست

تپه‌ی قلعه بر فراز رود دانوب قرار دارد و بسیاری از بناهای تاریخی و مهم قرون وسطایی بوداپست و موزه‌های آن در این منطقه واقع شده است

تپه‌ی قلعه بر فراز رود دانوب قرار دارد و بسیاری از بناهای تاریخی و مهم قرون وسطایی بوداپست و موزه‌های آن در این منطقه واقع شده است. بدون شک یکی زیباترین سازه‌ای که در این منطقه قرار دارد، قلعه‌ی بودا است که در قرن ۱۸ ساخته شده و دارای ۲۰۰ اتاق است و مانند بسیاری از نقاط شهر، شب‌ها چراغ‌های آن روشن شده و منظره‌ی زیبایی خلق می‌کند. از دیگر مهم‌ترین قلعه‌های این تپه، قلعه‌ی ماهیگیر (Fisherman's Bastion) است که در اواخر قرن ۱۹ میلادی ساخته شده است.

این قلعه در جایی بنا شده که ماهیگیران محلی در قرون وسطی، تاسیسات دفاعی خود را در آن ایجاد کرده بودند. این قلعه پشت کلیسای ماتیاس (Matthias Church) قرار دارد و برج‌های نئورومانسک، ستون‌ها و باروهای آن به طور کامل بازسازی شده است. در تپه‌ی قلعه همچنین می‌توانید مجسمه‌های بسیار زیبا و فوق‌العاده‌ای را هم ببینید. 

تپه گلرت (Gellert Hill)

تپه گلرت

 تصویر پانورمای بوداپست، از تپه‌ی ۲۳۵ متری گلرت است که از جنس دولومیت بوده و دامنه‌ی آن به رود دانوب می‌رسد

یکی از بهترین جاها برای داشتن تصویر پانورمایی از بوداپست، تپه‌ی ۲۳۵ متری گلرت است که از جنس دولومیت بوده و دامنه‌ی آن به رود دانوب می‌رسد و به آن منتهی می‌شود. گسلی زیر این تپه قرار دارد که محل جوشیدن چشمه‌های آب گرم شهر است که آب مورد نیاز آب گرم گلرت و حمام روداس (Rudas Baths) را تامین می‌کند و از قرن ۱۳، افراد بسیاری از نقاط مختلف دنیا برای استفاده از خواص درمانی آن، به بوداپست می‌آمدند. نام این تپه از اسم راهب مسیحی گرفته شده است که در سال ۱۰۴۶ فوت کرد. در شیب شمال شرقی این تپه، مجسمه و بنای یادبود گلرت قرار دارد؛ مجسمه‌ی مشهورترین کشیش مجارستان در بالای آبشاری مصنوعی قرار دارد که از آن بالا می‌توانید نمایی بسیار زیبا از شهر را هم به تماشا بنشینید. 

تپه گلرت بوداپست

دژی که در این تپه قرار دارد، توسط اتریشی‌ها در سال ۱۸۵۱ در بالای تپه ساخته شده و یکی دیگر از جاذبه‌ها و بناهای تاریخی تپه‌ی گلرت است. از دیگر جاذبه‌های مهم این منطقه می‌توان به بنای آزادی اشاره کرد که در سال ۱۹۴۷ و گرامی‌داشت سربازان شوروی که در جنگ جهانی دوم کشته شدند، ساخته شده است. در آخر اگر انرژی خود را از دست دادید، در اطراف پارک Jubilee  قدم بزنید؛ در اینجا چندین مسیر پیاده‌روی، باغچه‌های گل زیبا و مجسمه‌های هنری باارزش قرار دارد. 

موزه هنرهای زیبا 

موزه هنرهای زیبا بوداپست

موزه‌ هنرهای زیبا مهم‌ترین گالری هنری بوداپست, بزرگ‌ترین مجموعه‌ از آثار استادان قدیمی اروپا در آن  قرار دارد

موزه‌ی هنرهای زیبا نه تنها مهم‌ترین گالری هنری بوداپست است، بلکه یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های آثار استادان قدیمی که در اروپا یافت می‌شود، در آن قرار دارد.  مجموعه‌ی وسیعی از نقاشی‌های ایتالیایی، اسپانیایی و هلندی در ساختمان زیبا و کلاسیک قرن ۱۹ در معرض دید عموم قرار گرفته است. در اتاق‌های بزرگ‌تر نقاشی‌های بزرگ‌تر و در قفسه‌ها اشیای کوچک‌تر نگهداری می‌شوند و همگی در فضایی با معماری جذاب مانند رنسانس هال به نمایش گذاشته شده است.

موزه هنرهای زیبا بوداپست

 این موزه در سال ۱۸۷۰، پس از آن که مجارستان مجموعه‌ی زیبایی از نقاشی‌ها و نسخه‌ها را به ارث برد، تاسیس شد. این موزه به شش بخش تقسیم می‌شود: هنر مصری، هنر باستانی، گالری مجسمه‌های قدیمی، گالری نقاشی قدیمی، مجموعه‌ی مدرن و مجموعه‌ی گرافیک. کاخ هنر نیز در نزدیکی موزه‌ی هنرهای زیبا قرار دارد و موزه‌ی هنرهای معاصر این شهر بوده میزبانی بسیاری از نمایشگاه‌های موقت است.  

موزه ملی مجارستان

موزه ملی مجارستان

باغ‌های این ساختمان شبیه پارک است و مجسمه‌های افراد مشهور در آن قرار دارد

با وجود این که موزه‌ی ملی مجارستان در سال ۱۸۰۲ تاسیس شده است، در سال ۱۸۴۷ بود که به ساختمان فعلی خود که بنایی کلاسیک با دو حیاط زیبا است، نقل مکان کرد. علاوه بر ایوان بسیار بزرگ این بنا،  یادبود شاعر مشهور مجارستانی، Janos Arany از جذابیت‌های این ساختمان محسوب می‌شود. باغ‌های این ساختمان شبیه پارک است و مجسمه‌های افراد مشهور در آن قرار دارد. نمایشگاه‌های اصلی این موزه شامل اشیای سلطنتی (شامل تاج باشکوه سنت استفن با سنگ‌های قیمتی و مروارید)، اشیای ماقبل تاریخ و تاریخ باستان مجارستان، از عصر حجر تا دوران حکومت رومیان و قرون وسطی می‌شود.

از دیگر جذابیت‌های این موزه می‌توان به نمایشگاه‌ها و اثار تاریخی مربوط به مبارزات این کشور برای به دست آوردن استقلال، همچنین سلاح‌های تاریخی مجارستان و ترکیه اشاره کرد. کسانی که به موسیقی علاقه‌مند هستند، می‌توانند پیانوی بزرگ بتهوون را که بعدها از آن Franz Liszt شد، در موزه‌ی ملی مجارستان ببینند. 

ساختمان پارلمان و جواهرات سلطنتی

ساختمان پارلمان بوداپست

پارلمان مجارستان، سومین ساختمان پارلمان بزرگ در جهان است که در سال ۱۸۸۶ به سبک نئوگوتیک و به افتخار ۱۰۰۰ سالگی این کشور ساخته شد

یکی از کارهای جذابی که می‌توانید در بوداپست انجام دهید، قدم زدن در مناطق تاریخی و پیاده‌روهای زیبای سنگ‌فرش اطراف ساختمان پارلمان (و در نزدیکی آن، موزه‌ی قوم‌نگاری و وزارت کشاورزی) است. پارلمان مجارستان، سومین ساختمان پارلمان بزرگ در جهان است که در سال ۱۸۸۶ به سبک نئوگوتیک و به افتخار ۱۰۰۰ سالگی این کشور ساخته شد (پس از آن این کشور بخشی از امپراطوری اتریش-مجارستان بود). این بنا ۶۹۱ اتاق و ۱۹ کیلومتر راهرو و راه‌پله دارد. در زمان‌هایی که دولت در این ساختمان نشستی نداشته باشد، تورهای بازدید از آن اجرا می‌شود که معمولا حدود ۴۵ دقیقه است و در آن از مهم‌ترین بخش‌های ساختمان مانند ورودی اصلی تالار، لابی‌های مختلف و جواهرات سلطنتی مجارستان بازدید می‌شود. 

تفرجگاه دانوب

تفرجگاه دانوب بوداپست

 مجموعه‌ای  از ۶۰ جفت کفش برای ادای احترام به یهودیان کشته‌شده در جنگ جهانی دوم در ساحل رود دانوب ساخته شده است

رود دانوب در سراسر بوداپست، از شمال به جنوب کشیده شده و در برخی از نقاط آن که در محدوده‌ی این شهر قرار دارد، عرض آن به ۶۴۰ متر هم می‌رسد. برای لذت بردن از مناظر باشکوه و زیبای این رودخانه، جاهای بسیار زیادی وجود دارد. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که در کرانه‌ی دانوب قدم بزنید و از دیدن معماری خیره‌کننده‌ی شهر لذت ببرید. در ساحل شمال شرقی دانوب و در نزدیکی ساختمان پارلمان مجارستان، یادبود کفش‌ها را می‌توانید ببینید که مجموعه‌ای از ۶۰ جفت کفش است که برای ادای احترام به یهودیان کشته‌شده در جنگ جهانی دوم ساخته شده است. 

این یادبود در امتداد تفرجگاه دانوب، در کنار مسیر قدیمی ساحل رودخانه ( که از پل الیزه تا پل Szechenyi کشیده شده است)  قرار دارد. یکی دیگر از بهترین راه‌ها برای گشت وگذار در دانوب، استفاده از قایق است. تورهای گردشگری با قایق به طور مرتب از Vigado ter در ساحل پست و Bem Jozsef ter در ساحل بودا انجام می‌گیرد که می‌توانید در آن‌ها شرکت کنید. دیدن این قایق‌ها از پل تاریخی آزادی هم می‌تواند تجربه‌ی لذت‌بخشی باشد. 

میدان قهرمانان و بنای یادبود هزاره

میدان قهرمانان بنای یادبود هزاره

در هر دو طرف ستون، ستون‌هایی به شکل نیم‌دایره قرار گرفته‌اند و بین آن‌ها مجسمه‌های حاکمان مجارستان قرار دارد

میدان قهرمانان اثر معمار Albert Schickedanz است، کسی که مسئول موزه‌ی هنرهای زیبا بود که در کنار این فضای بزرگ قرار دارد. بنای یادبود هزاره از دیگر آثار برجسته‌ی این میدان است، ستونی با ارتفاع ۳۶ متر که در بالای آن مجسمه‌ی Archangel Gabriel قرار دارد و در اواخر قرن ۱۹ ساخته شده است. در اطراف پایه‌ی این ستون می‌توانید گروهی از اسب‌سواران برنزی را ببینید که یادآور پیروزی شاهزاده Magyar Prince Arpad و شش تن از جنگاوران او است. در هر دو طرف ستون، ستون‌هایی به شکل نیم‌دایره قرار گرفته‌اند و بین آن‌ها مجسمه‌های حاکمان مجارستان قرار دارد. در بالای ستون‌های آخر آثار برنزی زیبایی از از زالا (Zala) وجود دارد. در مقابل بنای یادبود هزاره، بنای یادبودی برای سرباز گمنام قرار گرفته است. 

پارک سیتی وودلند (Varosliget)

پارک سیتی وودلند بوداپست

پارک سیتی وودلند با دریاچه‌ی زیبایی که دارد، یکی از پرطرفدارترین مکان‌های تفریحی برای مردم محلی بوداپست و گردشگران است

پارک سیتی وودلند با دریاچه‌ی زیبایی که دارد، به یکی از پرطرفدارترین مکان‌های تفریحی هم برای مردم محلی بوداپست و هم برای گردشگران ایجاد کرده است. این پارک که در قرن ۱۹ ساخته شده، حدود ۳۰۲ هکتار زمین را شامل می‌شود و طراح آن باغ‌آرای مشهور فرانسوی، Nebbion بود. امکانات متعدد فرهنگی و تفریحی در طول سال‌ها در این پارک ایجاد شده که از آن جمله می‌توان به ۲ موزه‌ی بزرگ هنری (موزه هنرهای زیبا و کاخ هنر که در بالا به آن‌ها اشاره شد)، باغ گیاه‌شناسی و باغ جانورشناسی اشاره کرد. 

پارک سیتی وودلند بوداپست

از دیگر دیدنی‌های جذاب پارک سیتی وودلند موزه‌ی حمل و نقل بوداپست است که در آن یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌ی الگوهای راه‌آهن به نمایش گذاشته شده است. پارک تفریحی تیولی (Tivoli ) هم می‌تواند محل بازی و سرگرمی کودکان شما باشد. حمام درمانی روباز Szechenyi هم از دیگر بخش‌های جالب پارک سیتی وودلند است. از دیگر جاهای مهم و برجسته‌ی این پارک می‌توان به قلعه‌ی افسانه‌ای Vajdahunyad، استادیوم ۱۰۰ هزار نفری و چند سالن ورزشی کوچک‌تر اشاره کرد. 

مطالب مرتبط:

منبع planetware

دیدگاه