حمل و نقل عمومی در برلین (قسمت دوم)

فاطمه اسفندیار
فاطمه اسفندیار چهار شنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
حمل و نقل عمومی در برلین (قسمت دوم)

از جمله شهرهای بزرگ و پایتخت کشور آلمان، برلین است که دارای سیستم حمل و نقل عمومی وسیعی است که با اطلاع از سیستم حمل و نقل می‌توانید بهتر در این شهر زیبا تردد کنید. با کجارو همراه باشید.

از شهرهای مهم آلمان که دارای جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی متفاوتی است برلین نام دارد. این شهر به خاطر قرار گرفتن در جنگ‌های هیتلر و نازی‌ها دارای قسمت‌های تاریخی و دیدنی‌های بسیاری است که مورد توجه گردشگران و مردم است. برای دیدن مکان‌های تفریحی و تاریخی برلین شما می توانید با استفاده از حمل و نقل عمومی شهری و آشنایی با این سیستم در سریع‌ترین زمان به مکان‌های مورد نظر خود بروید. حمل و نقل عمومی در برلین برای مسافران و گردشگران دسترسی‌ها و امکانات متفاوتی را فراهم کرده است تا بتوانند سفری خوش را تجربه کنند.

حمل و نقل عمومی در برلین

خطوط زیرزمینی شرق به غرب

U-Bahn U1 

خط فرعی معروف U1 منطقه فریدرایشسهاین-کرویتسبرگ از بخش غربی، برلین را به کورفورستندام متصل می‌کند. ایستگاه ورشور استراب در کرایوزبرگ به ایستگاه یوهلندستراب در منطقه شارلوتنبورگ برلین متصل می‌شود. بخش شرقی این مسیر در بالای زمین ساخته شده که قدیمی‌ترین شبکه U-Bahn برلین است. عبور از پل ابربائومیک یک تجربه ویژه حساب می‌شود.

خط U-Bahn U2

خط مترو U2 بین ایستگاه‌های روهلن در قسمت غربی برلین و پاکو در شمال شرقی قرار دارد. در طول سفر، خط U2 از مرکز شهر عبور می‌کند. ایستگاه‌های مهم این خط عبارتند از: ورزشگاه المپیک برلین، ایستگاه باغ‌وحش برلین، پوتسدامر پلاتس، استادیمیت، الکساندر پلاتسو و شونهاسر الی.

خط U-Bahn U7

با طول حدود ۳۲ کیلومتر و ۴۰ ایستگاه، U7 طولانی‌ترین مسیر شبکه مترو برلین است. این خط از شهر برلین عبور کرده و منطقه غربی اسپاندو را به روودو، منطقه‌ای از نواخلن جنوب شرقی، متصل می‌کند. این خط از، ولسوالی‌های شارلوتنبورگ، شونبرگ، کروزبرگ و نئولولن عبور می‌کند.

حمل و نقل در برلین

خطوط زیرزمینی شمال- جنوب

خط U-Bahn U6

خط مترو U6 بین تگل در شمال برلین و ماریندورف در منطقه تمپلهوف - شونبرگ جنوبی واقع شده است. ایستگاه‌های مهم و ایستگاه‌های مهم اتصالی عبارتند از: فرندچاسترب، استامیت، مهرینقدم و فرودگاه تمپل‌هوف.

خط U-Bahn U8

یکی دیگر از مسیرهای شمال- جنوب، خط مترو U8 است. این خط، رودخانه ویتناو در منطقه شمال غربی رینیکندورف را از طریق ایستگاه‌های گزوندبرونن، الکساندر پلاتسو و کوتبسر تور به هرمنستراس در ناحیه جنوبی نئولولن متصل می‌کند.

خط U-Bahn U9

خط زیرزمینی U9، اسلور استراب را به منطقه استگلیز متصل می‌کند. این خط در مسیر خود از تیرگارتن و مناطق غربی مرکز شهر برلین از جمله کورفستاندم و ایستگاه باغ وحش برلین عبور می‌کند.

اتوبوس‌ها و خطوط اتوبوس

حمل و نقل عمومی در برلین

خدمات حمل و نقل اتوبوس شهری برلین توسط چند خط اتوبوس‌رانی عمومی BVG ارائه می‌شود. این خطوط، مسیرهایی را که توسط دیگر سیستم‌های حمل و نقل عمومی پوشش داده نمی شوند، پوشش می‌دهند. یکی از ویژگی خاص برلین، اتوبوس‌های دوبلکس آن است که طبقه بالای آن برای تماشای مناظر، پیشنهاد می‌شود.

خطوط روزانه

در طول روز، خطوط ۱۰۰ تا ۳۹۹ اتوبوس، حومه شهر را به ایستگاه‌های S-Bahn و U-Bahn متصل می‌کنند.

اتوبوس‌های مترو

اتوبوس‌های خط‌های M11 تا M85 که مخصوص مترو هستند، هفت روز هفته به صورت ۲۴ ساعته و با فاصله ۱۰ دقیقه‌ای به ارائه خدمات می‌پردازند.

اتوبوس‌های شبانه

اتوبوس‌های شب با نماد N مشخص بوده و تمام طول شب مشغول خدمات رسانی هستند. خطوط اتوبوس شبانه N1 تا N9، از دوشنبه تا جمعه شب جایگزین خطوط N1 تا U-Bahn U9 می‌شوند. دیگر اتوبوس‌های شبانه، N10 تا N97، جایگزین مهم‌ترین خطوط روزانه هستند.

واگن‌های برقی (تراموا، مترو) و متروترام

حمل و نقل عمومی برلین

خطوط تراموا، گسترش یافته شبکه مسیرهای U-Bahn هستند، بیش از ۲۰ خط ترامو در برلین وجود دارد که عمدتا در بخش شرقی شهر واقع شده‌اند. خطوط متروترام اغلب از واگن‌های برقی (تراموا) معمولی استفاده می‌کنند.

جدول زمانی و بلیط‌ها

بلیط‌ها

تراموا و متروترام در برلین توسط شرکت ورکشبتریب برلین BVG اداره می‌شوند و متعلق به انجمن حمل و نقل برلین- براندنبورگ VBB هستند. بنابراین بلیط‌های U-Bahn برای سفر با اتوبوس، S-Bahn، تراموا و بالعکس معتبر است. دستگاه‌های بلیط فروشی در داخل تراموا قرار دارند، اما می‌توان بلیط‌ها را از دستگاه‌های بلیط فروشی مربوط به S- و U-Bahn یا باجه‌های بلیط فروشی ایستگاه‌های بزرگ خریداری کرد.

حمل و نقل عمومی در برلین

جدول زمانی

خطوط تراموا و متروترام دارای جدول‌های زمانی مختلفی هستند. علاوه بر این، خطوط متروترام در طول شب حتی در روزهای تعطیل آخر هفته فعالیت می‌کنند.

متروترام

BVG متروترام دارای نه خط (۱ تا ۱۷) است که با ۱۳ خط تراموا (۱۲ تا ۶۸) تکمیل می‌شود. خطوط متروترام با علامت "M" مشخص می‌شوند. در روز، حداقل هر ۱۰ دقیقه قطار به ایستگاه‌های این خطوط می‌رسد. در شب (از ۳۰ دقیقه بامداد) قطارها با فواصل ۳۰ دقیقه‌ای به ایستگاه‌ها می‌رسند.

تاکسی: شماره تلفن، هزینه‌ها، قوانین

حمل و نقل عمومی در برلین

حدود ۷۵۰۰ تاکسی در جاده‌های برلین مشغول فعالیت هستند. تاکسی‌ها را می‌توان با صدا زدن در ایستگاه‌ها یا تلفن زدن در اختیار گرفت. در مناطق شهری، تعیین قیمت ممنوع است، مبلغ پرداختی از طریق تاکسی متر محاسبه می‌شود.

شماره تلفن بزرگ‌ترین شرکت‌های تاکسی رانی:

  • 44 33 22 Taxi Funk Berlin
  • 26 10 26 Funk Taxi Berlin
  • 26 30 00 Quality Taxi
  • 21 01 01 Würfelfunk
  • 21 02 02 City Funk

  تالیکسو (تاکسی‌های برلین)، تاکسی‌ها و لیموزین‌های خود را برای رفتن به فرودگاه‌ها، انتخاب هتل‌ها و سفرهای درون شهری در اختیار شما قرار می‌دهند.

حمل و نقل عمومی در برلین

تاکسی‌ها و هزینه‌ها

برلین تعرفه‌های اجباری برای همه تاکسی‌ها به صورت ۲۴ ساعته و در هفت روز هفته اعمال می‌کند. مسافرین در مناطق شهری هزینه را با توجه به تاکسی متر به راننده پرداخت می‌کنند. توافق مسافرین با راننده بر سر قیمت، تنها برای سفرهای خارج شهری (به غیر از فرودگاه شوئنفلد) مجاز است.

نرخ‌های ثابت

  • نرخ پایه: ۳٫۹۰ یورو
  • نرخ هر کیلومتر: ۲٫۰۰ یورو
  • نرخ هر کیلومتر از کیلومتر هفتم: ۱٫۵۰ یورو
  • نرخ انتظار: ۳۰ یورو برای یک ساعت (همچنین مدت زمان انتظار مربوط به ترافیک هم محاسبه می‌شود)

نرخ فاصله‌های کوتاه

اگر تاکسی در خیابان اجاره شود، هزینه‌ها براساس نرخ فاصله‌های کوتاه محاسبه می‌شود. تا دو کیلومتر، نرخ ثابت پنج یورو است. نرخ فاصله کوتاه برای تاکسی‌های تلفنی یا تاکسی‌هایی که از ایستگاه تاکسی اجاره شده‌اند، اعمال نمی‌شود.

حمل و نقل عمومی در برلین

کرایه اضافی

  • ۵ یورو به ازای هر نفر، در یک گروه پنج نفره یا بیشتر در تاکسی‌های بزرگ.
  • یک یورو برای هر چمدان بزرگ.
  • ۰٫۵۰ یورو اضافی برای کسانی که از فرودگاه تگل سوار می‌شوند.

انواع بلیط موجود برای شهر تا فرودگاه

 تاکسی تا فرودگاه شونفلد:

  • از غرب شهر (ایستگاه باغ وحش) : حدود ۴۵ یورو
  • از شرق شهر (الکساندر پلاتس): حدود ۴۳ یورو

تاکسی تا فرودگاه تگل:

  • از غرب شهر (ایستگاه باغ وحش): حدود ۲۱ یورو
  • از شرق شهر (الکساندر پلاتس): حدود ۲۵ یورو

نحوه پرداخت به رانندگان تاکسی

مسافران می‌توانند کرایه تاکسی را به صورت نقدی یا کارت‌های خرید و کارت‌های اعتباری پرداخت کنند. لطفاً توجه داشته باشید که رانندگان تاکسی موظف به قبول همه نوع کارت نیستند، بنابراین بهتر است که هزینه تاکسی را به صورت نقدی بپردازید. هنگام پرداخت هزینه‌ها به صورت غیر نقدی، ممکن است از مسافرین کارت شناسایی درخواست شود.

حمل و نقل عمومی برلین

حقوق و مقررات در یک تاکسی

مسیر:

راننده تاکسی موظف است که کوتاه‌ترین و به تبع آن ارزان‌ترین مسیر را انتخاب کند، مگر آنکه مسافر موافقت کند که از مسیر دیگری بروند.

انتخاب آزادانه تاکسی:

مسافران آزادند تا هر تاکسی موجود در ایستگاه تاکسی انتخاب کنند. انتخاب اولین تاکسی هر خط بهتر است زیرا بیشترین انتظار را کشیده است.

انتخاب آزادانه صندلی:

مسافران می‌توانند صندلی جلو یا صندلی عقب را برای نشستن انتخاب کنند.

ممنوعیت سیگار کشیدن:

سیگار کشیدن در تاکسی برای رانندگان و مسافران ممنوع است.

تعهد به جابه‌جایی:

راننده تاکسی موظف است تا مسافر را به هر مکان دلخواه او، به شرط اینکه در محدوده شهری باشد (از جمله فرودگاه شوئنفلد) برساند.

رسید پرداخت:

مسافران حق دریافت یک رسید برای پرداختی‌های خود دارند.

مطالب مرتبط:

منبع berlin.de

دیدگاه