بهترین دوربین عکاسی برای سفر کدام است؟

بهاره غنچه
بهاره غنچه چهار شنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
بهترین دوربین عکاسی برای سفر کدام است؟

یکی از تجربیات بی‌نظیر سفر، عکاسی است. با کجارو همراه باشید تا بهترین نوع دوربین‌های مناسب سفر را بشناسیم.

عکاسی یکی از بخش‌های مهم درتجربه‌ی یک سفر عالی است. در اطراف ما افراد زیادی هستند که به عکاسی علاقه‌مندند اما در این زمینه حرفه‌ای نیستند. در این مقاله از تجربیات یک استاد عکاسی برای انتخاب بهترین دوربین عکاسی برای سفر، استفاده می‌کنیم. گرفتن عکس‌هایی بی‌نظیر از تجربیات سفر تقریبا خواسته‌ای است که اکثر ما می‌خواهیم. هنگامی که تصمیم بگیریم بیشتر اوقات خود را به سفر بگذارنیم از اولین چالش‌هایی که با آن روبه‌رو می‌شویم، انتخاب بهترین نوع دوربین است که بتوانیم بهترین عکس‌ها را با آن بگیریم. در حقیقت دوربین یکی از تجیهزات اصلی سفر محسوب می‌شود.

دوربین سفر

من هم با همین چالش روبه‌رو شدم و تصمیم به خرید دوربین دیجیتال (SLR) از سری کنون گرفتم و بسیار از آن راضی هستم و در حال حاضر یک عکاس سفر حرفه‌ای هستم. معیارهای من برای انتخاب دوربین، هزینه و وزن آن بود. با این حال معیارهای من شاید برای هر کسی مناسب نباشد. طیف گسترده‌ای از انواع دوربین‌ها و موبایل‌ها وجود دارند که می‌توانند مناسب با سلیقه شما عکس‌های بی‌نظیری را خلق کنند. در این مقاله من راهنمایی‌هایی برای خرید دوربین بیان می‌کنم و در نهایت خود شما هستید که باید تصمیم‌گیری کنید.

اول از همه به سه سوال اساسی پاسخ دهید.

۱. چه مقدار می‌خواهید هزینه کنید؟

عامل اصلی تعیین‌کننده در انتخاب نوع دوربین قطعا بودجه شما است. تعیین میزان بودجه تقریبا شخصی است و به خود شما بازمی‌گردد اما چند نکته را فراموش نکنید.

۱. خرید لوازم جانبی

هنگامی که دوربینی خریداری می‌کنید باید بودجه اضافه هم برای خرید لوازم جانبی آن کنار گذاشته باشید. کارت حافظه مناسب ( ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان)، کیف دوربین (۴۰ تا ۶۰۰ هزار تومان)، باتری اضافه (۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان)، سه پایه و بسیاری لوازم دیگر برای شما خرج خواهد داشت. برای خرید محافظ لنز یا تعویض لنز نیز به پول بیشتری نیاز خواهید داشت.

۲. خطرات سفر

معمولا سفر می‌تواند خطرناک باشد. ممکن است چیزی را گم کنید یا از شما بدزدند برای همین به ارزش لوازمی که در سفر می‌خواهید با خود حمل کنید فکر کنید. اگر می‌توانید آن‌ها را بیمه کنید و اگر نه هزینه کمتری برای خرید لوازم سفر خود خرج کنید.

دوربین سفر

دوربین‌های خوب در رنج قیمت‌های متفاوت تنوع بسیاری دارند. اگر کمتر از ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌خواهید هزینه کنید، دوربین‌های خانگی (Point and Shoot) و دوربین‌های ورزشی (Action Camera) مناسب خواهند بود. یا با کمی بیشتر هزینه کردن می‌توانید گوشی هوشمند خود را به‌روز کنید. بودجه مابین ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان امکان خرید بهتری را برای شما فراهم می‌کند. در این رنج قیمت دوربین‌های بدون آیینه و دوربین‌های دیجیتال (DSLR) در سطح مبتدی انتخاب خوبی خواهند بود. اما اگر بالای ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌توانید هزینه کنید، انتخاب حرفه‌ای‌تری خواهید داشت. با این حال اگر در سفر خود قصد عکاسی حرفه‌ای در شب و حرکت ندارید بهتر است چنین هزینه‌ای نکنید.

۲. چه مقدار وزن را می‌توانید تحمل کنید؟

دوربین‌ها وزن‌های مختلفی دارند آنقدر کوچک مانند گوشی‌های هوشمند که در جیب شما جای می‌گیرند و دوربین‌هایی با لوازم و تجهیزات بسیار که باید حتما در کوله‌پشتی آن‌ها را حمل کنید. من حدودا تا ۹ کیلوگرم برای حمل دوربین و تجهیزات آن توانایی دارم البته این رنج میانگین تحمل وزن برای سایر افراد هم هست. وزن دوربین مانند قیمت نوع آن را مشخص می‌کند قطعا هیچ فردی دوست ندارد تا دوربین سنگینی را خریداری کند و آن را در هتل بگذارد و با خود به ماجراجویی نبرد.

دربین سفر

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که برای سفر فقط به پاسپورت و مسواک خودتان نیاز دارید باید سبک‌ترین نوع دوربین را انتخاب کنید و دوربین‌های خانگی یا گوشی‌های هوشمند برای شما مناسب‌تر خواهند بود. اگر به دوربینی که راحت حمل شود و بتوانید لنزش را هم عوض کنید نیاز دارید، دوربین‌های بدون آیینه مناسب شما خواهند بود.

۳. چقدر تلاش می‌کنید تا عکاسی را یاد بگیرید؟

دوربین‌های دیجیتال (DSLR) و بدون آیینه برای گرفتن عکس‌هایی فو‌ق‌العاده، بهترین هستند اما اگر نمی‌دانید که با آن‌ها چگونه کار کنید، گوشی‌های هوشمند برای شما مناسب‌تر هستند. وقتی در آریزونا بودم فردی را دیدم که دوربین کنون (SLR) بسیار حرفه‌ای داشت و لنز آن حدودا ۱۶ میلیون تومان قیمت داشت و از جدیدترین لنزهای ارائه شده بود که تا قبل از آن جایی ندیده بودم. وقتی از او خواستم تا از دوربینش برایم بگوید اعتراف کرد که هیچ دانشی نسبت به دوربین ندارد و نمی‌تواند از آن استفاده کند و همیشه در حالت خودکار عکاسی می‌کند.

دوربین سفر

او بدون اینکه تصمیم به یادگیری عکاسی داشته باشد پول زیادی را برای خرید دوربین صرف کرده بود متاسفانه افرادی که گوشی آیفون دارند از او بهتر عکاسی می‌کردند. اینکه وقت زیادی را صرف یادگیری عکاسی کنید اشتباه نیست اما عکاسی یک استعداد است و نیاز به تلاش و زمان دارد. اما اگر دوربین ارزان قیمت‌تری بخرید قطعا زمان کمتری را صرف یادگیری آن خواهید کرد و فقط نیاز هست تا اصول پایه را یاد بگیرید و اینکه چگونه عکس‌های عالی را خلق کنید. اگر نتوانید کار با دوربین را یاد بگیرید، نمی‌توانید عکس‌های منحصر‌به‌فردی را خلق کنید.

انواع دوربین

۶ نوع دوربین وجود دارد که به ترتیب وزن و درجه حرفه‌ای بودن آن‌ها را در فهرست زیر برای شما معرفی کرده‌ام. هر نوع این دوربین‌ها نیز تنوع بسیاری نسبت به قیمت و حرفه‌ای بودن، دارند.

۱. گوشی‌های هوشمند

کار با گوشی‌های هوشمند بسیار راحت است. می‌توانید عکس‌هایتان را همزمان ویرایش و در صفحات اجتماعی‌تان بدون نیاز به کامپیوتر منتشر کنید. هرچند این دوربین‌ها در زوم و عکاسی در نور کم ضعیف هستند. آیفون ۷ و سامسونگ گلکسی ۸ در این دسته انتخاب عالی خواهند بود.

۲. دوربین‌های خانگی

اگر دوربین کوچکی می‌خواهید که در جیب‌تان جا شود این نوع مناسب خواهد بود. این دوربین‌ها دارای زوم اپتیکال و حالت‌های عکاسی متنوعی هستند. در نور کم قدرت بالایی برای عکسبرداری ندارند اما برای سفر بسیار مناسب هستند. دوربین پاناسونیک لومیکس (ZS۵۰) با قیمتی ارزان‌تر و دوربین سونی (RX۱۰۰) با قیمتی بالاتر انتخاب خوبی خواهند بود.

دوربین سفر

۳. دوربین‌های ورزشی

اگر سفرهای ماجراجویانه را تجربه می‌کنید، دوربین‌های ورزشی برای عکاسی در کوه، آب، برف و غبار گزینه مناسبی هستند اما تنظیمات دستی آن‌ها محدود است و نمی‌توانید با آن زوم کنید. دوربین (GoPro) سری (Hero) برای ماجراجویی امکانات عالی را به شما ارائه می‌دهد.

۴. دوربین‌های بریج

این نوع دوربین‌ها در حقیقت ترکیبی از دوربین‌های خانگی و دیجیتال هستند که تنظیمات دستی مناسب و قابلیت زوم دارند اما قابلیت تغییر لنز ندارند و استفاده از آن‌ها آسان است.

۵. دوربین‌های بدون آیینه

این دوربین‌ها کوچک‌تر از دوربین‌های دیجیتال (DSLR) هستند. قابلیت تعویض لنز با کیفیت بالای عکسبرداری دارند. کمی گران‌تر و پیچیده‌تر هستند اما بهترین گزینه برای شروع عکاسی هستند. دوربین‌های سونی سری آلفا در این نوع انتخاب عالی خواهند بود.

۶. دوربین‌های دیجیتال

دوربین‌های دیجیتال (DSLR) یا (SLR) بالاترین نوع دوربین‌ها هستند که کیفیت بالا، تنظیمات دستی پیشرفته و تعویض لنز را دارا هستند و انتخاب مناسی برای عکاسی در سفر محسوب می‌شوند.

دوربین سفر

قبل از خرید دوربین، معیارهای خودتان را مشخص کنید کمی تحقیق کنید و بهترین را انتخاب کنید. معیار شما برای انتخاب یک دوربین مناسب چیست؟

در پایان از شما دعوت میکنیم برای مشاهدهی مشخصات دوربین‌ و لنز از بخش محصولات زومیت استفاده کنید؛ مجموعهی کاملی از دوربین‌‌ کانن، نیکون، سونی، پاناسونیک و دیگر برندهای معتبر در این بخش برای مقایسه مشخصات و اطلاع از قیمت دوربین در اختیار شما قرار دارد

مطالب مرتبط:

منبع Nomadic Matt

دیدگاه