تهیه نقشه باستان شناسی مرودشت

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۷
تهیه نقشه باستان شناسی مرودشت

روابط عمومی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید اعلام کرد که نقشه باستان‌شناسی دشت تاریخی مرودشت تهیه می‌شود.

«مسعود رضایی منفرد» مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت:

عملیات باستان‌شناختی به منظور تهیه نقشه‌ها و کاربردهای GIS در تحلیل الگوهای استقراری و پراکندگی محوطه‌ها در توالی و گاهنگاری دشت میانکوهی مرودشت آغاز شد.

وی افزود که در خصوص تهیه نقشه باستان شناسی دشت مرودشت، یکی از موضوعات مهم و اساسی که در دستور کار پایگاه میراث جهانی تخت جمشید قرار گرفته، تهیه نقشه باستان‌شناسی مربوط دشت مرودشت برای دستیابی به گستردگی حوزه فرهنگی این منطقه تاریخی است.

مرودشت

منفرد با تأکید بر اینکه تهیه نقشه باستان‌شناسی یکی از ضروریات این مجموعه جهانی و البته دشت تاریخی مرودشت است، گفت:

در حال حاضر برنامه‌ای که برای سال جاری طراحی شده تکمیل و تقویت بانک اطلاعاتی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید از طریق دستیابی به داده‌هایی است که از این پژوهش‌ها حاصل می‌شود که با وارد کردن دیتاهای مطالعات بر روی محیط و داده‌های باستان‌شناسی، نقشه مورد نظر به شکل کاربردی تهیه خواهد شد.

«وحید بارانی» کارشناس باستان شناسی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و سرپرست تیم مطالعات باستان‌شناسی دشت مرودشت نیز گفت:

هر چند در گذشته تحقیقات پژوهشی و میدانی پیرامون لایه های تاریخی و منظر فرهنگی این منطقه انجام شده اما هیچکدام از آنها به صورت نقشه جامع در نیامده است که امیدواریم تهیه نقشه کامل این منطقه تاریخی و ارائه اطلاعات دقیق باستان‌شناسی از محوطه‌ها و بناهای واقع در دشت مرودشت، بتواند در تکمیل نقشه باستان‌شناسی کشور مؤثر واقع شود.

محوطه‌های باستانی در جلگه مرودشت با توجه به پیشینه بررسی‌های باستان‌شناختی و شناخت توالی گاهنگاری فارس، پراکندگی بیشتر از دوران پارینه سنگی میانه تا دروران اسلامی را در بر می‌گیرد.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه