پل معلق گوانگجی

کاملیا کوثری
کاملیا کوثری چهار شنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
پل معلق گوانگجی

«پل معلق» مفهوم جالبی است که شاید به گوش همه‌ی ما خورده باشد، اما برای آشنایی با یک پل معلق در چین که بسیار خلاقانه و جالب است، با کجارو همراه باشید.

«پل گوانگجی»(Guangji) که به آن پل «زیانگزی»(Xinangzi) نیز گفته می‌شود، پلی قدیمی بر روی رودخانه‌ «هان» (Han) در شهر «چائوژو» (Chaozhou) از استان «گوانگ‌دونگ» (Guangdong) است که به عنوان یکی از چهار پل تاریخی شهر شناخته می‌شود. سه پل دیگر، «ژائوژو» (Zhaozhou)،  «لوگو»(Lugou) و «لویانگ» (Louyang) نام دارند. مثل مشهوری در چین هست که اگر به شهر «چائوژو» بروید و پل گوانگجی را ندیده باشید، انگار اصلا شهر را ندیده‌اید.

گوانگجی

علاوه بر جنبه‌ی تاریخی و باستانی پل، ویژگی‌ای که گوانگجی را متمایز می‌کند این است که «گوانگجی» نخستین پل معلق و متحرک دنیا است که قابلیت باز و بسته شدن دارد. بخشی از این پل، توسط ۱۸ قایق معلق در آب پشتیبانی می‌شود که می‌توانند در مواقع لزوم کنار رفته و مسیر را باری عبور قایق‌ها و کشتی‌ها باز کنند. در حقیقت در گذشته، تمام این پل ساختاری معلق داشت که روی ۸۶ قایق بنا شده بود، اما امروزه فقط بخش میانی پل قابلیت جابجایی و باز شدن دارد.

پل گوانگجی در زمان حکومت خاندان «سونگ» (Song) بر چین در سال ۱۱۷۰ و به رهبری یک قاضی به‌نام «زنگ وانگ» (Zeng Wang) ساخته شد. ابتدا نام این پل، «کانگجی» (Kangji) بود اما درست ۴ سال بعد از احداث آن، سیل پل را تخریب کرد و یک قاضی دیگر به‌نام «چانگ وی» (Chang Wei) کار مرمت و بازسازی آن را بر عهده گرفت. در آن دوران، تقریبا تمام امور ساخت‌و‌ساز محلی توسط قضاتی انجام می‌شد که علاوه بر انجام امور قضایی و قانونی، مسئول اداره‌ی امور مناطق مختلف نیز بودند.

گوانگجی

به سرعت، بسیاری از قضات، درگیر ساخت و ساز پل شدند. در بین آن‌ها، «دینگ یون‌یوآن»(Ding Yunyuan) رهبری مردم را بر عهده گرفته و بیشترین تعداد از پایه‌های پل را با کمک آن‌ها ساخت. دستاورد او آن‌قدر بزرگ و مهم بود که بعد از آن، پل را «دینگ گونگ» نامیدند. در سال ۱۱۹۴، عمارتی باشکوه در ساحل شرقی رودخانه ساخته و این پل را پل «جیچوان» گذاشت. در سال ۱۲۰۶، بخش غربی و شرقی پل تکمیل شد و بخش میانی آن بر روی قایق‌های استوار بود که از آن یک پل پایه‌دار و در عین حال معلق می‌ساخت.

در دوران حکومت خاندان «مینگ»، این پل بازسازی شده و «گوانگجی» نام گرفت. کمی بعد و در دوران خاندان «کینگ» (Qing)، دو مجسمه‌ی ورزا (گاو زراعی) به دو سر پل اضافه شد.

پل معلق گوانگجی

این پل که ۵۰۰ متر طول دارد، روی ۲۴ پایه‌ی سنگی و ۱۸ قایق قرار گرفته و ۲۴ عمارت کلاه‌فرنگی نیز دارد.

 

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه