سفر ماجراجویانه به دور دنیا بدون قطب نما

عادله حقیقت حسینی
عادله حقیقت حسینی جمعه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۰۰
سفر ماجراجویانه به دور دنیا بدون قطب نما

تجربه سفر به دور دنیا همیشه در آرزوی بسیاری از گردشگران بوده است و سفری پر هیجان را در ذهن ماجراجویان ایجاد می‌کند. در این مقاله از کجارو قصد داریم سفری به دور دنیا، بدون هیچ قطب نمایی با قایقی خاص داشته باشیم؛ پس با ما همراه باشید.

خود را در اقیانوسی بی‌انتها تصور کنید که تا چشم کار می‌کند دور شما را آب احاطه کرده است و بر روی قایقی زیبا در این کرانه آبی رنگ شناور هستید و تنها آسمانی بالای سر شما قرار دارد که در شب با درخشش ستارگانش قصد دارد شما را هدایت کند. آیا تصور اینکه در چنین شرایطی باشید و همانند مردمان کهن با قایق مخصوص خود به سفر بروید و تنها قطب نمای شما ستارگان پر تلالو باشند پر هیجان نیست؟ در این مقاله قصد داریم با قایق ویژه‌ای که قایق مردمان اهل هاوایی است بدون هیچ قطب‌نمایی دل به اقیانوس پر رمز و راز بزنیم و تجربه جدیدی از سفر را داشته باشیم؛ دوستانِ جان با ما همراه باشید.

Hōkūleʻa- قایقرانی به دور دنیا

داستان سفر با Hōkūleʻa (قایقی در سرزمین هاوایی) به سال‌های دور و نزدیک به ۲۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. زمانی که مردمان برای سفرهای دریایی خود و کشف مناطق ناشناخته یا برای صید و امرار معاش، دل به اقیانوس می‌سپردند و تنها راه هدایت آن‌ها زمانی که هیچ تکنولوژی، GPS یا قطب نمایی وجود نداشت در اقیانوس بی‌انتها، موقعیت خورشید و ستارگان و رفتارهای حیوانات پیرامون آن‌ها، بوده است و همچنان این روش کارایی خود را تا به اکنون از دست نداده است.

بیشتر بخوانید:

Hōkūleʻa- قایقرانی به دور دنیا

دریانوردان این قایق، بدون بهره‌وری از هیچ گونه امکانات صنعت دریایی و بعد از ساخت اولین قایق در این سبک نزدیک به ۱۲ سفر موفق را پشت سر گذاشته‌اند.

در ساخت این قایق زیبا از طناب‌های بسیاری برای اتصال بخش‌هایش و از دو مکعب چوبی برای بخش اصلیش استفاده شده و همچنین بادبان V شکلی دارد که با وزیدن باد در آن، شکوهش را دو برابر می‌کند.

Hōkūleʻa- قایقرانی به دور دنیا

این قایق زیبا همچون دختر ماجراجویی است که تنها با دانش گذشتگان قصد سفر به سرزمین‌های مختلف را دارد.

Nainoa Thompson برنامه ریز تورهای جهانی و نماینده سفرهای دریایی Polynesian می‌گوید:

به عنوان هدایت‌گر کشتی وظیفه شما توجه به حرکات اقیانوس در زمان‌های مختلف است و باید هر ماجراجویی در این قایق یاد بگیرد که روی پای خود بایستد و با هر موجی نحوه عملکرد خود را بسنجد.

Hōkūleʻa- قایقرانی به دور دنیا

سفر با این کشتی با ۱۲ خدمه متشکل از راهنما و کارآموزان جوان و مربیان علاقه‌مند به این حوزه انجام می‌گیرد و شاید هفته‌ها را در این قایق سپری کنند. بسیاری از مردم این سرزمین علاقه‌مندند که راه‌های زندگی گذشتگان خود را به این طریق زنده کنند و یاد بگیرند.

Hōkūleʻa- قایقرانی به دور دنیا

نزدیک به ۴۰ سال پیش گروهی از مردمان بومی هاوایی تصمیم گرفتند که برای احیای باستانی زندگی گذشتگان خود قایقرانی به سبک اجداد خود را شروع کنند. آن‌ها نمی‌دانستند که چگونه باید به روش آنان قایقرانی کنند بنابراین تصمیم به جمع‌آوری اطلاعات گرفتند.

Hōkūleʻa- قایقرانی به دور دنیا

در سال ۱۹۷۶ آن‌ها برای اثبات اینکه می‌توانند بدون هیچ تجهیزات دریایی به جزایر دیگه بروند پروژه خود را شروع کردند و بعد از یک ماه سفر دریایی به سلامت به مقصد خود رسیدند.

آن‌ها در این راه برای قایقرانی خود از فردی به نام Mau Piailug کمک گرفتند که بر این عقیده بود که با همه عناصر طبیعی پیرامون خود چه ستارگان و خورشید و چه حرکت حیوانات می‌توان به قایقرانی پرداخت.

Hōkūleʻa- قایقرانی به دور دنیا

زمانی که برای اولین بار قدم در این سفر می‌گذارید احساس ماورایی بسیاری به شما دست می‌دهد و این منجر به افزایش حس اعتماد به نفس در شما می‌شود.

Hōkūleʻa سفر به دور دنیا

سفر با این قایق و با راهنمایی عناصر طبیعی، سفری با شرایط سخت را برای شما ایجاد می‌کند که گاهی در آغوش امواجی قرار می‌گیرید که ترس را در وجود شما می‌پروراند اما آرامش بعد از طوفان و هیجانی که از این سفر به دست می‌آورید حسی وصف نشدنی است و این سفر متفاوت با آغوش باز به همه علاقه‌مندان به دریانوردی و ماجراجویان دریایی خوشامد می‌گوید.

مطالب مرتبط:

منبع Curiosity

دیدگاه