غذاهای خیابانی خوشمزه در ژاپن (قسمت اول)

سحر ارجمند
سحر ارجمند دوشنبه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۵
غذاهای خیابانی خوشمزه در ژاپن (قسمت اول)

غذای حاضری و خیابانی به عنوان بخشی از فرهنگ آشپزی هر کشور به دلیل قیمت ارزان و در دسترس بودن آن همیشه مورد توجه گردشگران بوده است. در این مقاله ی کجارو شما را با چند نمونه از غذاهای خیابانی مخصوص ژاپن آشنا خواهیم کرد.

فرهنگ غذای خیابانی در ژاپن نسبت به سایر کشورهای آسیایی مانند تایلند و تایوان، کمتر رواج دارد. با اینکه بازارهای عادی شبانه در ژاپن نسبتاً غیر معمول هستند، فروشندگان غذاهای ژاپنی در صدها جشنواره که هر ساله در سراسر کشور برگزار می‌شوند، همراه با سایر فروشندگان هر شب و شهر به شهر به کنار خیابان‌ها می‌روند. در قسمت اول این مقاله شما را برخی از این غذاها بیشتر آشنا خواهیم کرد.

تاکویاکی

«تاکویاکی» (Takoyaki) که ترجمه‌ی آن «هشت پای پخته‌شده» است، نامی مناسب برای این خوراک محبوب که از توپ‌های سرخ‌شده‌ی خمیر پر شده از هشت‌پا، پیازچه، زنجبیل و تکه‌های تمپورا است. تاکویاکی ترد توپی را معمولاً با پیازچه و برش‌های نازکی از ماهی، سس مایونز و سس مخصوص تاکویاکی، که مشابه سس ورچستر است، تزیین می‌کنند. با اینکه وجود هشت‌پا کمی این خوراک را عجیب ‌و غریب می‌کند، اما فوق‌العاده خوشمزه و دلپذیر است. در خیابان‌های اوزاکا، جایی که منشأ اصلی تاکویاکی است، فروشندگان تاکویاکی بسیاری وجود دارد، اما می‌توان آن را تقریباً در تمام شهرهای ژاپن پیدا کرد.

تاکویاکی

کاره پان (نان کاری)

«کاره پان» (Kare Pan) نوعی «اوکازو پان» (Okazu Pan نامی که برای توصیف نان‌های پرشده با مواد غذایی مختلف و خوشمزه استفاده می‌شود) است. کاره پان از خمیر کمی شیرین پخته و سرخ‌شده درست می‌شود که درون آن، کاری خوش‌طعم ژاپنی استفاده می‌شود. کاری ژاپنی بارنگی تیره و طعمی نسبتاً ملایم با سایر ادویه‌های کاری آسیایی متفاوت است. کاره پان با ظاهری ترد و عالی، برای یک میان وعده‌ی ژاپنی ویژه و خوشمزه درست می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کاره پان

کرپ

هرچند «کرپ» (Crêpes) یک غذای ژاپنی نیست، اما غذای خیابانی بسیار محبوبی است که معمولاً درون یک قیف سرو می‌شود تا در حال حرکت راحت‌تر خورده شود. کرپ‌های ژاپنی اغلب حاوی ترکیبات تازه‌ای مانند میوه‌های شیرین یا تخم‌مرغ‌های طعم دار هستند و معمولاً تردتر از مدل فرانسوی آن است. بسیاری از مواد تشکیل‌دهنده آن ترکیبات ژاپنی، مانند لوبیاهای آزوکی و خامه‌ی زده شده، یا مرغ با سس تری یاکی هست. «کرپ ماریون» در «تاکشیتا دوری» در «هاراجوکو» یکی از مکان‌های شناخته شده برای تجربه‌ی طعم این غذا در توکیو است.

کرپ ژاپنی

گیوزا

منشأ اصلی «گیوزا» (Gyoza) چین است، جایی که آن را با نام «جیائوزی» (Jiaozi) می‌شناسند، اما در ژاپن هم بسیار محبوب است. این دامپلینگ های سرخ شده با مخلوطی از گوشت چرخ‌کرده، پیازچه، تره، سیر، زنجبیل، سس سویا و روغن کنجد پر می‌شوند. دامپلینگ ها معمولاً در دسته‌های شش تایی سرو می شوند و آن را همراه با سس مخصوصی که از سس سویا و سرکه درست شده، میل می کنند. می‌توانید آن را در فروشگاه‌های «ایزاکایا» و «رامن» پیدا کنید، اما در بازارهای خیابانی و جشنواره ها هم مکرراً یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید:

گیوزا

کوروکه

«کوروکه» (Korokke) مشابه کرپ، غذایی ژاپنی برگرفته از آشپزی فرانسوی است، که از سیب زمینی له شده و سس خامه که با پودر نان پوشانده و سرخ شده درست می‌شود. کوروکه از کروکت‌های فرانسوی الهام گرفته شده است. این غذای چرب و لذیذ را می‌توان با مواد غذایی مختلفی که مختص مناطق خاص کشور است، چاشنی داد. فروشندگان خیابانی هنگام فروش کوروکه، آن را درون کاغذ می‌پیچند تا نگه‌داشتن و خوردن آن راحت‌تر شود.

کوروکه

یاکی توموروکوشی

چیزی که باعث تعجب اکثر بازدیدکنندگان خارجی می‌شود، ذرت (توموروکوشی در ژاپنی) است که غالباً در ژاپن آن را درون پیتزا، نان و پاستا می‌ریزند. هنگام فصل ذرت، فروش ذرت کباب شده توسط فروشندگان خیابانی در جشنواره‌ها به کرات دیده می‌شود. ابتدا ذرت را آب‌پز کرده و بعد آن را با خمیر سویا کباب می‌کنند تا طعم دلپذیری به آن بدهد. به ذرت کبابی با کره و سس سویا چاشنی می‌دهند. «یاکی توموروکوشی» (Yaki Tomorokoshi) معمولاً در هوکایدو، منطقه‌ای که بیشتر ذرت‌های ژاپنی در آن رشد می‌کنند، یافت می شود؛ اما می توانید در تمام کشور هم آن را تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: 

یاکی توموروکوشی

شیویاکی

«شیویاکی» (Shioyaki) یک میان وعده‌ی بسیار ساده است و در عین حال طعم فوق‌العاده‌ای دارد و در واقع ماهی پخته شده‌ای است که بر روی سیخ‌های چوبی سرو می‌شود. ماهی خال‌خالی (صبا) که سید آن در سواحل ژاپن رایج است، اغلب برای درست کردن این غذا استفاده می‌شود. برای طعم دار کردن گوشت لایه‌ای این ماهی، آن را تنها با نمک چاشنی می‌زنند. در حالی که «صبا شیویاکی» (Saba Shioyaki) در جشنواره‌های خیابانی غالباً به صورت کبابی یافت می‌شود، در واقع غذای مشابهی نیز به نام «تای نو شیویاکی» (Tai no shioyahi- ماهی سی بریم شور کبابی) وجود دارد که بخشی از جشن‌های سنتی سال نو است.

شیویاکی

مطالب مرتبط:

منبع theculturetrip

دیدگاه