ایونای اسکاتلند، جزیره مرموز و جذاب

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی دوشنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۵
ایونای اسکاتلند، جزیره مرموز و جذاب

ایونا جزیره‌ای کوچک و کم‌جمعیت در اسکاتلند است که به دلیل تاریخچه‌ی مذهبی و زیبایی‌های طبیعی‌اش به یک مقصد توریستی جذاب تبدیل شده است. برای آشنایی بیشتر با این جزیره با کجارو همراه باشید. 

ایونا (Iona) یک جزیره‌ی کوچک و آرام است که طولش به زحمت به شش کیلومتر و عرضش به چهار کیلومتر می‌رسد. با این حال، این جزیره سهم بزرگی در تاریخ اسکاتلند و جهان داشته است. «سنت کلمبا» (St. Columba) صومعه‌ی مشهور خود را در این شهر بنا کرده و این جزیره به عنوان گهواره‌ی مسیحیت در اسکاتلند شناخته می‌شود. سواحل شنی سفید، گنجینه‌ای از حیات وحش و گیاهان متنوع و احساس عمیق آرامش، زیبایی این جزیره را افزایش داده است. در ادامه نکاتی برای سفر به این جزیره‌ی مرموز را بخوانید.

موقعیت

ایونا اسکاتلند

در حدود دو کیلومتری ساحل جزیره‌ی مول که خودش با فاصله‌ای دور از شبه‌جزیره‌ی «آردنامورچن» در ساحل غربی اسکاتلند قرار گرفته، جزیره‌ای کم‌ارتفاع به نام ایونا وجود دارد که اغلب اوقات در معرض عبور بادهایی است که از سمت اقیانوس اطلس می‌وزند. در چنین جزیره‌ی کوچکی، اصلی‌ترین سکونتگاه که «بیل مور» نام دارد، اغلب به سادگی «روستا» نامیده می‌شود و جمعیت اندکش حدود ۲۰۰ نفر است. با این وجود سالانه ۱۳۰,۰۰۰ نفر به این جزیره سفر می‌کنند.

تاریخچه

ایونا اسکاتلند

حتی قبل از ورود سنت کلمبا نیز مردم ایونا سال‌های طولانی در این جزیره زندگی می‌کردند. بلندترین نقطه‌ی جزیره تنها ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و توسط بقایای یک تپه‌قلعه مربوط به عصر آهن که زمان ساختش به صدها سال قبل از ورود کلمبا برمی‌گردد، محاصره شده است. با این حال، رسیدن سنت باعث حفظ جایگاه ایونا در تاریخ شده است. کلمبا و دوازده تن از یارانش که از وطن اصلی‌شان یعنی ایرلند تبعید شده بودند، اولین صومعه را در این جزیره بنا کردند و فرآیند تبدیل پیکت‌های اسکاتلند به مسیحیان را آغاز کردند، راهی که قبایل آنگلوساکسون شمال انگلیس آن را ادامه دادند. از آن به بعد، ایونا به عنوان مرکز آموزش و گسترش دین مسیحیت شناخته شد.

پس از آغاز یورش‌های وایکینگ‌ها در اواخر قرن هشتم میلادی، راهب‌های ایونا در سال ۸۴۹ میلادی تصمیم گرفتند صومعه را ترک کنند و عتیقه‌ها و گنجینه‌های مذهبی را بین مکان‌هایی در اسکاتلند و ایرلند تقسیم کنند. پس از این ایونا برای چند قرن وارد دوران تاریکی شد که اطلاعات کمی در مورد آن موجود است، اما احتمالاً به «پادشاهی آیلز» پیوست – یک پادشاهی قرون وسطایی دیرین که بخش‌های زیادی از جزایر غربی و سرزمین اصلی اسکاتلند را در بر می‌گرفت.

ایونا اسکاتلند

در سال ۱۲۰۳، یک صومعه‌ی بندیکتی در جزیره تأسیس شد که اولین رئیس صومعه‌ی زنانش «بتوک» دختر یکی از مشهورترین لردهای آیلز یعنی لرد «سامرلد» بود. یک صومعه‌ی زنان دیگر نیز در قرون وسطی تأسیس شد که آن نیز به همراه صومعه‌ی قبلی پس از دوران اصلاحات رو به نابودی رفتند.

ایونا اسکاتلند

بعضی گردشگران برای گوشه‌نشینی معنوی یا بازدید از صومعه و شنیدن تاریخ دست اول آن به ایونا می‌روند

با اینکه این داستان‌های تاریخی به نظر طولانی و خسته‌کننده می‌رسند، اما دقیقاً به علت همین تاریخچه است که ایونا به چنین جاذبه‌ی توریستی بدل شده است. بسیاری از گردشگران به دلایل مذهبی به ایونا سفر می‌کنند، برای مثال برای گوشه‌نشینی معنوی یا بازدید از صومعه و شنیدن تاریخ دست اول آن. این موضوع بیشتر مدیون ایجاد مؤسسه‌ی کاتدرال در سال ۱۸۹۹ است که به منظور بازسازی ساختمان‌های تخریب‌شده تأسیس شد.

در سال ۱۹۳۸ نیز انجمن ایونا تأسیس شد که تا همین امروز هم وظیفه‌ی جذب گردشگر به این جزیره را بر عهده دارد. کشور تاریخی اسکاتلند اهمیت بسیاری به ساختمان‌ها و مقبره‌های قدیمی می‌دهد، مثل مقبره‌های بیش از ۵۰ پادشاه اسکاتلند، ایرلند، نروژ، فرانسه و اخیراً مقبره‌ی جان اسمیت، رهبر حزب کارگر انگلیس که در سال ۱۹۹۴ درگذشت. بعضی از نویسندگان حدس می‌زنند که افسانه‌ی شاه آرتور و جزایر آوالون از دفن پادشاهان در ایونا الهام گرفته باشد. با این وجود، دلایل دیگری نیز برای بازدید از ایونا وجود دارد.

طبیعت

ایونا اسکاتلند

ایونا هم در خشکی و هم در سواحلش طبیعت فوق‌العاده‌ای دارد. گل‌های وحشی اینجا شگفت‌انگیزند، به ویژه در وسط تابستان راج دریایی، چهار گونه ارکید و خارخاسک، گل استکانی و سیزاب سمی از گل‌های وحشی پرطرفدار هستند. پرندگان شامل گونه‌های نادری از یلوه حنایی، طوطی‌های دریایی بامزه، غواصان بزرگ شمالی و انبوهی دیگر می‌شوند.

سواحل ایونا دومین جمعیت بزرگ ماهی‌های دنیا را جذب می‌کنند

سواحل ایونا دومین جمعیت بزرگ ماهی‌های دنیا را جذب می‌کنند – کوسه آسوده، همچنین نهنگ قاتل، نهنگ خلبان و وال‌های مینک، سه گونه دلفین و گاهی خورشید ماهی غول‌آسای نادر. به این‌ها سمور دریایی و فوک‌ها در ساحل را اضافه کنید تا متوجه شوید چرا عشاق طبیعت به این جزیره هجوم می‌آورند. در اینجا آن‌ها می‌توانند به انبوهی از گونه‌های مختلف در یک منطقه‌ی جغرافیایی کوچک دسترسی پیدا کنند.

سایر فعالیت‌ها

ایونا اسکاتلند

ایونا یک زمین گلف دارد که به طرز عجیبی رایگان است و از ماکر طبیعی (نوعی چمن کوتاه و چمنزار گل‌های وحشی با پایه‌ی شنی که در غرب اسکاتلند یافت می‌شود) استفاده می‌کند. گوسفندان و گاوها در این زمین چرا می‌کنند و چشم‌انداز زیبایی به ساحل دارد. سواحل ایونا بسیار زیادند و یکی از چیزهلی شگفت‌انگیز درباره‌ی جزیره این است که اغلب ممکن است با حرکت به سمت دیگر جزیره بدون توجه به جهت باد، یک ساحل دوست‌داشتنی و محافظت‌شده پیدا کنید. مسیرهای پیاده‌روی بسیارند که شامل بازدید از معدن سنگ مرمر متروکه در جنوب جزیره یا گردشی بی‌هدف در روستا هستند. پیدا کردن یک نقطه‌ی آرام کار سختی نیست. ماشین‌های کمی اینجا وجود دارند – بازدیدکنندگان باید اتومبیل‌هایشان را قبل از ورود به کشتی همان جا بگذارند – اما می‌توانید برای گردش سریع‌تر یک دوچرخه اجاره کنید.

ایونا اسکاتلند

سرعت زندگی در اینجا بسیار کندتر از چیزی است که به آن عادت دارید و این به جادویی بودن جزیره کمک می‌کند. به هر دلیلی که باشد، حس عمیق تاریخ، جامعه‌ی آرام، یا شاید حیات وحش و گیاهان زیبا یا غروب‌های الهام‌بخش، در هر صورت ایونا جایی است که در ذهن شما خواهد ماند و بسیاری از مردم بارها به آن بازمی‌گردند. این جزیره، واقعاً یک جزیره‌ی روحانی است.

مطالب مرتبط:

منبع Culture Trip

دیدگاه