ثبت شهرستان میبد به عنوان شهر ملی زیلو

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۱۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۵
ثبت شهرستان میبد به عنوان شهر ملی زیلو

شهرستان میبد به دنبال پیگیری‌های به عمل آمده، به عنوان شهر ملی زیلو ثبت شد.

«محمدرضا دهقان مهرجردی» معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد گفت:

میبد، شهرستانی تاریخی و دارای فرهنگ غنی است و نمونه‌های آشکار این فرهنگ را می‌توان در هنرهای سنتی و صنایع دستی آن مشاهده کرد.

زیلوبافی یکی از هنرهای شاخص صنایع دستی استان به وی‍‍ژه میبد است و به گفته معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان، در حال حاضر نزدیک به ۲۵۰ دار زیلوبافی در استان وجود دارد که از این تعداد ۲۰۰ دار که عمدتأ در شهرستان میبد دایر است، فعال هستند.

زیلوی میبد

دهقان مهرجردی افزود:

به دلیل این که کارکرد زیلوهای بزرگ خیلی کمتر شده است، دارهای امروزی غالباً تک نفره هستند، مگر در کارگاه‌های درون محله‌ای که بیش از یک نفر نیرو دارند.

وی بیان کرد که با توجه به این که نگاه دولت به ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته است، از سال گذشته بیشتر برنامه‌های معاونت صنایع دستی استان بر ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی در روستاها متمرکز شده است.

دهقان مهرجردی با اشاره به اینکه با بکارگیری تمام توان و با همکاری مقامات استان و شهرستان، تلاش می‌شود که میبد در مسیر توسعه بیشتر قرار گیرد، گفت:

در روستاهای مختلفی از شهرستان میبد از جمله مهرآباد و صدرآباد، چندین کارگاه جدید زیلوبافی ایجاد شده و در راستای ارتقا و شناساندن بهتر این هنر، ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی برای این رشته هنری نیز از برنامه‌های در دستور کار این معاونت است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه