بلغارستان و جاذبه های فراموش نشدنی آن

مرتضی روحی
مرتضی روحی پنجشنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۰
بلغارستان و جاذبه های فراموش نشدنی آن

بلغارستان چهارراه برخورد تمدن های شرق و غرب برای کسب یک تجربه همه جانبه در دیدار از ، ابتدا مهترین جاذبه‌های توریستی  آن را همراه با کجارو کشف کنید.

بلغارستان کشوری بسیار جذاب در شرق قاره سبز اروپا است. از آنجایی که این کشور محل برخورد فرهنگ‌های شرق و غرب بوده ترکیبی زیبا از این برخورد در فرهنگ معماری و آداب و رسوم آن ایجاد شده که دیدار از آن ما را به شگفتی وا می‌دارد.

از مقبره‌های باستانی و دژهای نظامی ‌گرفته تا شهرهای قدیمی‌ و رنگارنگ. در ادامه به یازده مورد از برجسته ترین جاهایی اشاره می‌کنیم که باید حتما به آن‌ها سر بزنید:

تئاتر باستانی پلوودیف (The Ancient Theater in Plovdiv)

ساختار شکوهمند این تئاتر باستانی در شهر پلوودیف به‌خوبی محافظت شده است قدمت این بنا  به قرن اول پس از میلاد باز می‌گردد.

این مکان در گذشته محلی برای برگزاری نمایش‌ها، مبارزه گلادیاتورها و گردهمایی‌های مهم دولت محلی بوده. اگر در طی ماه‌های فصل تابستان به آنجا سفر کنید می‌توانید روی پله‌هایی از سنگهای باستانی بنشینید و از اجرای اوپراها و موسیقی‌های زنده لذت ببرید.

این مکان بدون شک یکی از دیدنی‌ترین جاهایی است که خواهید دید.

تئاتر باستانی پلوودیف

قلعه تساروتس (Tsarevets Fortress) در ولیکو تارنوو ( Veliko Tarnovo)

این قلعه هشتصد سال پیش ساخته شد و به‌عنوان یک کاخ شکوهمند، پادشاه  یا تزار در آنجا سکونت داشت. می‌توانید با بالا رفتن از تپه تساروتس از موزه تساروتس (Tsarevets Museum Reserve) بازدید کنید.

اگر در حال برنامه‌ریزی سفر هستید بازدید خود را با زمان برگزاری نمایش‌های بی‌نظیر و هیجان‌انگیز نور و صدا هماهنگ کنید. برای اطلاع از تاریخ‌های برگزاری نمایش نور و صدا، دفتر گردشگری محلی را چک کنید.

قلعه تساروتس

غار پروهودنا (Prohodna Cave)

این غار با توجه به ساختار منحصربه‌فردش بسیار موردعلاقه گردشگران، غار نوردان و صخره نوردان است. در داخل غار هنگامی‌که به بالا نگاه کنید دو دهانه بزرگ دیده می‌شود  که بسیار شبیه به یک جفت چشم است.

مردم محلی این غار را چشم خدا می‌نامند. یک لحظه تصور کنید در شب منظره درخشش ماه از میان این چشم‌ها چقدر می‌تواند دیدنی باشد.

غار پروهودنا

 

صخره‌های بلوگراد چیک (Belogradchik Rocks)

در طراف شهر کوچک بلوگراد چیک، صخره‌ها مجموعه ایی از اشکال بسیار دیدنی همچون ابرهای آسمان را به وجود آورده‌اند. اگر به‌اندازه کافی دقیق نگاه کنید در می‌یابید که آن اشکال می‌توانند شبیه حیوانات ،انسان‌ها یا اشیاء مختلفی باشند.

قلعه ساخته شده در دل این صخره‌ها با دیوارها پله‌ها و طبقاتش جذابیت آن را چندین برابر کرده است. و چشم‌اندازی فوق‌العاده از بالا دارد.

صخره های بلوگراد چیک

پارک ملی پیرین (Pirin National Park)

پیرین از محبوب ترین کوه‌های بلغارستان برای پیاده روی است. تعجبی ندارد که بسیاری از بازدیدکنندگان ادعا می‌کنند که این مکان قلب آن‌ها را تسخیر کرده است. چراکه چشم‌انداز آن کوه‌های آلپ است و دریاچه‌هایی دل‌انگیز که به‌صورت نقطه‌هایی آبی‌رنگ در همه‌جا پراکنده شده‌اند.

مسیرهای پیاده روی زیادی در این پارک وجود دارند اما یکی از چالش برانگیزترین آن‌ها «کانچتو ریج» (Koncheto Ridge)  است. توصیه می‌شود در طول این مسیر بسیار زیبا قطب نما و نقشه را فراموش نکنید.

پارک ملی پیرین

 

آبشارهای کروشونا (Krushuna Waterfalls)

این آبشارها مصنوعی به نظر می‌رسند و از شدت زیبایی شبیه کارت پستال‌ها هستند. آب‌های فیروزه ایی رنگ، کنتراست زیبایی را در برابر سنگ‌های سفید ایجاد کرده‌اند.

بیش از هشتصد سال قبل راهبان گوشه نشین در غارهایی که در دل صخره‌های این منطقه حفر کرده بودند زندگی می‌کردند. این آبشارها در شمال بلغارستان و در نزدیکی روستای لتنیتستا (Letnitsa village) قرار دارند.

این آبشارها یکی از دیدنی‌ترین مکان‌هایی است که باید در لیست بازدید خود قرار دهید.

آبشارهای کروشونا

کاخ بالچیک و باغ گیاه شناسی (The Balchik Palace and Botanical Garden)

یکی از مهمترین مناطق فرهنگی در سواحل دریای سیاه بلغارستان کاخی است در بالچیک و باغ گیاه‌شناسی قابل‌ملاحظه درون آن، این کاخ به ملکه «ماریای» رومانیایی تعلق داشت که روزگاری بر این‌ منطقه فرمانروایی می‌کرد.

او عاشق بالچیک بود بنابراین پناهگاهی معنوی برای خود در آن ساخت. دیدار از این کاخ و باغ گیاه شناسی را از دست ندهید.

کاخ بالچیک

شهر کوپریوش تیتسا (The town of Koprivshtitsa)

هر چند تلفظ نام این شهر سخت و مشکل است اما به واقع ارزش تلاش کردن را دارد چراکه یکی از بهترین شهرهایی است که تا به امروز احیا و بازسازی  شده است.

در گذشته خانه‌های رنگارنگ آن پرسه بزنید و از یکی از آن‌ها که به موزه تبدیل شده‌اند بازدید کنید. در فضای تاریخی آن غرق شوید به این ترتیب با مطالعه و آشنایی با تاریخ آن آگاهی بیشتری کسب می‌کنید که چگونه بلغاری‌ها توانستند آزادی خود را در طول تاریخ به‌دست آورند.

شهر کوپریوش تیتسا

 

 آرامگاه سوشتاری (The Sveshtari Tomb)

این مقبره که در سال 1982 میلادی کشف شد یک سایت ایوانی (Thracian site) باستانی و محافظت شده توسط یونسکو است. این بنا به‌منظور یک مراسم تدفین سلطنتی ساخته شده بود.

اگرچه باستان‌شناسان به‌درستی نمی‌دانند که مقبره به چه شخصی تعلق  دارد. یکی از چشمگیرترین بخش‌های داخلی آن تندیس ده زن است که دست‌های خود را بالا آورده‌اند چنانکه گویی سقف را نگه داشته‌اند.

اگر به معماری و تاریخ علاقه‌مند باشید این مکان برای شما بسیار جذاب خواهد بود.

آرامگاه شوستاری

دره رز (The Rose Valley)

بلغارستان را به‌عنوان سرزمین گل رز می‌شناسند. دره رز که در نزدیکی شهر کازان‌لاک (Kazanlak) واقع شده بیشترین مزارع گل رز را ذر خود جای داده است.

هر سال به‌مدت یک ماه، از اواسط ماه مه تا اواسط ماه ژوئن، چشنواره رز هوا را از رایحه دلنشین شکوفه‌های رز پر می‌کند. گردشگران از پیوستن به مراسم چیدن گل‌ها بسیار استقبال می‌کنند و خاطراتی به‌یادماندنی برای خود به یادگار می‌گذارند. بهترین زمان برای چیدن شکوفه های رز هنگام طلوع خورشید است.

دره رز

صومعه ریلا (Rila Monastery)

این صومعه بزرگ‌ترین صومعه بلغارستان است که در قرن دهم توسط سنت ایوان ریلا (Bulgarian Saint and hermit Ivan of Rila) ساخته شده است.

این بنا که بخشی از میراث جهانی یونسکو هم به حساب می‌آید یکی از مهم‌ترین اماکن فرهنگی، مذهبی و معماری بلغارستان محسوب می‌شود.

همچنین علاوه بر ساختمان‌های صومعه یک برج و باروی مستحکم نیز در حیاط آن قرار دارد که ظاهری تماشایی به آن می‌دهد.

صومعه ریلا

مطالب مرتبط:

دیدگاه