سفرنامه معابد تایلند

کسری مجیدی
کسری مجیدی چهار شنبه، ۱۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۰۰

تایلند از جمله کشورهایی است که معابد زیبا و اسرارآمیز زیادی را در دل طبیعت خود جای داده است. در سفرنامه‌ای به ۳ معبد این منطقه، همراه کجارو باشید.

«آدری» (Audrey) و «سم» (Sam) زوج ماجراجویی هستند که به بسیاری از مناطق در گوشه و کنار جهان سفر کرده‌اند. از شهرهای بزرگ و مشهور گرفته تا سرزمین‌های بکر و دورافتاده، مقاصدی بودند که همراه یکدیگر تجربه کردند. این دو ماجراجو در یکی از سفرهای آسیایی خود، تصمیم به بازدید از معابد مناطق شمالی تایلند، در شهر «چیانگ مای» (chiang Mai) می‌گیرند.

در ادامه توجه شما را به سفرنامه‌ی این زوج خوش ذوق در سفر به ۳ معبد چیانگ مای جلب می‌کنیم. شایان ذکر است که این سفرنامه از زبان نگارنده‌ی آن، یعنی آدری، است.

اول از همه باید بگویم تایلند علاوه‌بر طبیعت زیبایی که در خود جای داده، از فرهنگ و تاریخی غنی نیز برخوردار است. اما با این حال سفر به چیانگ مای که در شمال این کشور قرار دارد، برای من تفاوت‌های بسیاری داشت. چیانگ مای برای من مثال خانه‌ای در منطقه‌ای دور از خانه‌ام بود. هر کاری که فکرش را بکنید من و سم در زمان اقامتمان در این شهر انجام دادیم. از گشت و گذار در حومه‌ی شهرها و روستاها تا دیدار دوستان و آشنایان، از رستوران‌های کنار خیابان‌ها تا مغازه‌های کوچک و بزرگ این شهر را تجربه کردیم. برای همین تاثیری که از چیانگ مای در من حاصل شد، تصمیم گرفتم سفرنامه‌ای از بازدید معابد آن بنویسم که در ادامه مشاهده می‌کنید.

معابد چیانگ مای

در آخرین سفر من و سم به تایلند، بازدید از شهر چیانگ مای، به دلیل شنیده‌هایی که از طبیعت و معابدش داشتیم، در برنامه‌ی سفرمان قرار داده شد. این شهر که بزرگ‌ترین شهر ناحیه‌ی شمالی کشور تایلند محسوب می‌شود، در ۷۰۰ کیلومتری شمال بانکوک قرار دارد. قبل از سفر فهرستی از معبادی را که می‌خواستیم در چیانگ مای ببینم، تهیه کردیم.

برنامه‌ی سفر به معابد، از گشت و گذار با پای پیاده در قسمت قدیمی شهر آغاز شد. این کار را من و سم همراه دوست محلی‌مان شروع کردیم. یک ساعتی که از زمان راهپیمایی در نواحی حومه‌ای گذشت، آسمان شروع به باریدن کرد. در این زمان بود که به سرعت به نقطه‌ی اولمان بازگشتیم و سوار ماشین شدیم تا ادامه‌ی مسیر را با ماشین از سر بگیریم.

اولین توقفمان پس از چند کیلومتری ماشین‌سواری در معبد «وات پالاد» (Wat Palad) در وسط جنگل بود. این معبد در پس انبوهی از شاخ و برگ درختان در دل طبیعت جای گرفته بود و در ابتدای مسیر یکی از روستاهای محل قرار داشت.

معبد وات پالاد

فضا و حال و هوای معبد بسیار عجیب و در عین حال جالب بود. بوی ناشی از رطوبت باران، در اطراف آن به مشام می‌رسید. مجسمه‌ها و تندیس‌های کوچک و بزرگی نیز در قسمت‌های مختلف معبد دیده می‌شد.

به هر طریقی که بود، زیر بارش باران با کمک چتر از این معبد دیدن کردیم.

پس از آن به ماشین برگشتیم و مسیرمان را ادامه دادیم. مقصد بعدی‌مان «وات اومانگ» (Wat Umong) بود که به «معبد تونل‌ها» معروف است. علت این نام، غارها و راهروهای تودرتویی بود که در داخل این معبد قرار داشت. بر اساس گفته‌ها، این تونل‌ها برای جلوگیری از دیوانه شدن یکی از عابدهای منطقه، برای دور ماندن از جنگل ساخته شده بود!

معبد وات اومانگ

برای ورود به معبد می‌بایست کفش‌ها را در می‌آوردیم و پابرهنه به کف خنک آن قدم می‌گذاشتیم. زمانی که داخل رفتیم، دالان‌های متعددی را می‌دیدیم که در انتهای هر یک، مجسمه‌ی بودا مشاهده می‌شد.

یکی از جالب‌ترین مواردی که در این معبد ۷۰۰ ساله توجهمان را جلب کرد، نقاشی‌های شگفت‌انگیزی بود که بر دیوارهای آن نقش بسته بود.

پس از کند و کاو در تونل‌های معبد به ماشین برگشتیم. کم کم شروع به نواختن ساز گرسنگی کردیم که دوست محلی‌مان ما را به رستورانی در همان منطقه برد.

رستوران «لام دآن» (Lam Duan) یکی از رستوران‌های مورد علاقه‌ی من در این سفر بود. من غذایی متشکل از نودل و برنج همراه با نارگیل و سوپ سفارش دادم. این غذا یکی از غذاهای سنتی منطقه محسوب می‌شد که در کنار سبزیجات و مرغ سرو می‌شود. سم نیز مرغی همراه با سس بادام زمینی سفارش داد که آن نیز بسیار لذیذ بود تا جایی که همه‌ی ما تا آخرین لقمه از نهارمان را خوردیم!

نهار در چیانگ مای

پس از صرف غذا با شکم‌های پر، راهی آخرین معبد مد نظرمان شدیم. معبد «وت چدی لیام» (Wat Chedi Liam) مقصد بعدی ما بود. معبدی منحصر به فرد در روستایی که زمانی مقر پادشاهی «لانا» (Lanna)، قبل از پیدایش شهر فعلی چیانگ مای بود. از طرف دیگر این معبد آخرین بازمانده‌ی امپراطوری سابق برمه در چیانگ مای محسوب می‌شد.

وت چدی لیام

با کمک همراهمان موفق شدیم با بسیاری از مردم منطقه معاشرت کنیم و به صحبت بنشینیم. تک تک جزییات معبد بازگوکننده‌ی شکوه و عظمت پادشاهی وقت خود بود. دیدار از این معبد یکی از بهترین تجربیاتی بود که در بازدید از معابد مختلف دنیا داشتم.

پس از گذراندن یک روز کامل در جست و جوی معابد این منطقه به شهر چیانگ مای برگشتیم و چند روزی را در آنجا سپری کردیم. پس از سفر به شهرها و مناطق مختلف تایلند، راهی کشور اندونزی شدیم. به هر ترتیب اکنون می‌توانم با اطمینان و به دور از هیچ اغراقی بگویم که چیانگ مای و معابد آن یکی از بهترین تجربه‌هایی بود که من و سم در قاره‌ی کهن کسب کردیم.